Jump to content

375 H&H og N150 vs N140


fettern

Recommended Posts

I Lapuas ladetabell oppgir de følgende maksladning for 300 gr Swift A-frame i 375 H&H Magnum:

 

N140 65,9 gr

N150 65,4 gr

 

Det er kun med 300 gr kule de oppgir lavere maksladning med N150. Jeg syns N150-ladningen virker litt puslete. Noen synspunkter/erfaringer ? Hvilket krutt gir høyest hastighet med denne kulevekta, kanskje N500-serien ?

Link to comment
Share on other sites

Da jeg hadde 375 ladde jeg bare ei kule til jakt, Woodleigh 300 RN, og ladningen var nettopp 70 grs N150.

Kronografen viste 2530 fps i min 60 cm pipe, nettopp det samme som en originalladning fra Winch, Rem eller Fed med samme kuletyngde. Normalt trykk i hylse, ihvertfall ingen trykktegn.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 70 GR N150 på Barnes TSX. Lurer på å gå litt ned på kruttmengde når jeg lader neste lot. Har hatt utmerket presisjon, og kronografert 70 GR N150 til 814 M/S, men skal prøve å gå ned litt i hastighet til feks 750-800 M/S å se åssen det fungerer. Åssen hastigheter opererer dere med i 375 H&H?.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg bruker 64 grains med N150 bak 300 grains swift a frame. Årsaken til den litt forsiktige ladningen var en artikkel av Robertson (forfatteren av " Perfect shot" ). Penetrasjonen til premium kuler i .375 H&H er større ved litt moderate hastigheter, og for hundeførere er det greit at kula kan gjennomskyte en elg i alle vinkler, ( mange er nok uenig, men jeg vet hvor hunden er før jeg skyter). Har skutt tre elgokser med denne ladninga, fall på stedet med to, den ene gikk ca 10 meter.

 

Presisjonen er hull i hull fra benk, og kan holde midt i fra nært til langt hold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på å gjøre det samme som Fenris1, og gå litt ned i ladning. Ikke for rekylen eller smellen, men får å få ned farta litt. Tror ei såpass stor kule som 375, ikke trenger sånn 800-850 m/s. Mi TSX/TTSX med 70 GR N150 ligger på ca 815 m/S, og har lyst til å prøve å komme meg nedpå 800-750 m/s, å se åssen det fungerer både på bane og på jakt. Ser de fleste som deler lade data med N150 krutt ligger på 70 til 75 GR, og det er innenfor rammene det, men det må være ei brukbar hastighet feks med 75 gr. Greittnok på jakt i fjerne himmelstrøk med lange hold.

Link to comment
Share on other sites

Støtte det å gå ned litt :wink:

Jeg bruke swift a-f 250 i min 375 å har 73 gr N-150 som gir 823 m/s i kronograf, den funke meget bra i elgen.

Gi tilbakemelding på eventuel testing og data da :mrgreen:

Gjør jo ikke noe om ladningene blir litt mildere hell :mrgreen:

Fabrikklade swift gir ca. 820 m/s så det var mitt utgangspunkt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...