Jump to content

Rekrutering / klasseinndeling?


sako.

Recommended Posts

Var å skjøt jaktfelt i Trøgstad i dag, og kom i prat med et par andre jegere/skyttere. Vi kom inn på terskelen / "frykten" for den vanlige jeger til å stille på jaktfeltstevener. Med de "kravene" til treff for å fylle slike figurer, og få en "anstendig" poengsum er det nok mange som blir skremt....? Jeg synes ihvertfall jeg ser de samme ansiktene på hvert stevne jeg er på her i Østfold ihvertfall (skyter ca 50% av stevnene)

Satt å tenkte litt på det i sta , og det hadde kanskje vært en enkel måte å øke resultatet og dermed motiasjonen til den vanlige jeger?

 

Hva om skiva blir delt i fire?

1:Innertreff, for A, B

2.Innertreff for Jeger A, B og C og Yttertreff A, B

3:Yttertreff for Jeger A, B og C og Bom for A, B

4:Bom Jeger A, B og C

De andre klassene følger jegerklassen

 

Alle resultater må føres som X antall treff i sone 1,2,3 og 4 av skriver, og dataprogram regner ut poengsum ifht klasse.

 

Kanskje dette ville inspirert flere til å skyte mer ?

Link to comment
Share on other sites

du er ikke den første til og tenke på om det er noe som kan gjøres for og få med flere helt ordinære jegere på jaktfelt.men her kommer mye av problemstillingen vedr mange jegere 1 det koster da 150kr i start 2 di kan jo og skyte 3 det tar for mye tid. osv er kjett at det er alt for mange som høres ut som har angst for og skyte "konkuranse" .er mange som hadde syntes løypene er helt greie om dem slepper ned skuldrene og heller deltar på stevner en og sku revulosjonere jaktfelten fra hva den er i dag. men mange arrangører kunne for eks velge og starte med litt lokal jaktfelt trening for di som ikke har vært med før,så lærer di hva det går ut på og regler osv.og di som ikke ønsker og skyte stevner får lufta børsa mer en bare pliktskudda sine. jaktfelt er og vil nok bli en konkuranse gren underlagt njff parole,og det må da være noe som er bra med jaktfelten i og med det blir flere og flere som byner med sporten vår...

Link to comment
Share on other sites

Nå har det jo blitt 180 kroner i BOJ og Hadeland/Land cupen. Det bidrar jo ikke akkurat til økt deltakelse. Selv om det er småpenger i forhold til det man bruker på jakt og skyting i løpet av året. Men folk ser ikke sånn på regnestykket;)

Man kunne jo latt folk få skyte i en upremiert klasse, betale 100 kr for å skyte.

Link to comment
Share on other sites

FNJ

 

Jeg skyter inn på 100 mtr og holder over på hold som er lengre. På 30 mtr må jeg holde ca 3,5 cm over.

 

Dette er hva jeg holder over med 6,5X55 og 308.

 

125 mtr 2,5cm

137 mtr 4 cm

150 mtr 6 cm

167 mtr 8 cm

175 mtr 10 cm

187 mtr 13 cm

200 mtr 16 cm

225 mtr 25 cm

237 mtr 28 cm

250 mtr 32 cm

267 mtr 37 cm

275 mtr 44 cm

300 mtr 54 cm

 

Bedre trening for jakt også. Sjelden du har tid til å skru da;)

Link to comment
Share on other sites

Som pettern vel er litt inne på vil jeg oppfordre nye skyttere å ta kontakt med klubber som er aktive innen jaktfelt. Her vil du kunne få en innføring i alt om sporten og trene under rolige forhold for å forberede deg til du skal skyte stevner. Jeg tror dette er en bedre vei å gå enn å prøve å forandre regelverket. "Alle" har jo en mening om hvordan det bør være :)

 

I Snertingdal jff har vi skyting på flombelyst bane hver torsdag mellom kl 1800 og 2000. Er det noen innen rimelig avstand som vil komme for å trene og få en innføring i sporten er dere velkomne.

Varmt klubbhus og kaffe har vi også.

 

Interesserte kan sende meg PM for info.

Link to comment
Share on other sites

I Åsane har vi treningskonkurranser stort sett hver onsdag fra ca oktober og gjennom vinteren. Et forenklet opplegg der vi skyter alle 6 hold fra 100m standplass med flomlys. Standplasskommandoer og anvisning er akkurat som på en vanlig konkurranse, men stemningen er langt mer uformell. Det er sjelden mer enn 10-15 deltakere, men det er passe for å kunne avvikle alt fra én standplass innen rimelig tid. Kommer det flere kan vi selvsagt redusere på antall hold.

 

Jeg synes dette fungerer som en lavterskel introduksjon til jaktfeltkonkurranser, og ser at det trekker med seg enkelte nye skyttere. Det blir som et trinn mellom vår vanlige rifleskyting på 100m elektronikk og ordinære stevner, og bidrar til å å få litt flere "hobbyskyttere" til å ta steget til konkurranseskyting.

 

Skyting på 100m for både medlemmer og ikke medlemmer pågår på samme banen året rundt. Vi leder standplass på en mer "jegermessig" måte med fri ildgiving i stedet for "5 skudd mot skivene - ILD". Utenfor den verste sesongen for storviltprøven har man god tid på banen til både skyting og slarv over kaffekoppen. Jeg er mener at et slik tilbud gjør at et økende antall av foreningens alminnelige jegere blir hobbyskyttere, dvs. en som tar en tur på banen i ny og ne for å prøve noen skudd og ikke bare trener 30 skudd til jakten.

 

Det er dette siste som faktisk er det viktigste for meg. Klart jeg som leder av lokale jaktskytterutvalg ønsker flere konkurranseskyttere, men det å trekke til seg stadig flere hobbyskyttere til både hagle- og riflebane er vel så viktig. Om det egentlige målet er å dyktiggjøre jegere for skyting på jakt, så er det mindre vesentlig om det skjer på konkurransearenaen eller treningsarenaen.

Link to comment
Share on other sites

om det koster 150 eller 180 er ingen krise forsåvidt.jeg betaler heller litt mer om det gjør at arrangsjør tjener penger på stevnet sitt og ikke minst tar seg råd til og kjøpe inn nyere skiver.har vært på stevne som skivene var oppbrukt og det er ikke slik det skal være.slike skiver kan brukes på treninger heller. for storparten av jegere så er det selve jakta som er stas og mange legger ikke noe i værken kikkert-montasjer eller utstyr ellers,dette gjør seg også til at noe av intressen av og delta i stevner ikke blir morro.så klart noe av "verktøyet" dreper elg på 80m i skogen og en elgbog.men om du skal sitte og skyte rev på 120m og treffe inna ringene på et stevne så klare ingen det med slikt utstyr.di som faller for jaktfelt og andre konkuranser legger litt i utstyret etter dem ser resultatet av mindre investeringer og da kommer som regel høyere resultater og straks så er sporten blitt morro og intresang.

Link to comment
Share on other sites

Et annet problem med den løsningen som sako skisserer i første innlegg et annvisningen ?

ved dette forslaget vil annviser måtte vite hvilken klasse det er på de forskjellige skytterne og dette tror jeg vil føre til mange feil og at annvisningen tar mye lenger tid

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...