Jump to content

Steyer Ultra light


GadusMoruha

Recommended Posts

Hallo alle sammen!! Er ny her på kammeret.

Har jaktet med hagle i mange år og skal nå kjøpe meg ei jaktrifle da je er blitt invitert med på Hjortejakt til høsten av min svigerbror samt at je har savna ei rifle i mange jaktsituasjoner etter fugelen vinterstid. Vil ha ei rifle som er lett og dra med seg til fjells samt et kaliber som je kan skyte alt med da je ikkje føle behov for et fullt våpenskap. Noen som har erfaringer med Steyer ultra light i 308? syns dette er ei flott rifle. Samt et sikte som og kan brukes til alt fra toppjakt til elg.

Takker for tipps og erfaringer!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en nær slektning av den - Tactical Scout, bygget på samme låskasse. Den riflen kommer jeg til å ta med meg i graven !

Nå har jeg visst blitt overhørt da jeg sa jeg skulle begraves i våpenskapet, med innhold :roll: , men likevel: Super rifle. Selvfølgelig, som med alle våpen, oppsøk en forhandler og få klådd på den og finn ut om den gir deg godfølelsen. Gjør den det, så har du en rifle i toppklassen der.

Link to comment
Share on other sites

To meget pene våpen ja. Men til jaktbruk vil jeg gi min stemme til Steyr'n.

Er kanskje litt overtroisk, men synes Saueren virker noe overkonstruert. Den todelte stokken har en ganske smekker og tynn kolbehals som kan være utsatt for sprekker. Holder også en knapp på Steyr sin løsning med frest spor , kontra å skru klakker i alu'-kassen.

De sugerør-tynne pipene på Steyr Scout og UL ser nesten skumle ut, men har aldri sett annet enn at de leverer presisjon i massevis til jaktbruk.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert grei den Steyr rifla, men har vel relativt kort pipe 48 cm?? Hvilket kaliber er det du skal ha? En av mine jaktkompisser har en klassik (helstokk).

 

Treskjefte er fint det - også gamle treski er penere enn moderne glassfiberski - men det er en tid for alt - det er i alle fall min mening. Kvaliteten er sikkert ok, all den tid greiene er laget i Østerrike.

 

Var jeg deg, ville jeg vurdert en Sako 85 SS i enten 6,5 x 55 (hvis du tenker å jakte alt fra fugl og oppover), event. 308win.

 

Har selv Tikka T3 SS i 6,5 x 55, også det er å anbefale, spesielt om budsjettet er stramt. Begge de to nevnte her er hendige rifler med godt avtrekk, og går normalt meget bra rett fra eska.

Link to comment
Share on other sites

De sugerør-tynne pipene på Steyr Scout og UL ser nesten skumle ut, men har aldri sett annet enn at de leverer presisjon i massevis til jaktbruk.
Er litt OT her, men jeg kan referere mine egne erfaringer med Scout og presisjon: Løpet er 100% frittliggende med over 2mm klaring på alle kanter. Min Scout i .223 samler under 20mm på 100m med fabrikkammunisjon (Remington/UMC 55gns FMJ), det gjør den også etter 50 skudd uten annen kjøling enn tiden jeg bruker på å fylle opp igjen magasinene.
Link to comment
Share on other sites

Kalibervalg faller nok på 308. I en jaktsituasjon blir det nok ikke brent av på noe som er mye over 200 meter og spiller det vel liten rolle at løpet bare er 48 cm hva angår anslagsenergi? Presisjonen i disse østerrikerne er det vel ikke noe å si på? Personlig syns je at tre stokk er fint og hører hjemme på ei rifle og syns at treski sammenligningen bare er teit.. Har sjøl ei Beretta extrema som je bruker på sjøen og våtmark og der kommer syntetstokken til sin rett men i skauen og på fjellet ser je ikkje de store praktiske forskjeller..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...