Jump to content

Kaldblånering


Kragermann

Recommended Posts

Hei, er det noen der ute som har erfaring med kaldblånering? Driver og sysler med en M94 langkrag som har noen flekker med gravrust her og der. Børsa vil aldri kunne bli noe smykke, men jeg tenkte å prøve å fjerne rusta og blånere det som skal være blått. Prøvde med rustfjerner fra TetraGun og deretter noen runder med blåneringsvæske fra samme, men resultatet ble heller dårlig. Noen som har tips?

Link to comment
Share on other sites

Har en god del erfaring med kaldblånering, og det beste er strengt tatt nærmest ubrukelig om du har tenkt å faktisk bruke det du blånerer.

Noen typer er bedre enn andre, men alle jeg har prøvd slites mer eller mindre raskt ned til en grålig overflate, uansett hvor nøye du har vært.

Det varierer litt hvor enkle de er å legge jevnt, noe av det beste jeg har prøvet har vært en tysk gele-aktig guffe med navn "brunier-creme", som var enkel å få pen, og holdt hakket bedre enn de andre.

Hvor du får tak i den veit jeg ikke, jeg var så heldig å få låne litt av en forhandler.

 

I følge endel rykter skal brownells "oxpho" være bedre enn vanlige, men inntil jeg får tak i slikt er jeg skeptisk.

 

Nei, få det varmblånert skikkelig av noen som kan det om det er et våpen du setter pris på.

Link to comment
Share on other sites

Svart sprittusj fungerer omtrent like bra som kald blånering - eller bedre, for den er enklere å friske opp når den er vekk.

 

Går ut fra at varmblånering ikke er noe man sysler med hjemme på kjøkkenbenken

Ville vel valgt garasjen.. Det er en sånn ting man setter bort om ikke interessen er for akkurat det å gjøre det. Men komplisert er det jo ikke, dog er kjemikaliene tildels farlige og utrivelige.

Det har vært flere tråder om DYI blånering og brunering, og tilogmed nitrering tror jeg, så søk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset, var vel egentlig det jeg hadde regnet med. Går ut fra at varmblånering ikke er noe man sysler med hjemme på kjøkkenbenken..... :lol:

Det er en meget god artikkel på kammerportalen med oppskrift på hvordan man rustblånerer hjemme på kjøkkenet. :D

http://www.kammeret.no/portal/prosjekter/113-rustblanering-hjemme

Beklager treeg side. Ta tida til hjelp, så kommer oppskriften på en pc nær deg. .

Link to comment
Share on other sites

Her hatt god erfaring med Kleen Bore sin Black Magic. jeg plagdes endel i bynnelsen, før en liten fugl hviska meg i øret om tips og triks. har blånert løp, enkle deler og en låsekasse med godt hell. løpet: vask grundi med aceton(stå i ett godt ventilert rom) varm opp overflaten som skal bruneres slik at du nesten ikke kan ta i det. påfør gunblue(black magic) jevnt og hurtig. sett så emnet inn med hydrolikkolje og la det stå liten stund. om det kommer mye rust frem er det ikke rengjort godt nokk. dette kan repeteres til man er fornøyd. men husk å olje inn umiddelbart. om ikke kommer rusten frem.. det er jo en grunn til at kaldblånering kalles edelrust :winke1: kaldblånerte våpen krever litt mer ettersyn hva gjelder å holde våpenet i stand. ikke la det stå å tørke i 6-7 år.. det krever ett tynt lag olje i ny og ne..

etter jeg lærte teknikken blånerer jeg det jeg kommer over av deler..

det skal da nevnes at jeg ikke vet om det vil bli store nyanser mellom originalblåneringen og edelrusten...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...