Jump to content

Maling av ned dreide løp.


StianSH

Recommended Posts

Hei.

 

Har dreid ned, kappet og gjenget et Sauer 200 STR 6.5x55 løp for bruk på Sauer 202.

Skal også dreie bort blå lakken på et Sauer 200 STR løp som jeg har gjenget for bruk på 200 STR.

 

Er det noen her som har erfaring/peiling på lakking(maling av disse løpene? Løpene blir ikke skutt varme i den grad at det har noe å si for malingen/lakken. Men om noen vet om noe stoff som tåler det er det jo fint:)

Se bilder:

 

lp.jpg

 

lp1.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hentet fra durano.no

 

Duracoat kan også bakes i ovn for raskere herding.

Bak da i ovn på 50 grader 2 x 1time for å oppnå full herding.

 

Den lave temperaturen som kreves gjør at en bakeovn enkelt kan lages av en stor oppbevaringseske og en 100W pære!

Link to comment
Share on other sites

Blånering ruster, duracoat ruster ikke.

Min erfaring er at blånering er litt med slitesterkt, men at alt slites før eller siden og duracoat er lett å legge selv. :)

 

På et pent brekkvåpen ville jeg nok ikke hatt duracoat, og min beretta 686 special har fått beholde blåneringen.

Er nervevrak når jeg bruker den i regnvær, for den ruster fort hvis jeg ikke er på med olje hele tiden.

 

Alle andre våpen i skapet er duracoatet. Og de ruster ikke.

Link to comment
Share on other sites

Duracoat er ikke noe å lure på, det blir solid som bare det. Har lakka ei hagle i camo, brukte gress, pinner og rusk og rask, og det blei greit. Hagla er bl a brukt til andejakt fra kajakk, og blir dunket og skrapt og mistet i vannet rett som det er (med sikkerhetsline). Det er ingen synlige skader på den.

 

Har lakka løpet på ei eldre rifle matt sort, ble fint. Holder for tida på med en pistol som skal være i to farger.

Har også lakka ei postkasse, et knivskaft, og forskjellige metalldeler til forskjellig bruk. Alt blir like bra.

Det eneste stedet jeg ikke fikk lakken til å sitte var på et par rustfrie reimbøylefester.

 

Sørg for ordentlig grunnarbeid, fjerne rust eller andre uhumskheter. Bruk avfettinga fra duracoat. Jeg har påført tynne lag, og ofte har jeg kun ventet 8-10 timer før jeg har påført nytt lag.

 

En liten kompressor fra Jula koster ca 600 eller deromkring. Jeg har kjøpt inn 2 - 3 "spraypistoler", de koster max 250 på Jula. Sikkert ikke utstyr for "Feinschmekkere", men det har klart seg for meg. Sørg for å stå på et luftig sted, jeg bruker en utebod med gjennomtrekk, og pustemaske, det er ganske kraftig odør av lakken.

 

Kjetil spør om en bør bruke begge deler:

Blånering vil ikke bite på Duracoat.

Dersom et våpen allerede er blånert, må blåneringa pusses ned først.

 

Duracoat blir kjempesolid. Dersom du har et kjempedyrt customvåpen, ville jeg ikke anbefale å pusse ned og lakke. Ikke for at det ikke blir solid nok, men for ikke å ta sjansen på å ødelegge utseendet.

Har du et rimelig våpen, en Howa, Remington eller noe annet helt vanlig, og som kanskje er litt slitt etter flere års bruk, da vil jeg ikke nøle med å anbefale Duracoat.

Hagla mi er en billig Remington som jeg kjøpte brukt for nesten ingenting, helt vanlig brukshagle. Rifla jeg lakka løpet på er ei rifle fra 1960 (?), pussa opp stokken, og lakka løpet, og vips så ser den nesten ny ut.

 

Du tenker på å lakke løse løp, sånn jeg ser det har du ingenting å tape.

 

Og dersom jeg i dag skulle bygge meg ei customrifle, er jeg ikke i tvil. Jeg ville fått den lakket, fremfor blånert.

Hvis du ser på nettsida til bøssemaker Rafdal, ser du noen eksempler på bruk av Duracoat på rifler han har bygd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...