Jump to content

Hund gnager på poter. Hvorfor og hvordan fikse?


spets

Recommended Posts

Spetsen min har begynt å gnage på poten sin. Igjen... De tre siste vintrene har han sett ut som på bildet under:

2ag5g8.jpg

I år trodde jeg vi hadde gått klar av problemet, men da gradestokken krøp under -10 så startet det igjen. Det begynner med intens slikking som etterhvert går over til gnaging. I timevis, dag og natt. Har vært hyppig hos veterinær, men han har egentlig ingen forklaring og gir meg ei salve og en sokk. I år tenkte jeg å teste uten sokk, men etter 4 dager nå er han fortsatt like intens på poten. Det er poten på samme beinet hver gang, og det starter med den store tredeputen som er nærmest tommelen min på bildet. Denne delen er også den verste, sjøl om det er vanskelig å se det på bildet. Han gnager av den øverste svarte huden. Jeg har forøvrig barbert han nå etter at han startet å slikke, men har aldri gjort det før. Vanligvis er det mye pels mellom potene.

Sokk er litt styr for han gjør det til sin livs oppgave å ta den av hver dag, og sjøl med en rull med sportstape godt limt inn i pelsen oppover beinet så er sokken av da vi kommer hjem fra jobb. I tillegg synes jeg det kan bli litt tett inne i sokken, så det må av uansett i blant for vask av både pote og sokk.

 

Så; hvorfor og hvordan fikse?

Teorien er vel forfrysning en eller annen gang siden det dukker opp på vinteren. Eller kan det være noen form for sopp-greie? Eller har han hatt for mye pels mellom potene så snøen fester og derfor starter hele sulamitten? Lite jakt på snø i år, men han bor jo i hundegård på dagtid.

Og er det bare sokk som gjelder? De foregående vintrene har det løst seg, men da etter 4-6 uker med sokkestyr.

 

Takknemlig for alle teorier, forslag og kjerringråd. Ett av kjerringrådene jeg har fått er vask med grønnsåpe en gang om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Min teori er at den har utviklet en form for stress/vane adferd...som eskalerer fordi den har begynt med gnaging av poter, når den først har startet gjør den det av (u)vane osv...-Men, alle ting starter med noe.. og jeg ville begynt med maten, skifte mat- prøve litt fettholdig våtfor av typen "polar" eller noe slikt.

 

Sekundært ville jeg brukt noe som jeg har prøvd før; selspekksalve.... aner ikke hvor man får det hen, men det funker på det meste av sprekker og sår i huden.

 

Smøre pote, på med sokk OG lampeskjerm i to uker...

Link to comment
Share on other sites

før fikk man kjøpt en "bitterspray" i dyre butikken . med den hensikt at det skulle smake vondt når hunden slikket på slike steder .

at den smaker vondt kan undertegnede skrive under på da jeg holdt flaska feil vei og sprayet meg selv i ansiktet :crazy: spyttet og freste i lengre tid etterpå

 

side by side

Link to comment
Share on other sites

Kan irritasjonen være forårsaket av veisalt?

Tror ikke det. Vi går svært sjelden på saltede veier. I fjor ble det heller ikke brukt salt i det hele tatt herover på grunn av kulda.

stress/vane adferd.

Dette er mulig, men det likner ikke helt. Han får gjerne tendenser til dette i starten/slutten av jakta, men det er lettere å plukke av. Det han har nå kommet de siste åra da det har blitt kaldt (altså under -10) ute, og vi har brukt ukevis på å få det fikset igjen.

skifte mat

Jepp, dette ble gjor i fjor av andre årsaker og det funker ikke det heller. Da jeg tenker meg om så tror jeg jaggu vi har brukt forskjellig fôr de siste tre åra. Det vi har nå er det som har funket best mtp vekt (han har faktisk lagt på seg over en kg!) og pels.

selspekksalve

Det der skal jeg jaggu sjekke ut. Måtte krype til korset nå i kveld og sette på sokk, hadde potekrem på først.

Få veterinæren til å sjekke det

Skal sjekke med flere veterinærer.

 

Takk for alle tips. Hvis det er flere som mener noe så spytt ut. Skulle gjerne ha fått fikset dette. Spetser er som dere vet rimelig glade i å bruke stemmen, og det blir ikke bedre da noe plager dem...

Link to comment
Share on other sites

Slenger denne i en egen post så den ikke drukner i den forrige..

 

Til dere som bruker sokk: Hvor ofte tar dere den av for vask av pote og sokk? Jeg har testet litt forskjellige, men har endt opp med ullsokk da denne puster best av de jeg har testet.

Link to comment
Share on other sites

Bruker minst mulig sokn. La den gå uten så mye som mulig. Luft gir bedre h heling og hindrer ikke blodsitkulasjon.

Når sokken er møkkete, uren, innklint og lukter er det tid for vask. Er det sår eller irritasjoner under kan en sokk samle mye baskelusker.

 

I stedet for å hindre at hunden får det til ville jeg i Første omgang søke svar på hvorfor. :-)

Link to comment
Share on other sites

veterinær med en gang.

 

Min hund hadde noe lignende bare mellom tærne. Jeg trodde det skulle gå vekk med vask men etter 1 måned ble det verre og plutselig var det samme oppstått på den andre foten. Veterinæren kunne ikke gi svar på hva det var, men hvis det ikke gikk vekk med å bruke desinfiserende middel (som jeg allerede hadde brukt) måtte det sterkere saker til. Fikk resept på ca 90 antibiotika tabeletter og kortison salve. Etter 2-3 uker med medisinen gikk infeksjonen ned og hunden er bedre. Begynt å vokse hår der igjen.

 

Anbefaler deg dra rett til veterinæren så slipper du kanskje unna billigere enn jeg gjorde.

 

Hva det nøyaktig er for noe er usikkert. Men det så identisk ut og må ha vært en infeksjon av noe slag. La seg puss osv i såret. Min hund fikk ikke slikke på såret, men hvis hunden din gjør det blir det garantert verre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...