Jump to content

Kurs i revejakt!


Jeger93

Recommended Posts

Hei, alle revejegere!

Jeg har tatt på meg en oppgave fra den lokale jegerforeningen om å holde et kurs for unge og voksne hvor jeg blant annet skal ta for meg dette:

- Reven som art

- Generelt om reven

- Åtejakt

- Lokkejakt (dette området kommer jeg til å legge frem mest om)

- Våpen, kaliber og kuler

- Pelsing

 

Da har jeg et spørsmål til dere andre ut der... Har dere noen tips og formeninger om hva som bør være med på et slikt kurs?

 

Mvh Jeger93

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg hatt noen erfaring med bruk av hund på rev og fellefangst så ville jeg utvilsomt ha tatt det med :wink:

Men grunnen til at jeg sier meg villig til et sånn kurs er for at jegerne i bygda her skal få en innsikt i reven som art og hvor fantastisk fin jakt det er. Slik at, forhåpentligvis, vi får et høyere jakttrykk på denne predatoren sånn at vi ser effekter av beskatningen noen år fremover i tid.

Lokkejakt er vel det folk her bør få mest innsikt i ettersom det fremdeles er en fjern form for jakt for mange. Og det er en særdeles fin jaktform for unge jegere som er i startfasen :wink:

 

Lover og regler er et "must" når dette foredraget skal stå! Ettersom ingen vil ha noen lovbrudd, derfor skal jeg gå nøye og klart gjennom dette :)

 

Når det gjelder fløyter så kommer jeg til å ta med alle fløytene mine(rundt 7-8 stykker) og presentere dem alle. Hvilke fløyter jeg liker best til ulike tider av året osv.

 

Jeg kommer til å holde et velorientert og informerende kurs, men om dere mener det er noen detaljer som er viktig å ha med så bare spytt ut i denne tråden :wink:

Om dere kommer med forslag som jeg allerede har tenkt på fra før så gjør ikke det noe. For vi kan også håpe at endel leser denne tråden og lærer endel ut av forslagene som legges fram :D

 

Dette er forøvrig midt i landet vårt, Nord-Trøndelag! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det, bbdg :wink: For å presisere det, så kan jeg si at kurset blir holdt i Meråker for Meraker jæger- og fiskeforening!

 

Jeg er med i smårovviltutvalget i MJFF og vi har endel planer, blant annet om fadderjakt, som passer rekrutter utmerket. Derfor kommer jeg til å ta et teoretisk kurs først, for så å ta med meg eventuelle villige ut på praktisk jakt senere.

 

Jeg er faktisk opplært i pelsing av rev av en som faktisk drev med farmrev før, så jeg har endel knep å komme med :wink: Blant annet ei selvlaget flåmaskin :mrgreen:

Men jeg sier ikke at jeg er noen ekspert på noe av dette, men et lærerikt kurs skal jeg få til å holde :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper aldri at reven blir utryddningstruet jeg :P

For reven er en veldig fin art å ha i norsk fauna, men at vi er nødt til å gå inn for hardere beskatning er det ingen tvil om :!::winke1:

Egentlig så håper jeg å få flest mulig til å innse hvor fantastisk fin og givende jakt det er :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...