Jump to content

Jaktrifle bygget på Gew.88 låskasse?


Vargen

Recommended Posts

Poster en halvgammel sak som eksempel på tidsriktig utseende jaktrifle fra tidlig røyksvak æra. Våpenet er stygt angrepet av rust og dessuten bestemt for resirkulering som skrapjern, men det kan jo ha interesse for noen å se hvordan jaktvåpen så ut en gang i tiden.

 

Så vidt jeg kan se er dette et sivilt våpen bygget over samme låskasse som Gewehr 88, men med annen hevarm på sluttstykket og selvsagt helt annet utseende forøvrig enn den militære varianten. Snellertavtrekk, oktagonalt løp, litt gravyre og andre utpreget sivile detaljer. Jeg antar at dette er en originalt bygget sivil rifle, ikke en ombygget Gew.88. Noen som er uenig i den antakelsen?

 

Våpenet har nesten ingen merking og intet synlig serienummer. Der er noen kronede våpenskjold eller lignende rundt omkring, pluss en angivelse av trykkskytingsladning på 2,45 gram bladkrutt. Jeg antar at kaliberet er 7,92x57mm men er ikke sikker.

 

normal_2012-01-10_10_16_50.jpg

 

normal_2012-01-10_10_17_08.jpg

 

normal_2012-01-10_10_17_18.jpg

 

normal_2012-01-10_10_17_32.jpg

 

normal_2012-01-10_10_18_04.jpg

 

normal_2012-01-10_10_18_22.jpg

 

normal_2012-01-10_10_19_02.jpg

 

Flat og nedbøyd hevarm avviker vel fra den militære Gew.88?

 

normal_2012-01-10_10_19_28.jpg

 

En ser ned i utkasteråpningen. Ladeklips av Mannlicher-type mangler; det ser ut til at man skulle lade med nye klips ovenfra, så ble tomme klips kastet ut nedover gjennom en åpning i magasinbunn. Fiffig løsning med hengslet tilbringer og bladfjær.

 

normal_2012-01-10_10_19_46.jpg

 

Vanskelig å se på bildet, men hele det graverte feltet oppå fremre låskassebro er gravert matt med bittesmå tette linjer. Oversiden av pipa er også mattet ned med litt grovere sikksakkmønster. Dette er vel for å unngå at skytteren blendes av reflekser. Dette var nok et pent våpen en gang i tiden.

 

2012-01-10_10_23_28.jpg

 

Jeg ble overrasket over hvor moderne sluttstykkehodet så ut, med to symmetrisk anlagte låseklakker og med nesten hele patronbunnen omkranset av en stålring. Dog er støtbunnen med utdrager og utkaster en løs del separat fra selve sluttstykket med låseklakker, og hevarmen er ikke benyttet som ekstra nød-låseklakk.

Link to comment
Share on other sites

Gewehr 88 har mye Mannlicher i seg, split bridge låskasse og klipps-mating-magasin-løsning er jo noe vi ofte forbinder med Mannlicher. Selv om split-bridge forekommer i andre konstruskjoner, som f.eks Mauser 1871.(Eldre enn det også)

Når jeg ser en 1888 så ser jeg linjene fra Gew. 1871/84, og tenker at det er en modernisert Mauser med Mannlicher magasin. Har jeg rett? Helt sikkert ikke.

 

Synes egentlig det er et pent gammelt gevær De har lagt ut bilde av her, Vargen. Ser ut som det er skikkelig arbeid som er gjort. Fra bildene å dømme er det noe overflaterust, og tørt treverk. Litt gnikking og olje hadde fått "fargen tilbake i kinnene" på denne børsa. Hadde ikke vært flau over å ha hatt denne i skapet.

Egentlig synd at slikt gammelt håndverk destrueres, men slik er livet. Vi kan vel ikke redde alle.

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. I mellomtiden har jeg funnet ut at gew.88 blant annet ble produsert hos Steyr-Mannlicher, så da kan det godt hende at den er derifra.

 

Hand, det du ikke ser så godt på bildene er DYP gravrust enkelte steder på pipa og underbeslaget. Rustskadene på pipa er såpass dype at det ikke er mer enn et par millimeter stål igjen inn til løpet på de verste stedene. Jeg ville derfor ikke turt å skyte med denne.

Link to comment
Share on other sites

Ser at pipen er litt "humpete" under framsiktet. Om den er skytbar eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men synes allikevel ikke at dette er et totalvrak, rent våpenhistorisk Liker i utgangspunktet gammelt "skrammel", bra tiltak å legge ut disse bildene!

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...