Jump to content

telt og sovepose til vintersbruk:)


Tikka92

Recommended Posts

telt: plass er et viktig poeng. Vanlig tommelfingerregel er at en må kjøpe telt for min en pers mer enn man er. Er man 2, kjøp 3-manns. Med hund og til vinterbruk så må en kanskje ha enda mer plass. For vinterbruk er stort fortelt et must etter min mening, slik at en får inn all bagasje og likevel kan lage mat i forteltet. Helsports Camp-utgaver er som regel fine. For vinterbruk så bør teltet ha stormmatter og vide pluggløkker slik at en kan bruke ski/staver/snøplugger. Styr unna unna de aller letteste teltene, ofte går en med pulk likevel og kan tåle en kilo ekstra. Helsport Svalbard er nevnt, og det er et veldig bra telt. Helsport har også andre i omtrent samme klasse. Hilleberg har også veldig bra telt. På meg så virker det som de nordiske produsentene lager telt som er mer tilpasset ski-bruk. De europeiske/amerikanske har typisk mindre fortelt og mer vektfokus.

 

Sovepose: Her er det nærmest uendelig utvalg. Bestem deg på om du vil ha dun eller fiber, kjøp fra en anerkjent leverandør, og hvis du er normalt frossen så kjøp med litt lavere temp. grense enn du tror du får bruk for. Er du en frossenpinn så kjøp med enda litt lavere grense. Husk at for vinterbruk så er liggeunderlaget nesten like viktig som posen. Bruk tykt og stort nok underlag! Bruk lue i posen og unngå å tørke klær/sko i posen om det er kaldt.

Og kjøp en god primus!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...