Jump to content

K kammerlader merket 1851/1233


Hertz

Recommended Posts

jeg har arvet to kammerladere etter min far og lurer på om noen vet noe rundt dem? Det er på det rene at vi ønsker å avhende dem begge, og er derfor selvfølgelig også nysgjerrig på evt. verdi ved salg. Vedlegger noen bilder av nr 1, så kommer nr 2 etter.

På forhånd tusen takk for informasjon.

Med hilsen

R. Hertz

p><p><!-- m --><a  href=http://farm8.staticflickr.com/7029/6730 ... 9bc9_m.jpg" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

http://farm8.staticflickr.com/7158/6730 ... 3ac4_m.jpg" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank][/url]' alt='url]'>

Link to comment
Share on other sites

Nummereringen tilsier at dette kan være marinekammerladere, men bildene er helt håpløse å identifisere noe som helst etter. Ta en titt på sidene mine (web-side adresse finner du i signaturen), der er de fleste kammerladermodeller nevnt. Dersom du ikke finner ut av det der heller, mail meg noen bilder av hele børsa tatt fra siden samt bilder av baksiktet og låsen så skal jeg si hva det er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si meg temmelig uenig i det. Bakkolben ser rett ut fra avtrekkerbøylen og bakover og nummeret 1233 fra 1851 kan da umulig stemme med en M1849 hær. Det tilsynelatende fraværende baksiktet forvirrer riktignok en smule. Men - det er jo laget mye forvirrende på Kongsberg....

 

IMG_1408.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle ikke nummeret stemme med 1849 hær? De som ble produsert i 1851 skal ha nummer mellom ca. 700 og 2000, og 1233 er da midt i denne serien? Det kan ikke være en marine modell siden låsinga på denne her er med de 3 pinnene, dette begynte ikke marinen med før på modellen som blir kalt 1855. Ingen av de aktuelle marine modellene ble laget med så høyt nr.

Jeg tror også dette er en variant av 1849 eller 1849/55, enten mangler den 55 siktet eller så mangler den 49 siktet, ikke så lett å se på disse bildene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Flat legger jeg meg også, for det slette billedmaterlalet jeg kom trekkende med, deretter for deres evne til å få noe vettugt ut av det. Omtalte manglende baksikte vet jeg hvor befinner seg. Lover bilder tatt med ånkli kamera fort som svint.

Uansett takk for de engasjerte svarene.

Med hilsen

 

R. Hertz

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...