Jump to content

.300 Win Mag tennhetter?


snake

Recommended Posts

Er det nødvendig å bruke magnum hetter?

Har brukt Federal 210 Large Rifle før og det har fungert bra, men tenkte jeg skulle prøve meg på magnum hetter, men får de ikke helt inn virker det som, de blir alltid stående litt ut.

hylsene er splitter nye Norma hylser.

 

vurderer å drite i magnum hettene og heller bruke 210 Match hetter.

 

hva mener folket her inne?

magnum eller large rifle Match?

og hvis jeg skal bruke Magnum hettene, hvordan får jeg presset de helt inn?

 

kulene er i vekt klassen 190 - 210 grains.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader også 300wm, og bruker federal magnum hetter. Disse er et sant helsike å få inn. Må presse hardt i pressearmen, men de går da helt inn til slutt. Har funnet ut at det lønner seg å gjøre hettelommene helt rene for drit før hetta settes i. Om det er nødvendig med magnumhetter har jeg overhodet ingen peiling på.

Link to comment
Share on other sites

MRP og lignede er tregt krutt, har alltid brukt 215 hetter nå krutt mengden overstiger standard (30-06) som 7mmRM, 308NM, 338WM osv mens 240W'by og 350RM får 210 hetter. Etterbrenning er ikke morsomt og kan forårsake skade. I skikkelig kulde er det mange som anbefaler magnum hetter i standard kalibre også.

Link to comment
Share on other sites

er det noen som vet hvor man kan få tak i Large Rifle Magnum Match hetter? har sett etter det men finner ingen som fører federal sine magnum match hetter.
Spør Trond på hjemmelading.no, han har de på lista si, men ikke inn nå. Vi på XXL fører kun 215 standard.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg lader også 300wm, og bruker federal magnum hetter. Disse er et sant helsike å få inn. Må presse hardt i pressearmen, men de går da helt inn til slutt. Har funnet ut at det lønner seg å gjøre hettelommene helt rene for drit før hetta settes i. Om det er nødvendig med magnumhetter har jeg overhodet ingen peiling på.

 

er dette et gjennomgående problem med Federal mag hettene?

 

Federal 215 vs CCI 250 vs Winchester #8,5M

er det noen forskjell på disse 3 typene mag hetter?

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker large rifle hetter på treningsammo som jeg lader med n160 krutt, på jaktammo bruker jeg federal magnum hetter, jeg synes det er greit når jeg lader disse med mrp og jakter innimellom i tempraturer ned til -20 grader. Jeg synes det er problemfritt å få i federal hettene, men jeg rengjør tennhettelommene hver gang jeg lader.

Link to comment
Share on other sites

vell ble ikke noe klokere egentlig.

frister jo å bruke vanlig federal siden jeg lader med dillon 550b. da fyller jeg opp røret og slipper å tenke på om det er 6.5 30.06 eller 300mw man skal lade.

 

så pussing av tennhette lommen virker ikke som mye ekstra tull med den pressa, ( rot frem og tilbake større sjans for feil)

 

pris messig legger jo cci 250 under federal standar. (hjemmelading.no)

 

kan jeg få noen konsikvenser av å stappe mag hetter i standar patron?

Link to comment
Share on other sites

tror nok det er bare en som kan gi svaret på det og det er DEG! mine erfaringer kan og vil variere fra dine :wink: heldigvis må jeg si :lol:

poacher skriver han fikk jevnere hastigheter med magnum hetter, jeg hadde 3 m/s spredning på 5 skudd med winchester hylser, federal 210 hetter og 73,5 grains N-15. er ikke det jevnt så vet ikke jeg :lol: og jeg har aldri opplevd etterbrennere selv når jeg hadde ammoboksen liggende i snøen og -15 grader i lufta.

Link to comment
Share on other sites

er det noen som vet hvor man kan få tak i Large Rifle Magnum Match hetter? har sett etter det men finner ingen som fører federal sine magnum match hetter.

Jeg kjøper det via skytterlagsløsningen til Norma skytterlag, prisen er 38 øre pr stk. CCI 250 koster 30 øre pr stk.

N-15 (MRP) koster forøvrig 425 pr kg, men ved kjøp av 10 kg eller mer får man noen prosent rabatt (5 % tror jeg).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...