Jump to content

Nikon Monarch 3-12x42 SF


Hydrox

Recommended Posts

Noen som har erfaringer med dette siktet? Vurderer det til salongen min da det ser ut til å fylle en del av ønskene mine til ny salongkikkert.

 

Paralaksejustering på siden, dog bare ned til 50 meter. Men det holder vel i grunnen. Har en leupold i dag uten justerbar paralakse og det har jo funket greit det. Skyter greit samlinger under 20mm på 50 meter med det siktet.

 

Det går an å bestille targettårn til den slik at den blir lett og klikke opp og ned. Er møkk lei av å ha et kronestykke i en snor rundt halsen for å justere "myntspor" skruene på leupolden opp og ned. Det går jo, men er en smule knøv...

 

Er en VX IIc 3-9x40 jeg har og er ganske så happy med den optisk. Hvordan vil Nikon'en være i forhold optisk?

 

Ser det er mulig å få Stoney Point target tårn til den kikkerten jeg har, men det blir ikke helt det jeg er på jakt etter. Jeg har 12MOA på en runde på skruene. Stoney tårnet har 14 MOA pr runde og da blir jo ting feil. Går jo å merke om, men det beste er jo å få ting skikkelig og med klikk.

 

Kunne tenke meg mildot men det har ikke denne nikonen.

 

Gode alternativer til Nikon'en er jeg åpen for :)

Link to comment
Share on other sites

Den nikonen har alt justeringstårn (i allefall har 2.5-10x42 og 4-16x42 det. De ser helt ut som de sylinderiske du kan kjøpe som tilleggsustyr bare lavere så de får plass under hetta. Med mindre du trenger plass til å skive på en egen kulebanekomp, så funker det fint som levert.

Forøvrig ingenting å utsette på optikken på min 2,5-10. Tror ikke den er dårligere en VX-II i allefall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Monarch 3-12x42 M223 SF og en Leupold VXII 3-9x40. Trådkorset i nikonen er ofte (avhengig a solen/bakgrunn) gult/hvitt og ikke helt knallsvart som man er vant til. Dette er bedre på leupolden synes jeg. Dorulleffekten er også mer tilstede i Nikonen. Tårnene/klikkene i Nikonen er dog helt supre foreløpig! Var en revolusjon på salongen min iaffefall.

Link to comment
Share on other sites

Det at man enkelt kan bytte mellom lave og høye justeringstårn på nikon'en var en ting jeg likte godt. Og det er en ganske så slank kikkert som jeg synes passer godt på en salong. Dette med at retikkelet gulner er vel kansje et lite drawback, men er det et stort problem eller går det fint å skyte med det?

Hvordan er disse nikon kikkertene ned mot 10 til 15 meters hold? Blir det uklart bilde og retikkel i og med at paralaksefokusen bare går ned til 50 meter?

 

Den der Monarch M223 så jo ganske så kjekk ut. Men hvor bestiller man den i fra uten all for mye krøll? Utgaven som tråden i hovedsak omhandler har de i hyllene hos XXL og det er jo lettvindt :)

 

Ser at Vortex har en kandidat i samme klassen med paralaksejustering på siden. Finner den ikke hos jaktfall men på Vortex sine sider.

http://www.vortexoptics.com/product/vor ... dc-reticle

Regner med Jaktfall kan skaffe den hvis man ønsker seg en slik.

 

Grunnen til at jeg ser på kikkerter med 1 toms rør er at jeg prøver å snike meg unna å måtte kjøpe nye montasjeringer.

 

Ser forresten at denne tråden har havnet på feil plass i forumet. Hvis noen har magiske evner og kan flytte den til optikk så ville jo det vært flott :)

Link to comment
Share on other sites

Ser forresten at denne tråden har havnet på feil plass i forumet. Hvis noen har magiske evner og kan flytte den til optikk så ville jo det vært flott :)

 

Ja, denne kniven var noe underlig. Ikke det helt store å spikke med! Så tråden er med dette flyttet til riktig adresse.

 

Ko-stens

moderator

 

Har selv hatt en Nikon Monarch 5-20x44SF med BDC-retikkel. Genial kikkert til en genial pris, men altså ikke hundre prosent i motlys. Den var ikke så klar som en Zeiss Classic 2,5-10x50 i motlys. Sistnevnte hadde også bedre kontrast på langt hold. Uansett, den var bra nok. Husker på sensommeren, i så lav motlys at man omtrent siktet på sola, var det flere som ga opp treningsskytingen. Funket fint med Nikonen lell, så noe problem var det egentlig ikke!

 

Tror det er en helt grei kikkert for penga. På linje med lignende optikk til lignende pris. Fint med fokusjusteringa på siden. Har en Sightron SII (imponerer meg optisk), som har fokus på objektivet. Dette er utrolig klønete og klumpete i forhold. Med Nikonen trenger man ikke følge med på hva man gjør omtrent, når man skal justere hjulet. Med Sightronen må man omtrent legge ned rifla. Tungvint, og ikke minst må man ha høyere montasje pga økt vidde på objektivet i forhold til annen kikkert uten denne justeringa.

 

Mener å huske jeg fikk bra skarpt bilde på veldig kort hold og. Noe som imponerte meg med kikkerten var skumringsegenskapene. Ble overrasket over faktisk å ha skytelys på kvelden i januar, i skog. Var en tur i Sverige i fjor, med enne kikkerten på rifla. Ruslet ut på terrassen på hytta og bare tittet gjennom skogen, med snø på bakken, men ingen lys annet enn stjerner. Dette var i åttetida om kvelden. Hadde så vidt skytelys. Det var veldig mørkt, så ble fornøyd med at den funket så sent. Ville nok ikke hatt BDC-retikkelet da, men lell.

 

Ellers er det som nevnt litt "dorulleffekt", men det er ikke plagsomt. Det er mer enn på Sightronen, men en må jo regne med litt på kikkerter til det prisleiet. En Victory feks har jo ikke det, men den koster altså fire, fem ganger mer...

 

Nikon Monarch er en trygg og god kikkert i passe prisleie. Ellers er jo Sightron mye for penga da. Mange som er fornøyd, ikke minst jeg. Som sagt er jeg overrasket over hvor god den billige jeg har, er. 4-16x42AO, som den heter. Jeg har et ubrukelig retikkel i skumring, mildot, samt at fokusjusteringa burde vært på siden og ikke på objektivet, men ellers er den topp synes jeg. Skarp ned mot ti meter. Denne sitter egentlig på salongrifla mi, men er bortlånt til .222'en for tiden.

Link to comment
Share on other sites

Hydrox: Det med at retikkelet er tidvis gult/hvit eller hva det nå er, er såpass plagsomt at du først tenker nei svarte jeg må ha noe annet. Gjerne type tysk. Men så er klikkene og tårnene såpass gode(subjektivt) at man kommer til fornuften og lar det være. Det samme gjelder for dorulleffekten. Det som var litt spenstig med M223 på min Quad Varmint (22lr-løp) var at merkingen på tårnet passet veldig greit med kulebanen. Noe alla dette:

 

Avstand - Merking på tårnet

 

15 - 200

30 - 100

40 - 200

50 - 250

60 - 300

70 - 400

80 - 450

90 - 500

 

 

Så det ble en kjekk og ryddig liten tabell å klistre på butler creeken. kjøpte min på gungearusa.com. 0 stress med det. Litt leveringstid, men da ble selger meget stresset og beklaget seg noe voldsomt.

Link to comment
Share on other sites

Er tydelig at disse kikkertene kansje kan være verdt litt oppmerksomhet. Utrolig masse god info å hente her på dette forumet, gull verdt :)

Denne dorulleffekten som blir nevnt blir jo plagsomt hvis det er for mye av den. Liker ikke følelsen av å miste masse synsfeldt, men litt tåler jeg da. Kikket jo så vidt på denne kikkerten på xxl men tok meg ikke så god tid, må nok innom der å gruble litt til. Kan jo legge til at den gamle leupolden som står på riflen i dag har tilnærmet null dorulleffekt, synd den mangler ratt for ellers er jeg jo ganske så happy med den :)

(Kansje jeg burde svi i gang dreiebenken og lage meg skikkelige ratt på den?)

 

Det som fanget min oppmerksomhet med nikonen var i hovedsak fokuseringen på siden. Som Ko-stens nevner så er det veldig knøv å justere en ring framme på objektivet. Har allerede et sikte med fokus framme på objektivet og det holder med det ene. Er tilnærmet umulig å justere når man har lagt seg på plass bak riflen.

 

Den M223'en som du har AiC ser vanvittig fristende ut, gode ratt å skru på uten at de bygger all for mye i høyden. Eneste er at jeg foretrekker Moa markering på høydejusteringen framfor en BDC skala. Ser ut for at jeg kan få den kikkerten med Moa på høyderattet, men da må jeg velge BDC retikkel som jeg ikke har lyst på. Det følger ikke tilfeldigvis med to ratt til høydejusteringen, et med BDC og et med Moa?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...