Jump to content

vurderer kjøp av Nosler Custom


Rommling

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en pakke med disse 190grs, blir nok en 300 win mag på meg snart, og ser flere er godt fornøyd med denne kula der

 

men hvordan der denne som trening ammo til 30-06? passer fint der også?

far min bruker norma orxy 180grs til jakt i 30-06 sin, vil man merke noe forskel på de 10grs forskjell i vekt ved trening,høyde forskell på 100?

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=29424409

 

de selger også 168grs. kan så klart gå for en pakke av denne til 30-06

men bli sittende med 2000 kuler tar en stund å bli kvitt

 

Noen i bergen området eller Folldals området som er interessert i å dele en pakke med meg?

 

Rommling

Link to comment
Share on other sites

Både 168grs og 155grs går veldig godt i 30-06en min. Kjøp to pakker, del dem i to, og averter de to halve pakkene her på kammeret til samme pris som du betalte pr kule. Garantert noen som slår til på det! Du er sikkert ikke alene om å ønske deg litt mindre kvanta.

 

Jeg ville gått for en av de over nevnte til 30-06. 190grs til trening med 30-06 blir litt vel kraftige greier for min del. Du merker godt forskjellen på lett og tung kule. Hvis du har demper, så har det mindre å si.

 

Kunne ikke 168grs være en behagelig kule for 300wm også?

Link to comment
Share on other sites

Det er umulig å vite nøyaktig hvordan de ulike kulene vil treffe i forhold til hverandre ut fra vekt. Det som nok kan spås er at hvis du lader 190grs til ganske lav fart, så vil den treffe litt lavere enn en 180grs jaktladning, som ofte er sprekt ladet. Det er jo som regel ikke å ønske at treningsammo er så forferdelig hardt ladet, da dette øker rekyl og brenner løp betydelig mer enn en moderat til svak ladning.

 

Hos meg går 155grs Nosler cc hull i hull med 180grs Fusion, som er den patronen jeg stort sett bruker til jakt. Denne er ganske sprekt ladet, og gir en fart på i overkant av 800m/s. Dette er ganske raskt for en 180grs kule i 30-06 med så kort løp som jeg har. Treningsammoen går i ca samme fart, eller litt saktere, og treffer altså likt.

 

Men dette er individuelt fra rifle til rifle. Du kan ikke forutsi det nøyaktig, så du er nødt til å prøve deg fram.

 

Jeg ser ingen grunn til at du skulle kunne få nærmest identisk treffpunkt på 100m med en 155grs Nosler og en 180grs kule. Men tar altså forbehold om at rifla mi ikke nødvendigvis oppfører seg likt med din eller med din fars for den del.

 

Jeg ville kjøpt en pakke av begge de to laveste kulevektene. Begge er helt fine til 30-06, 168grs må da være en ypperlig treningskule i 300wm. 155grs går vel den også. Ladeboka har ladedata til 150grs barnes x. Skremmes ut i en vanvittig fart...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...