Jump to content

N320 til 357 mag?


NIKE

Recommended Posts

Skal til å lade til 357 mag revolver. Har tenkt å bruke 158gr kuler. Ser det står i Ladeboken at man kan bruke både N310 og N330 krutt. Er det slik at N320 ligger mitt i mellom de nevnte kruttsortene, og at jeg kan bruke en mellomting av ladevektene som er nevnt i boka? Jeg vil bruke N320 hvis det går, for å unngå å ha mange krutt-typer liggende. Håper på oppklarende svar!!

Link to comment
Share on other sites

Først må vi oppklare følgende;

 

1) Skal du lade til faktorkravet? I så fall er N340 og N110 mer fornuftige valg..

2) Er det blykuler eller mantlede? Skal du lade hyggelige treningsladninger a la 38 spes hastighet er N320 perfekt! Ved å bruke ca 1 grs mer ift 38 spes oppnår du hyggelig hast og smell, fint til å trene på blink med..

Link to comment
Share on other sites

N320 er et raskt pistolkrutt, bare N310 er raskere. Å lade magnum til faktorkravet med dette kruttet gir deg svært lite spillerom.. Trykket går i taket før du oppnår god hastighet, vil jeg tro. Det beste kruttet til tunge kuler er N110(egentlig et raskt riflekrutt). Da kan du nærmest fylle hylsa uten overtrykk. Se Ladeboka og Lapua sine sider for ladedata.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Er det slik at N320 ligger mitt i mellom de nevnte kruttsortene, og at jeg kan bruke en mellomting av ladevektene som er nevnt i boka?

 

Ja det kan du.

Men ikke start på max uannsett.

 

Du har tydeligvis funnet Vihtavuori ladetabeller. I samme publikasjon er det også en tabell over "brennhastigheter" på krutt, der kan du se nærmere hvordan de enkelte krutt forholder seg til hverandre.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
... jeg har bare 4" tut på min revolver og det kruttet jeg har best erfaring med er 3n37, det er passe kjapt, det gir en mer behagelig rekyl for og få avgårde kjappe serier på faktorladningene mine

 

Beklager å kapre tråden litt her, men klarer man å oppnå faktor for M1 med 4" tut på .357mag? har arvet en pen mod 19 S&W fra faderen, men har blitt fortalt at det ikke var noe grunn til å håpe på å stille i M1 med den, pga kort løp?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...