Jump to content

Salong og vind..


lilleulv

Recommended Posts

Hei!

 

Har ikke skutt så mye med salong, men vet jo at den er følsom for vind. Men hvilken vindstyrke må man opp i for å få et reelt avvik?

 

På fjellet er det jo alltid en trekk, men er 2-3 sek/m noe problem?

 

Vet at jeg må skaffe meg erfaring på dette selv, men litt kjekt å få litt teoretisk input også.

Link to comment
Share on other sites

He-he,

 

Hva er "et problem", og hva er "et reelt avvik"?

 

På 50m vil all vind du kan føle, (dvs. 1-3m/s) gi et synlig avvik på skiva. Et meterlangt flagg av sperrebånd, som løfter seg til 45°, så er du 3-4kulehuller til siden. 3-4sekundmeter så har den uoppmerksomme skiskytteren blåst helt ut av 45mm liggendeblinken sin, på 50m.

På 100m er 1m/s omtrent 2cm/klikk, omtrent... , og 5m/s er selvsagt da 10klikk, og 10m/s er 20cm, det er moro å skyte når en blåser ut av den digre DFS-svarten. All vind som kan merkes flytter .22LR kula et par-tre cm på 100m.

På 200m er et såvidt følbart vindblaff på 1-2m/s 10-20cm! Og blaff en uoppmerksom skytter godt kan gå glipp av flytter kula en halvmeter.

 

Dette er sånn ca. tall basert på husk

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, det ble litt som "hvor stor er en fisk".. Men med reelt avvik mente jeg feks i forhold til vitalt treff på rypa.

 

Hvilket du forøvrig svarte utmerket på. Tydelig at salong på fjellet er ømfintlige greier som krever litt erfaring i å beregne forholdene. Muligens det blir noen turer etter rypa i helgen. Får ta med salongen også, og plinke litt på blink om ikke annet.

 

Takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...