Jump to content

Fleirfarging av slire. (Spørsmål)


Aslakhv

Recommended Posts

Hei, prøva meg på litt fleirfarging i dag, maskera så godt eg kunne på slire med maskeringsteip.

Men det kom litt innafor detta, sø enda med at heile blei samma fargen...

 

Når folk fleirfargar brukar dei anna farge då? Sjølv brukar eg narvsverte. Skulle eg bruka noko som ikkje trekk så¨langt inn i læret?

 

- Aslak

Link to comment
Share on other sites

Å få til pen tofarging med vanlig Narvsverte er ikke lett. Som metallurgen skriver må du ta det veeeeldig forsiktig. Lite farge på penselen, og begynne et lite stykke fra der du vil ha skille, og jobbe deg forsiktig innover.

Jeg har ikke prøvd med annen farge enn Narvsverte, men jeg tror Fiberings Oil Dye er lettere å få til et godt resultat med.

Her på Kammeret er nok Haretex rett mann til å gi et godt svar.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke lett det det Aslak.

Kan sikkert bruke andre typer farge, men hvis det er farge som kun legger seg utenpå vil det raskt bli slitt vekk når kniv/slire tas i bruk.

Jeg farger veldig ofte slirer i to farger. Prøver da å dele mot en kant, mot sømmen, eller mot en preget linje. Å dele to farger på en åpen glatt flate er vanskelig. Tonede overganger blir noe annet.

Prøv å planlegg fargingen når du syr slira ved at du preger en linje der du har tenkt å ha et skille. Som Metallurgen sier hjelper det lite å prøve med maskering, fargen vil trekke under.

Du får bare prøve deg fram, uansett er det veldig "tørr" pensel som gjelder når du farger inn mot en annen farge.

Hvis det blir ubrukbart får du bare farge hele slira i den mørkeste fargen du har tatt på, eventuelt sort, det er jo uansett reservefargen når alt har gått skeis.

Link to comment
Share on other sites

Vannbaserte farger er ikke å anbefale, da disse ikke trekker like godt inn i læret som spritbaserte farger. Jeg har brukt narvsvertene til ROC Jensen & co og synes disse er utmerkete.

 

Det er helt avgjørende at læret er helt rent og fritt for fett. Aceton er bra, men hvis du ikke har klasset for mye med skjefteolje på fingrene så kan du klare deg fint med rødsprit. En fettfri og ren narv er helt avjørende for at fargen skal bli jevn og fin.

 

Det er som andre har påpekt her alltid lettest å farge inntill en preget eller pautet linje. Det er også veldig viktig at du sørger for at også de flate områdene av læret er skikkelig "komprimert" i narven før du farger. Når lær legges i bløt utvider det seg og porene åpner seg. Når du har sydd ferdig og satt i en lest eller kniven, så glatter du det over skikkelig med et glatt stykke bein eller plast. Det finnes et utall slike gnikkeverktøy på markedet, men du kan like gjerne bruke et sylskaft eller en skje, bare det er glatt. Gni og gin på læret uten å trykke så hardt at det blir ruglete, men med så mye press at du lukker narvens porer godt. Dette vil gjøre det langt lettere å lage skarpe fine overganger mellom fargene.

 

Du har sikkert funnet ut selv at der er en stor fordel å begynne med den lyseste fargen, f.eks. tan, så brun, så mørkebrun og til sist svart. Bruk en liten og spiss kvalitetspensel langs linjene, og i motsetning til det andre sier her, så er det klart at det er smart å maskere først. Ja, det vil nok trekke litt ut i kantene, men har du forberedt læret med mye god gnikking som beskrevet ovenfor her, er det nok mer målbart enn merkbart.Med litt maskeringstape, en stødig hund og godt forberedt narv, vil du kunne få riktig så skarpe overganger, selv på jevne flater.

 

Med litt trening kan du også lage oppsiktsvekkende flotte skyggeeffekter for å fremheve f.eks. en pautet akantusranke på slira. Tynn ut noen dråper svart eller mørkebrun narvserte i litt røsprit og legg i bunnes av pautene med en liten pensel og la dette få tørke noen minutter før du legger på den lyse fargen på toppen.

 

Når du har fått farget alle feltene er det viktig å være ytterst forsiktig når du polerer opp sverten. La sliren tørke skikkelig, litt avhengig av om du sliren fortsatt er fuktig etter sying. Er den det så bør du vente til den er helt tørr, hvis den er tørr før du begynner å farge, så lar du den tørke et par timer før du polerer. Her gjør du det i motsatt rekkefølge. Dekk til de lyse feltene med tape, jo mer nøyaktig maskering jo bedre, og gni kraftig over de mørke feltene med en myk klut til de er skinnende blanke. Når den nesten ikke sverter over på kluten lenger kan du ta av tapen og polere forsiktig på de lyse feltene. Dette går som regel bra, men er du nervøs så kan det lønne seg å maskere bort de mørke feltene også nå.

 

Når sverten er skikkelig blank og fin og jevn over det hele, smører du det godt inn med fett, helst "Gold Quality" fra ROC Jensen, som er den beste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...