Jump to content

6,5-06,140 grains swift a-frame. Ladedata ønskes.


stig444

Recommended Posts

Eg ser 54 grain er max for denne kula i 6,5-284 Norma...

 

Har ikkje tilgang på mine data for 6,5-06AI, men eg har kronografera den kula til ca 930ms i mi 72cm pipe.

Litt usikker på kva for eit krutt eg bruka, men eg meinar eg bruka max ladning frå ladeboka. Det er mogleg det var N-160...

Link to comment
Share on other sites

Eg ser 54 grain er max for denne kula i 6,5-284 Norma...

 

Har ikkje tilgang på mine data for 6,5-06AI, men eg har kronografera den kula til ca 930ms i mi 72cm pipe.

Litt usikker på kva for eit krutt eg bruka, men eg meinar eg bruka max ladning frå ladeboka. Det er mogleg det var N-160...

6,5-284 er ikke det samme som 6,5-06 som trådstarter spør etter!

6,5-06 hylsa rommer 10grain mere vann enn 6,5-284 hylsa, og kann ikke sidestilles ang. ladedata.

Link to comment
Share on other sites

Synes det generelt er lite ladedata til 6,5-06, når en tenker på vanlig denne patronen tross alt er.

6,5x55 løpet jeg kappet kammeret av og brotsjet opp til 6,5-06 ble bare 52 cm, dette er i korteste laget egentlig.

Løpet er i midlertid minst halveis oppbrukt, så jeg får snart kjøpe meg nytt og lengre løp.

Får en liten svull i overgangen mellom hals og skulder når jeg presser om 30-06 så de er litt trange å kamre. Etter at de er avfyrt en gang er alt i orden.

Har ladedata for mrp, men ikke mrp2. Er det rimelig å anta at det er greit å lade med ca 4 grain mere mrp2 enn med mrp?

Link to comment
Share on other sites

Tja, antagelig noe sånt. (Men ta høyde for en drøss variabler, og start forsiktig.)

Har såvidt testet litt MRP-2 i kompani med Lapua Scenar 9gram. Man skulle tro at det var et krutt som skapt for -06'en, men jeg fant ikke at hastighet (og presisjon) utmerket seg spessiellt kontra vanlig (skytterlags-)MRP. (Derimot har samme boksen vist seg å være svært god medisin på de tyngste kulene i 6,5x55.)

Hvis jeg ikke husker feil ble hylsene rimelig fulle ved 60grain, men med en "drop-tube" eller andre tjuv-triks kan du kanskje få et grain til i?

Selv orket jeg ikke forske mer da MRP-2 var dobbelt pris i forhold til R/N-15, (dette var før Rhino 30 og 25 kom på markedet.)

Har ladet noen få 140 A-Frame, men kun med vanlig MRP.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bruker 6,5 -06 og MRP 2 med Swift 140 gr i en Husquerna 1900 med 63 cm Douglas stainless løp.

Ladebokens max på 57 gr for MRP gir ca 930 m i denne børsa ,-men tung hevarm i varmt vær. Startet Mrp2 på 57gr og fikk ca 880 m. Med 1/2 gr økning i steget endte jeg på 60 gr og 930m uten tungt hevarmsløft -og ca 30 mm samling på 100 m. Bra elgmedisin. Startladning på 57 gr (eller evt din max for MRP9 bør i alle fall være trygt,- så får du selv speide etter faresignaler mens du øker.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...