Jump to content

Fått en gammel Walter Model 5


Pumpkin

Recommended Posts

Har ikke ville tatt i den med ildtang før giveren hadde ordnet med papirer...

 

Jeg formulerte vel det siste spørsmålet feil! Denne pistolen er IKKE til salg! Den vil bli i mitt eie i mange (forhåpentligvis) ti'år framover!

Kun nysgjerrigheten som lurer!!!! :)

 

Og det siste spørsmålet ditt :shock: ....

 

Hehe, det er en nær slektning som har vært prest! :P

Jeg er 110% sikker på at denne ikke har blitt brukt i en kriminell setting! Det var kun kona hans som viste om denne pistolen, fram til han fortalte om den på julaften!

 

Jeg har ingen planer om å ta den med meg noen som helst plass, ser heller ikke problemet med at den ligger i våpenskapet mitt! :)

Link to comment
Share on other sites

I det øyeblikket han ga den til deg gjennomførte dere en ulovlig våpenhandel. Det er pr i dag ikke anledning til å innregistrere uregistrerte våpen, selv om enkelte våpenkontor gjør det (noe som slettes ikke betyr at saken ikke kan komme å bite deg i r..æ senere).

 

Fra gjeldende rundskriv;

 

3.9 Søknad om registrering av illegale våpen

På bakgrunn av at det i de senere år har vært gjennomført våpenamnesti med mulighet til å

innregistrere illegale våpen, bør slike våpen ikke lenger tillates innregistrert.

Illegale våpen som oppdages i dødsboer eller ved andre anledninger, bør fortsatt kunne tas i

mot for destruksjon etter forutgående avtale. I hvilken utstrekning det skal iverksettes

etterforskning, vil bli avgjort av påtalemyndigheten

 

 

EDIT-det står "bør" og det er mulig å få registrert inn våpen med spesiell historie osv; poenget er-ikke gjennomfør transasksjonen før ting er avklart med politiet.

Link to comment
Share on other sites

De fleste våpenkontor vil nok sørge for at dette går greit.

Selv om det ikke er amnesti er ordensmakten fortsatt interesserte i å få registrert det som ligger rundt omkring i de tusen hjem.

Dette betyr igjen (såfremt de bruker hodet) at det ikke er spesielt lurt å gi de som vil registrere gamle våpen en smekk på fingrene.

Begynner de å lage trøbbel betyr det at folk heller holder kjeft og lar ting ligge noen tiår til.

Uansett ville jeg, som det er nevnt tidligere, ikke hatt noen befatning med våpenet før alt var i orden.

Om presten bryter loven behøver ikke du det.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor gå til børsemaker før du går til politiet? DET skjønner jeg ingenting av. For det første kan du absolutt få problemer av det, og for det andre..vil du bruke penger på pistolen før du vet om politiet lar deg beholde den? :roll: Hvis du uansett kommer til å legge saken fram for dem mener jeg...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...