Jump to content

HD røntgen


Kleven

Recommended Posts

Har ikke tatt røntgen på min enda, og tar det ikke før til sommeren, så nær toårsalderen som mulig.

 

Har god erfaring med Hamar dyreklinikk i Vangsvegen.: http://www.hamardyreklinikk.no/rontgen---ultralyd.html

 

Har også brukt Stange dyreklinikk i Ottestad: http://www.stangedyreklinikk.no/. God erfaring med dem og.

 

Hvor dyktige de er med røntgen, og hvilket prisnivå de ligger på, vet jeg ikke. 1 475,- for full både AD og HD på Hamar dyreklinikk ser jeg. Er vel sånn midt på treet det kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler Stange sånn generelt.

 

Vil du ha beste pris, setter du deg et par timer i bilen og reiser til Drevsjø.

Har ikke pris på røntgen, men sist jeg var i veien sparte jeg inn over 6000 kr på turen fra hedemarken. Det var da bl.a. tannstenbehandlinger og vaksiner på 5 hunder.

 

Jeg røntget Keira der, samtidig som jeg kastrerte hannhunden min. Fikk med medisiner til hannen, og bet. totalt 1900,-

Link to comment
Share on other sites

Her gjelder det mer å se etter kompetanse enn lav pris mener jeg. Det kan være store forskjeller på veterinærer på dette feltet, og det at de har røntgenapparat betyr ikke nødvendigvis at de er flink å ta bilder mtp. riktig HD-diagnostikk. Korrekt mengde bedøvelse, hvordan hunden ligger og bakbein strekkes, er også viktige faktorer har jeg forstått. Styr unna "ku-doktorene", velg en med kompetanse på området, og forhør deg i det lokale hundemiljøet før du gjør dette.

 

Har selv erfart at veterinær, etter å ha tatt bilder, garanterte at Fido'en min hadde enten A eller B-hofter. Da ble det skikkelig nedtur når NKK dømte de til C. Etter re-rønking hos spesialist, ble det omgjort til B. Har hørt om flere slike tilfeller, så det er litt Lotto. Da gjelder det å gi hunden best mulig odds ved å ta riktige bilder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefalte nettopp Drevsjø fordi jeg har vært der sjøl, og vet at de er flinke.

Jeg har også røntget hund der, og har gode erfaringer. Legger også til at jeg har en rase som mange har problemer med å røntge, med at de legges feil. Her ble det røntget til A.

 

Jovisst, dem behandler sau, ku og hæst, men dem har også en veldig god smådyrkompetanse. For å si det sånn; jeg er ikke den eneste som reiser oppover for å få behandla dyra.

 

Legger forøvrig til at veterinærer ikke har lov til å fortelle deg hva de tror og mener er HD-status.

 

 

Og en idé til deg er ihvertfall å være forsiktig med å fraråde veterinærer med mindre du faktisk har grunnlag for å uttale deg! Veterinærer har forskjellige spesialiteter, interessefelt og kunnskap. Noen er gode på tenner, andre er gode på ben, og mange har jevn kunnskap om mye. For alt hva DU vet kan denne "ku-dyrlegen" din være mye flinkere på HD framfor veterinæren som har den store klinikken med alle fasiliteter.

Link to comment
Share on other sites

Legger forøvrig til at veterinærer ikke har lov til å fortelle deg hva de tror og mener er HD-status.

 

Har de ikke det? Når jeg var og tok bilder av bikkja mi fikk jeg en full gjennomgang av hva veterinæren så etter, hva han mente om bikkja mi og hvorfor han mente det. Det var veldig interresant, og jeg lærte masse! (Og på mandag kom bekreftelsen: Best mulig resultat både foran og bak :D ) Men hvordan skal man vurdere om man vil klage på avlesningen dersom ikke veterinæren kan si hva han/hun synes?

Link to comment
Share on other sites

En god veterinær har god kunnskap og er trygg på sin kunnskap. Når slike får besøk av kunder som er interessert, er det en selvfølge at de forklarer både hva de gjør og hvorfor. Det er også lærerikt å få en forklaring på resultatet.

 

Forøvrig er ikke veterinærene "offentlig" skolert og godkjent i å avlese HD-bilder, derfor er deres vurderinger totalt ugyldige med tanke på det "offentlige" resultatet.

 

Men for meg vil slike uttalelser alltid være nyttige og lærerike. Slike uttalelser gir meg også en bekreftelse på at de vet hva de driver med. Jeg vil aldri HD-røntge min hund et sted jeg ikke får bli med inn på røntgen-rommet. Om en vet. ikke beskriver strekk m.m. mens det første bildet tas, vil jeg si stopp - avbryte røntgingen - betale for det ene bildet - og finne en anne vet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...