Jump to content

Vinterkamuflere rifla - noe vits?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Jeg ser flere her inne velger å kammuflere rifla hvit på vinteren. Jakter mye rev selv, og har da på meg forsvarets kamuflasje-dress, så hele jeg er kritthvit, men rifla er dønn sort :)

 

Bør jeg ta meg en runde med sportstapen og noen filler på min? Hvor mye effekt vil dette ha å si for reven?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe fasitsvar på dette, men min erfaring er at en mørk børse i snølanskap ikke gjør så mye når du sitter stille. Den bryter opp det hvite og går gjerne i ett med de kvister og kvas du som regels sitter ved eller under.

 

Problemet oppstår når reven kommer uventet på langs jordekanten eller på annen måte kommer nær deg uten at du ser den. For min del skjer det stadig vekk. Da blir den mørke børsa plutselig veldig synlig når du skal snu på deg. Selv med hvit børse og kamo skal det lite til før reven skvetter og flyr som f...

 

Det handler, etter min erfaring, vel så mye om hvordan du plasserer deg, hvor stille du sitter og hvordan du først beveger deg når dyret kommer litt "feil".

Virker som reven har godt syn forover og 90 grader ut til siden. Hvis du har is nok i magen og lar den passere litt forbi så er det lettere.

Link to comment
Share on other sites

Det kan vel diskuteres når man jakter rev og andre dyr.. men personlig mener jeg det er liten vits og stase seg opp i vintercamo når man ikke følger opp med resten. Ser ofte i blader og på bilder folk som nøysomt har kamuflert alt "skarpskyttere" med ghillie, mens detaljer som kikkertlinser og digre svarte runde flip-open lens caps blir neglisjert og lyser som store 8 tall i "komposthaugen", samme greia med nypussa støvler :lol: Tips: surr den inn med hvit sportsteip og lag uregemessige brutte linjer. men ikke la teipen sitte på i for mange uker... da blir det mye jobb og få av.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

i tillegg må man jo gjøre det om igjen uansett til sommer/høsten, nytter ikke gå rundt med hvit rifle på barmark :D Jeg kan også nevne et annet tips ved barmarkskamuflering... kjøp en pose eller to med små vanlige gummistrikker, fint og feste gress og småkvist i på børsa.. :mrgreen: Er vel mere egnet for de som har en fetisj for og kamuflere seg, men vet at de fins :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tror jammen jeg skal lete opp min gamle vinterkamo fra forsvaret og "justere" den til den passer på rifla... Et buksebein kan tilpasses så mangt! :)

 

Resten kan jeg prøve å gjøre om til kamo til ryggsekken. Men her kreves det litt sying antageligvis, og jeg er ikke noe utpreget talent med synål.

 

Vet ikke om slik har så mye for seg, men det er sikkert bedre med hvit rifle enn mørk, ikke minst mentalt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...