Jump to content

Noen av dere som har testet PCB?


holmvaag

Recommended Posts

G1 BC avtar med hastigheten, for VLD, eller typiske matchkuler ( og sikkert andre kuler) Vanlig oppgitt BC er et gjennomsnitt ofr de høyeste hastighetene.

Avviket mellom reell BC i den aktuelle hastigheten og og oppgitt/nominell BC blir nokså stort ved si 500m/s, stort nok til at det blir noen klikk feil i programmer som bare bruker en gjennomsnittsverdi for G1 BC.

En fix som er grov, men enkel, er å bruke en BC som er et snitt ut til den maksimale avstanden en skyter på. Da er PCB etter min erfaring høyst et par klikk feil innefor 6-800m med 6.5x55 og til en viss grad .308. Noen ganger stemmer det spot on på enda lengre hold, og noen ganger er det som Roe sier 3-4 klikk feil. Det kommer an på BC du legger inn.

 

Det som er kritisk for beregninger på så lange hold, er at inndata er korrekt, hastigheter og værdata må være riktige. Det nytter ikke å lese hastighet på ei patroneske, og knapt nok å måle det en gang på banen, den aktuelle hastigheten du får der og da, er det som teller.

QT (Quick Target) og flere andre programmer bruker hastighetsområder med forskjellige BC i hver, men det eri kke alle som har data for kuler i alle hastigheter.

God fix, er å bruke et program som bruke G7 BC, som er noenlunde konstant ift. hastighet.

 

Men PCB er igrunnen veldig bra, og gir stort sett gode nok data til å treffe, om skytteren gjør jobben sin, OG har funnet riktige data.

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

M67 har allerede gitt svaret.

 

Det er dragmodellen G1 og produsentens oppgitte Bc* som volder "problemene".

PCB er et meget brukervennlig program og mer enn godt nok til å starte "kulebanearbeid" og dertil loggføring.

 

* Hornady sin 123 Amax skapte mye hodebry for meg når jeg prøvde å konvertere G1 til G7 vha online kalkulatorer.

Det ble riv ruskende galt. Løsningen ble enkel, mye skyting og loggføring og "baklengs regning" når jeg hadde data. Slik fant jeg en omtrentlig G7 Bc... og hadde egentlig ikke bruk for tallet siden jeg da allerede hadde testskutte og loggførte data :forvirra: Kom vel frem til at kula var litt bedre enn Hornady 120 Amax men forholdsvis langt unna Lapua 123 Scenar....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...