Jump to content

Valg av harehund valp - Rase


Skauer'n

Recommended Posts

Ettersom jeg ikke har stor tro på valpen (og hele opplegget) faren min snakker om å skaffe seg, har jeg begynt å tenke i de baner om å skaffe meg valp selv i løpet av neste år.

 

Link til tråden dette gjelder :http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=7&t=63960

 

 

Så over til det egentlige emet.

 

Jeg vil helt klart gå for en av de tre norske rasene Dunker, Hygen eller Halden.

Men er veldig usikker på hvilken som ville passe meg best.

 

Har vært med bestefar min på utallige jakturer oppigjennom åra. Først med Beagle, så med Hamilton, og ett par kryssninger etter det (tror det var dunker kryssninger).

 

Han har ei dunker tispe nå, som er 4 år gammal og fungerer ikke i det hele tatt. Regner med at største grunnen til at ho ikke fungerer er at det ikke er skutt hare for ho noen gang. Har hatt ho med meg i høst og ho viser ingen som helst interesse for haren. greit nok ho slår ut, men max 10 min og ser ikke ut te å bry seg nevneverdig om ett haretråkk krysses. Så vi har mer eller mindre gitt opp denne frøkna.

 

Jeg har alltid likt Dunkeren så min første tanke falt jo selvfølgelig på den rasen, men har hatt de andre rasene i bakhodet. Nå når jeg først prøver å sette meg inn i de tre rasene ser jeg jo at Haldenstøveren sliter veldig med å bevare rasen. Det samme gjeder jo Hygen også. Dunkeren er vel den rasen som ligger best ann av de tre og trenger ikke like sårt ett løft ettersom jeg har lest meg fram til.

Jo mere jeg leser om Haldenstøveren jo mere liker jeg den, og pr nå så vil rekkefølgen se slik ut 1. Halden, 2. Dunker og 3. Hygen.

 

Om det er noen her som har gode/dårlige erfaringer og synspunkt i forhold til hver enkelt rase, så ett innspill !?

:)

Magnus

 

Kan vel legge til at sjøl om det virker som at jeg er godt opp i åra og har vært med lenge så stemmer nok ikke det. Men er mer eller mindre oppvokst med harejakta så kan vel si at jeg har 21 år av og på med høstsesonger i skauen bak meg. så jeg veit jo hva harejakta innebærer, men er første høsten jeg har vært i skauen sjøl, uten å ha med meg bestefar. så er jo færsk alikevell kan man si.

Link to comment
Share on other sites

jeg har brukt både dunker og hamilton,ikke noe er bedre enn en dunker når du får den til,ellers er hamilton lett å få til å bli en brukbar jakthung,finne hadde jeg styrt unna da de er så uærlige å går i fot og tap med full los (fint på prøve mye lospoeng men kjedelig på jakt)

Link to comment
Share on other sites

finskestøver: Har inntrykket av at alle skal være bra hunder :) Ingen tvil om at dunkeren kan være en god jager om den får sjansen og blir prega på det :)

 

Jeger66: Skjønner hva du mener med ulempen til finnen ja :P får vel mest sansynlig oppleve det selv på lørdag da jeg har fått låne en monsterjager av ei 10 år gammel tispe, av en på jobben. :)

Lørdag er siste sjans for meg å få høre en sikkelig harelos denna sesongen (kunn jakt fram te 23.12 der jeg har kort) så skal bli spennende :)

 

Villdyret: Hehe ja og forstår den godt, Luzern ser ut te å være veldig finne og råe jaktmaskiner har jeg inntrykk av. hvertfall det jeg har hørt fra en på jobben som har ett meget godt eksemplar av rasen :) Men vil som du sikkert skjønner være med å løfte de norske rasene før det er forseint :)

Link to comment
Share on other sites

Flott at du vil bevare de Norske rasene!Nå er vel ikke Dunker i direkte fare ennå..Jeg liker Dunker best,men dessverre ikke alle av dem som blir bra heller..men sjansen for å få en god jakthund,tror jeg likevel er størst med Dunker.Halden og Hygen er i størst fare for å forsvinne,så en burde vel velge en av de av den grunn?Med rette blodslinjan kan de bli veldig bra!Liker selv ikke målet på endel Hygen,men ellers ikke no negativt å si..valgets kvaler..men uansett finn en seriøs oppdretter med erfaring,og godt premierte foreldre.

Link to comment
Share on other sites

ja det er vel så at dunkeren generelt sett er den beste etter mi mening også, men med tanke på som du også nevner at de ikke er i faresonen, og atpå til om en er av de heldige så kan man få ei bikkje som ikke jager.

Veit ikke hvorvidt dette er fakta eller ikke, men har blitt fortalt at i ett dunker kull på 8 valper, så er 3 gode jagere, 2 middels gode og 3 som ikke jager i det hele tatt. er jo seff ikke noen regel dette her uansett, men gir meg i hvertall en liten tanke vekker :roll:

 

om det faktisk er slik som jeg beskriver, så vil det være en stor del av fødte valper som ikke blir jagere. noe som er ekstremt synd vil jeg si. som også gjør det i grunn skummelt å legge ned haugehvis med tid og penger på ei bikkje som kan vise seg å ha null jaktlyst fra starten av.

(som det bikkja til bestefar er ett klart tegn på. fikk vite i går, at ho ikke har tatt ut hare en eneste gang på 4 år. sjøl om ho er slept i sammen med andre hunder som jager rett foran nåsan på a.)

 

 

Det jeg tenker også er at en bør ta tak i de rasene som sliter mest, og som jeg skrev over her så begynner Haldenstøvern å bli mer og mer intresang. Har aldri hørt målet på værken halden eller hygen så det sier meg forsåvidt ingen ting :P

Link to comment
Share on other sites

Vi ville også ha en norsk rase, og endte opp med Haldenstøver.

Flott hund, herlig rase og en trivelig gjeng med engasjerte haldenstøvereiere.

Jeg synes det er flott at noen er interessert i å bidra med å ta vare på de norske rasene

 

Regner med du har sjekket ut http://www.haldenstøverklubben.no

Om du er på facebook så er det en rimelig aktiv gruppe der også: https://www.facebook.com/groups/132604903447363/

 

Her kan du høre litt målbruk på en ung hund:

 

Her er flere videoer med haldenstøvere: http://www.youtube.com/results?search_q ... l1.1.3l5l0

Link to comment
Share on other sites

Høres ut te at det er brukbart mål på Haldenstøvern ja :)

 

 

Hørte innom på målet til hygen også, som cameron sier så er jeg enig i at jeg ikke likte målet til de jeg hørte i hvertfall.

 

I dag har jeg vært med en kolega på skauen, kom såppas mye snø i går at haren ikke hadde vært ute å hoppa på morakvisten, såg ikke ett eneste spor. siden finnen ikke fant lukata ta hare, hadde ho derimot 30min med rådyrlos. (ikke bra, men var første gang den 4 år gamle tispa har hatt rådyr på beina) skuffende men alt i alt en fin dag :)

 

edit: endra litt på formuleringa :P

Link to comment
Share on other sites

[quote=.

Veit ikke hvorvidt dette er fakta eller ikke, men har blitt fortalt at i ett dunker kull på 8 valper, så er 3 gode jagere, 2 middels gode og 3 som ikke jager i det hele tatt. er jo seff ikke noen regel dette her uansett, men gir meg i hvertall en liten tanke vekker

 

 

god kveld.

tror ikke det er så mange kull der alle blir en perfekt jakt hund :winke1: du kan sikkert vri på det å si at i et kull på 8 valper så får 3 ivrige/gode eiere,2 sånn passe interisete og 3 som aldri skulle hatt noen støverrase!

 

litt rart at det er de samme jegerne som alltid får til gode hunder,og de som gir opp den ene og den andre hunden...

det er nå min mening,noen som er uenige???

Link to comment
Share on other sites

Artig å høre fler får interessen for harejakt/støverjakt og støvere! :-) Det liker vi!!

 

 

Dette med rase er vanskelig.

Om jeg var i tvil så ville jeg prøvd å oppsøkt noen som har disse rasene, og opplevd dem. Kanskje du får være med ut i skogen også?

Hunden skal fungere bra på jakt, men du skal også ha en hund du er fornøyd med resten av året :-)

 

 

Sjøl er jeg schweizerstøverfantast. Så må jo liksom skryte av dem også da :) Samtidig er schweizeren ei rase som sliter veldig. Til motsetning fra de norske rasene, så vil ikke NKK og de større organisasjonene hjelpe noe. Rasen er Sveitsisk, men jaktegenskapene for nordisk jakt finner vi ikke der - samt at de har et litt annet eksteriør. Schweizerstøveren finnes også i en ruhåret variant. Denne er det nok under 10 stk av igjen i verden. Denne finnes ikke i Sveits (jeg vet om 3-4 stk)... se på www.schweizerringen.com :)

Schweizerstøvermiljøet er veldig bra, og jeg starta sjøl på null med min første støver når jeg var 20, og har bare positive opplevelser. Jeg har vært uheldig med frøkna mi, og uttalte på siste treff; Går ting deg i mot får du støtte, hjelp og motivasjon - lykkes du, så gleder folk seg med deg :))

 

 

Som sagt, rasevalget er ikke lett, og jeg tror det er viktig for støverrasene å ikke konkurrere, men å gi god og riktig informasjon, og samarbeidet. Målet er det samme; rekruttere nye støverjegere! :D

Link to comment
Share on other sites

jeg har brukt både dunker og hamilton,ikke noe er bedre enn en dunker når du får den til,ellers er hamilton lett å få til å bli en brukbar jakthung,finne hadde jeg styrt unna da de er så uærlige å går i fot og tap med full los (fint på prøve mye lospoeng men kjedelig på jakt)

 

Skjønner at du har skikkelig greie på dette med jaktprøver, sånn som du beskriver Finne (en hund med "full los" på både fot og tap) vill bli slått ut på en jaktprøve og ikke sanke losminutter, så den kommentaren faller på sin egen urimelighet. Så kom gjerne med hvilket grunnlag du har for å komme med denne kommentaren.

 

13 av 20 hunder i NM var Finskstøvere, og to av Dunkerene som stilte var X hunder med Finne som en av foreldrene. Når de Norske hunderasene har krysset inn hunder så har de hovedsaklig valgt Finne, det er vel en grunn til det, de ønsker jo ikke akkurat å senke kvaliteten på rasen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Finskstøvere har nå et utbredt rykte på seg for å slamre unødig med kjeften da, akkurat som meg kanskje? :mrgreen:

 

Skauer´n:

Kjempefint om du går for en av de norske rasene og vil bidra til å holde disse i hevd! :D

Du skrev noe om at den dunkeren til bestefar aldri har blitt skutt for, og således jager dårlig. Bestefar har nok vært uheldig og fått ei "mandagsbikkje" for å kalle det det, om det hadde vært en bra hund så spiller det ikke noen stor rolle om det skytes hare for bikkja eller ikke. En god hund jager uansett; ei dårlig bikkje behøver ikke bli bedre om det skytes noe for den.

 

Jeg likte også målet på Haldenstøveren i linken lenger opp her, potent og bra.

 

Uansett hva du velger, så velg fra gode linjer med opphav og generasjoner bakover som jakter, og så er selvfølgelig innsatsen man legger ned i skogen avgjørende for om talentet kan utvikles.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Det står respekt av å velge NORSK, selv om det på mange måter bare skulle mangle. Av de tre rasene er jo Dunker størst, men også den har beskjeden genetisk variasjon. Jeg har jakta med flere skikkelig gode Dunkere, men har ikke jakta med Hygen eller Halden i det hele tatt, og kan ikke uttale meg om dem annet enn at det er bekymringsfullt at rasene er så små. Min erfaring med Dunker er udelt positiv. De jeg har hatt kjennskap til er hardtarbeidende harehunder med godt søk, god jaktlyst og gode evner til å ta ut på dårlig føre. Målet er ofte kritisert, men i motsetning til Finne er de iallefall ærlige og nyanserte i målbruken. Ellers har Dunkeren et mildt og rolig vesen som gjør den til et møbel av en familiehund.

 

Lykke til med valg. Norske jakthundraser er kulturminnevern på høyt nivå

Link to comment
Share on other sites

I den siste tida har jeg ikke tenkt så mye på akkurat detta, da jeg en dag kom hjem fra jobb å fant kjerringa mi i seng med en som kunne vært far hennes. men så om det....

 

Er litt usikker på om det da blir valp på meg detta året, eller hva som kommer til å skje. skal ta en sikkelig vurderingsrunde på det :) Har jo denna rottis blandingen og er litt usikker på om jeg klarer to bikkjer aleine i grunn.

 

Uansett så om jeg skal ha valp så velger jeg NORSK, og trur nok at det da eventuelt blir dunker eller halden.

Link to comment
Share on other sites

I den siste tida har jeg ikke tenkt så mye på akkurat detta, da jeg en dag kom hjem fra jobb å fant kjerringa mi i seng med en som kunne vært far hennes. men så om det....

 

Er litt usikker på om det da blir valp på meg detta året, eller hva som kommer til å skje. skal ta en sikkelig vurderingsrunde på det :) Har jo denna rottis blandingen og er litt usikker på om jeg klarer to bikkjer aleine i grunn.

 

Uansett så om jeg skal ha valp så velger jeg NORSK, og trur nok at det da eventuelt blir dunker eller halden.

 

Ere mulig :overrasket::overrasket::overrasket:

Link to comment
Share on other sites

jeg dømmer selv,har fulgt med på prøver osv.det er hamilton de bruker i de norske rasene for å få inn nye gener, for de er mest beslektet og best, ikke finner som du sier jeg har hatt hamilton siden 91 og kommer antagelig til å fortsette med det.har også hatt dunker.

Link to comment
Share on other sites

Har tidligere hatt Drever sjøl, samt jaktet litt med Dunker. De siste to årene har jeg fått være med og jakte en del med Hygen, og blitt "frelst". Nå ligger det endelig en 6 mnd gammel trivelig hygenhann ved svartovnen min og venter på at graderstokken skal krype litt opp så vi kommer ut igjen. Har hatt ett par små losstubber med denne nå, men foreløpig ikke noe stort stress med det- bare mye tid ute i skogen sammen på steder med mye harespor.

Link to comment
Share on other sites

 

Ere mulig :overrasket::overrasket::overrasket:

 

jada det er vist det :shock: hu 19 å han 45, gift å to unger.....

 

 

 

Har de siste dagene mer eller mindre bestemt meg for å kvitte meg med rottis blandinga, liker ikke tanken på å bli mindt på møkkkjerringa hver dag i opptil 10 år.

 

så da er det vel sjans for at jeg går til annskaffelse av en valp i løpet av året :)

 

jeg dømmer selv,har fulgt med på prøver osv.det er hamilton de bruker i de norske rasene for å få inn nye gener, for de er mest beslektet og best, ikke finner som du sier jeg har hatt hamilton siden 91 og kommer antagelig til å fortsette med det.har også hatt dunker.

 

Jeg og har trodd at det var hamilton som var mest brukt på de norske, men har liksom tenkt at detta er feil siden alle andre sier det er Finnen som blir brukt.

 

Har tidligere hatt Drever sjøl, samt jaktet litt med Dunker. De siste to årene har jeg fått være med og jakte en del med Hygen, og blitt "frelst". Nå ligger det endelig en 6 mnd gammel trivelig hygenhann ved svartovnen min og venter på at graderstokken skal krype litt opp så vi kommer ut igjen. Har hatt ett par små losstubber med denne nå, men foreløpig ikke noe stort stress med det- bare mye tid ute i skogen sammen på steder med mye harespor.

 

det viktigste vil jeg tro er at valpen blir skauvant ja, og ikke konse totalt på at den skal lose fra første stund :) lykke til med valpen framover :)

Link to comment
Share on other sites

Kan jo nevnes at de norske hunderasene hygen, dunker og haldenstøver kan du melde på gratis på utstillinger og jaktprøver, som et ledd i å fremme disse rasene. Er man ivrig på det området så kan det bli litt penger spart. Velger man en slik rase så er det veldig kjekt om man både stiller ut hundene og går jaktprøver, så man får dokumenterte egenskaper inn i stamtavlene.

 

At dunker har fått blandet inn diverse blod er ingen tilfeldighet, det er for å få flere gener inn i avlsbasen og redde rasen. Dette er såvidt jeg vet nøye planlagt etter et bestemt avlsprogram.

Link to comment
Share on other sites

Du har rett i det meste her Ranger, men de stiller vel ikke gratis på jaktprøver? På utstillinger stiller de for den symbolske sum av 1 krone, men dette gjelder kun utstillinger i regi av NKK, som ikke går veldig ofte.

 

Kryssningsprosjektene er for å utvide avlsdatabasen ja, uten innkryssningene Hygen, Halden og Dunker har hatt, av Finskstøver og Hamilton, så hadde rasene vært i ruin.

Link to comment
Share on other sites

Bra du korrigerer meg, du har langt på vei rett du også, he he! :D

 

Det er gratis (står ikke noe om 1 krone) påmelding til utstillinger (iallfall NKK sine utstillinger, og andre arrangører oppfordres om det samme) og gratis registrering av valpekull for de norske rasene dunker, hygen og haldenstøver.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg prata med valpeformidlinga for Haldenstøver å tinga på ei tispe. :) Skal bli spennede å se om det kommer noen kull framover.

 

Skal forøverig være med Erik og Luzern PAN II på søndag å se om vi finner haran! det blir ska bli artig å være med å på! :)

Link to comment
Share on other sites

Flotters!

Får håpe det kommer noen kull utover, er en del som er ute etter Haldenvalp.

Var overvekt av hannvalper ifjor, og det er en del som er ute etter tisper.

Får håpe de som har tispe gjør som avlsråd og klubben ønsker, stiller tispe på jaktprøve og får kull. Rasen avhenger av det.

Link to comment
Share on other sites

Ja en får satse på at det kommer noen kull, med mange tisper :) ble vel født 2 tisper og 25 hannhunder i fjor?

 

etter mi mening, når man velger å gå for tispe av en rase som sliter så mye som Haldenstøveren gjør, _MÅ_ man være klar til å ta i ett tak å få valpen premiert, og ha kull på den når tida er inne. Og ta sin del av "æren" å få være med å løfte rasen oppover!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...