Jump to content

AUS-8 vs D2


Leonidas

Recommended Posts

Hei.

 

I dag har jeg to kniver som jeg bruker når jeg er på jakt. En med VG-10 stål, og en med S30V. Knivene blir primært brukt til utvomming og flåing av hjort og elg. Jeg liker kniven med VG-10 best, fordi det virker som at eggen er seigere på denne. S30V holder seg skarpere, men det virker som det er lett for at det blir små hakk i eggen.

Resultatet er at jeg bruker kniven med VG-10 (Fällkniven F1) 95% av tiden.

 

Jeg har sett på noen nye kniver med AUS-8 og D2 stål. Hvilket av disse ståltypene vil passe mitt bruk best? Kan AUS-8 sammenlignes med VG-10-stålet, og er D2 like "sprøtt" som S30V?

Link to comment
Share on other sites

D2 ruster litt lettere (også enn S30V og VG10), holder normalt eggen lenger enn AUS-8.

 

Veldig avhengig av hardhet på stålet hvordan egenskapene blir. Ofte har D2 kniver en egg som holder seg ganske skarp lenge (normalt lenger enn AUS-8). Likner nok mer på S30V enn VG10, men store muligheter for variasjon her. Hvis du går til en litt høyere egg vinkel så skal S30V normalt klare seg ganske bra (ca 20 grader per side) og ikke være særlig utsatt for hakk i eggen.

 

Metallurgen kommer sikkert inn med langt bedre kunnskap etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

S30V er et ganske sprøtt stål, men om herdinga er god og eggen er butt nok vil den kunne holde eggen bra, og lenger enn VG-10. Det er ikke noe som sier at den skal bli skarpere enn VG-10. Dette har eventuelt med slipinga av knivene eller herdinga.

 

Både AUS-8 og D2 blir noen hakk ned i kvalitet i forhold til ståla du har brukt fra før.

D2 er et ganske sprøtt stål pga. en grov struktur, og er ikke noe egna til kniver.

AUS-8 er seigere stål, og vil nok være merkbart mykere og slites fortere enn VG-10.

VG-10 er brukt mye i Seki (Japan) og her er de som regel flinke til å herde. AUS-8 er brukt en del der, men også andre steder i større grad. Her vil nok det være større variasjon i kvaliteten på herdinga etter hvem produsenten er.

 

(RWL-34 finnest mest i customkniver, så utvalget av kniver er ikke så stort. Men det er et bra stål om man må ha rustfritt og herdinga er gjort riktig.)

 

Av de fire ståla du nevner er nok VG-10 det som vil gjøre en best jobb.

Hvilke kniver i AUS-8 og D2 vurderer du?

D2 er ikke et rustfritt stål, og om det ikke er så viktig finnes det mange gode ikke-rustfrie stål som er bedre enn de du nevner.

Link to comment
Share on other sites

Takk for informativt svar.

Jeg har blitt fristet av noen av heltangeknivene som haretex her på forumet lager. Disse er med AUS-8 og D2. Det er derfor jeg spurte om råd mtp hvem av disse ståltypene som passet min bruk best.

 

Du mener D2 er uegna til kniver? Jeg trodde D2 var kjent som et holdbart og bra knivåstål... Er det ikke mange som bruker dette stålet i kniver da (Bob Dozier bl.a)?

 

Hvordan vil du beskrive RWL-34 sammenlignet med de ståltypene jeg har erfaring med (VG-10 og S30V)?

Link to comment
Share on other sites

Mange knivmakere er flinke til å lage kniver, men utifra stålvalg og hva de sier om de er det opplagt at de ikke kan noe spesielt om stål eller gjort noen gode sammenligningstester. Stål som 440C, D2 og S30V er ganske sprø og krever butt eggvinkel for ikke å chippe. De herdes gjerne relativt myke også for å kompensere noe.

 

Av Enzo-bladene hadde jeg nok gått for AUS-8.

 

RWL-34 er et pulverstål i likhet med S30V, men RWL er lavere i karbon og er dermed endel seigere. I tillegg er det fra en produsent med mer erfaring med denne type produksjon. VG-10 er ikke et pulverstål.

Med riktig herding skal RWL-34 være noe seigere og holde eggen noe bedre enn VG-10 ved samme hardhet.

Link to comment
Share on other sites

Ser at Brisa ikke lenger leverer Enzo Trapper i D2, mens en del andre mod. fortsatt står oppført med det.

 

Hos Nordell står den fortsatt, men som utsolgt.

Dette er forøvrig hva Nordell sier om D2 stålet på sin hjemmeside:

 

D2 l

är ett av de bästa knivstålen. Det bibehåller skärpan längre än de flesta stål, har en hög kolhalt och är nästan rostfritt tack vare den höga kromhaltel.

Chemical composition: C 1.55%, Mn 0.3%, Si 0.3%, Cr 12%, Mo 1% Hrc 60- 61

 

??

Link to comment
Share on other sites

Dette er forøvrig hva Nordell sier om D2 stålet på sin hjemmeside:

 

D2 l

är ett av de bästa knivstålen. Det bibehåller skärpan längre än de flesta stål, har en hög kolhalt och är nästan rostfritt tack vare den höga kromhaltel.

Chemical composition: C 1.55%, Mn 0.3%, Si 0.3%, Cr 12%, Mo 1% Hrc 60- 61

 

??

Du vil finne mange andre steder det står lignende ting om D2 og S30V, men dette er noen av de sprøeste verktøyståla på markedet. Det er en vanlig missforståelse at stål med mer karbon og legeringselement gir bedre blader. Det som er realiteten er at økt mengde karbon og krom gir økt sprøhet, og sjansen for chipping og brekasje. En kniv har en ganske spiss eggvinkel sammenlignet med verktøya D2 blir brukt til, og eggen må ha endel seighet for ikke å knekke når den blir utsatt for belastning.

 

(Eksempelvis er slagseigheten målt i Charpy V-notch til A2, et verktøystål midt på skalaen og brukt endel i kniver, 5 Joule i valseretning og 2,5 Joule tvers på valseretning, mens D2 har 3 Joule i valseretning og 1 Joule i tvers på. Og i dette eksempelet var A2 herda hardere enn D2. Høyere slagseighetsverdi vil si at det kreves mer energi for knekke stålet.)

Link to comment
Share on other sites

@Metallurgen

Ja de representer jo produsenten så de er vel forpliktet til å snakkke pent om det.

 

Husker du skrev om dette D2 stålet for en tid tilbake. Selv har jeg bare laget denne ene kniven med det. Den henger på en spiker på veggen, og der blir den kanskje værende. Er jo pen å se på da. :lol:

Kanskje jeg tar den i bruk selv på harejakt. Kan jo tenkes den tåler å sprette opp en haremage og kanskje spikke en pølsepinne. :roll:

Link to comment
Share on other sites

D2 vil fungere i en kniv, så helt bortkasta er den ikke. :wink:

Men når man kan velge blant forskjellig stål er bedre å gå for noe som har et større bruksområde og fortsatt holder eggen bedre.

D2 vil i hovedsak egne seg til ren kjøttskjæring og må behandles forsiktig, mens AUS-8 vil kunne brukes til mer, inkludert trearbeid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en foldekniv i CPM-D2 som jeg synes har fungert fortreffelig til vanlig bruk. Hardheten var RC 62 og den har ikke fått noen eggskader å snakke om. Eggen er konveks slipt og er ca. 18-20 grader per side eller litt under 40 grader totalt. Foldekniver brukes jo normalt litt mindre hardt enn vanlige så det fungerer fint der.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Ser at Enzo Trapper i tillegg til AUS8 nå også leveres i 12C27.

Hvilket av disse er å foretrekke når vi snakker rustfritt?

De er rimelig like i sammensetning så det vil ikke være store forskjellen (så sant begge er herda riktig), men det lavere karboninnholdet i 12C27 skal i teori gjøre det litt mer korrosjonsmotstandig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...