Jump to content

hei jeg lurer på øvelse jakt


mhansen5

Recommended Posts

hei jeg heter martin jeg er 17 år fyller 18 i september og de på jobben jakter rev i nittedal og de lurte på om jeg ville vere med og når jeg sa det till min ste far så tilbute han og la meg få låne hagla hans hvis det var fulstendig lovlig er det noe som faktisk heter øvelsejakt ?? og hvis det har jeg lov till og jakte da ? :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

quote]Den som er mellom 14 år og 16 år kan du allikevel delta i opplæringsjakt på småvilt. Dette forutsetter at du har foreldrenes/ foresattes samtykke og at du har forsvarlig tilsyn av en erfaren jeger som har fylt 20 år. Det kreves ikke bestått jegerprøve under opplæringsjakt på småvilt.[

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ganske sikkert på at du ikke kan dra på opplæringsjakt på småvilt når du er 16 eller eldre, kun 14 og 15 år. Som 16 og 17 åring kan du dra på opplæringsjakt på storvilt, men det krever at du har tatt jegerprøven, og når du har tatt jegerprøven kan du jo jakte alene på småvilt fra du er 16 år.

 

Alle som er fylt 16 år, og som ikke er registrerte i Jegerregisteret, må bestå jegerprøven før de utøver jakt eller fangst. Prøven består av et obligatorisk kurs og en skriftlig eksamen. Det obligatoriske kurset er på 30 timer, og du kan avlegge den fra den dagen du fyller 14 år.

 

Kilde: http://www.dirnat.no/jegerproven/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Den som er mellom 14 år og 16 år kan du allikevel delta i opplæringsjakt på småvilt. Dette forutsetter at du har foreldrenes/ foresattes samtykke og at du har forsvarlig tilsyn av en erfaren jeger som har fylt 20 år. Det kreves ikke bestått jegerprøve under opplæringsjakt på småvilt.

 

Det er anledning for opplæringsjeger å medbringe og bruke eget våpen når de formelle kravene er fylt.

 

Du må være fylt 18 år for å kunne jakte storvilt. Er du mellom 16 år og 18 år kan du allikevel delta under opplæring med forsvarlig tilsyn av erfaren jeger som har fylt 20 år. I tillegg må du ha foreldrenes/foresattes samtykke, og i motsetning til opplæringsjakt på småvilt, selv ha bestått jegerprøven, samt ha bestått skyteprøven for storviltjegere.

 

Legger ut resten av teksten også. Slik jeg forstår det er det kun for jakt på storvilt som krever jegerprøven.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det stemmer. Men du har ikke anledning til å delta på opplæringsjakt på småvilt etter fylte 16år. Det er kun et tilbud til de som er 14 og 15 år.

Ref: "Alle som er fylt 16 år, og som ikke er registrerte i Jegerregisteret, må bestå jegerprøven før de utøver jakt eller fangst." Dvs. at fra fylte 16 år må man ta jegerprøven hvis de skal utøve jakt eller fangst.

Link to comment
Share on other sites

Har spurt DN om dette og fått til svar at har man fylt 16år så må man ha avlagt jegerprøven for å jakte. Det finnes ikke noe som heter opplæringsjakt på småvilt etter fylte 16 år. Låne hagle er heller ikke lov hvis man ikke fyller kravene, jegerprøve eller dfs, njff konkuransser.

Link to comment
Share on other sites

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldle ... ne=JEGERPR" target="_blank" target="_blankØVEN*

 

Se litt på denne linken. Kapittel 2. Aldersgrenser.

 

§ 5.Generell aldersgrense for jakt og fangst

 

Den som utøver jakt på småvilt må være fylt 16 år, og den som utøver jakt på storvilt må være fylt 18 år. Fangst kan utøves av personer som har fylt 16 år. For fangst av gaupe er aldersgrensen 18 år.

 

§ 6.Opplæring i jakt og fangst

 

Den som har fylt 14 år og fram til fylte 16 år kan likevel delta i småviltjakt med våpen og delta i fangst av villmink, mår, rype, kråkefugl og måker i opplæringsøyemed når vedkommende:

 

a)

 

har samtykke fra foreldre eller foresatte og

 

 

b)

 

er under forsvarlig tilsyn av person som har fylt 20 år. Tilsynspersonen må ha utøvd jakt og betalt jegeravgiften i minst tre år. Tilsynspersonen skal også ha tillatelse fra rettighetshaver. Den som har tilsynet skal ha mulighet til å kontrollere og instruere vedkommende.

 

 

Den som har fylt 16 år og fram til fylte 18 år kan delta i storviltjakt med våpen i opplæringsøyemed når vilkårene i første ledd bokstav a og b er oppfylt, jf. dog lov av 9. juni 1961 nr. 1 om skytevåpen og ammunisjon m.v. § 29. Det stilles i tillegg krav om bestått jegerprøve og skyteprøve for storviltjegere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...