Jump to content

2 pistoler i samme kaliber


janove

Recommended Posts

Jeg har bestemt meg før at bytte ut en av mine pistoler mot en annen i samme kaliber og bruksområde.

 

Jeg lurer da på hva som er praksis i forhold til søknad, og godkjenning.

 

Jeg husker at man kan krysse før hvis man har samme type av våpen i søknaden, og hvis man ska kvitte seg med denne.

 

Er det nokk at jeg krysser i her og hvor lenge har jeg da på meg før at selge den gamle pistolen? Videre lurer jeg på hvis det er "nokk" med en utlåns erklæring fra selger på det nye våpenet frem til at søknaden er ferdig? Og ikke minst hva tar eventuelt selger før risiko hvis man benytter utlåns erklæring?

 

Det er ikke noe som kan indikere at jeg ikke får innvilget ny søknad, bortsett fra at jeg da en kort periode har to pistoler i samme kaliber. Hvis det er problematisk kan jeg alltid levere inn den gamle hos våpen butikken og la dem ha den til salgs.

Link to comment
Share on other sites

Jeg byttet min .45acp 1911 i en annen .45acp 1911, når jeg søkte på den nye fikk jeg til svar at den gamle måtte registreres over på en annen før den nye kunne bli godkjent. I rundskrivet står det at det kan dispanseres fra "forbudet" mot å inneha to våpen med samme bruksommråde, men dette var kun ved spesielle hendelser, feks deffekt våpen før EM eller VM.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har flere ganger søkt om å få erstatte våpen jeg skal selge med tilsvarende, det har aldri vært noe problem det? Dvs at jeg har f.eks kjøpt om en ny 1911 i 45 acp, mot at jeg skal selge den jeg har nå.

Samme som jeg har gjort / pleier å gjøre.

 

Skriv at jeg ønsker å bytte ut "våpen X" med et nytt og skal selge den jeg har.

 

Evnt. hvis de krangler på det, legge med en kopi/print av annonse, fra finn.no / kammeret.no f.eks. for å vise at du seriøst mener det.

Link to comment
Share on other sites

Forklarte på våpenkontoret at jeg hadde et våpen på hånden som jeg risikerte ble solgt mens jeg prøvde å selge min egen 9mm. Skrev også på søknaden at jeg skulle selge det gamle våpenet. Fikk godkjent søknad, men beskjed om at det ikke ville bli utstedt noe nytt våpenkort før den gamle var solgt. Betydde lite i praksis, den blå lappen er tilstrekkelig til ammunisjonskjøp. Det gikk nesten et halvt år før jeg ble kvitt den gamle, måtte gå ned en del i pris.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Snakket med jentene på kontoret idag og de bekrefter at det ikke blir noe problem med at få innvilget søknad så fremt at jeg har planer om at selge min andre pistol.

 

Ikke noe snakk om at våpen kort ikke blir utstedt eller noe, uten kun mitt ord på at jeg ska selge den andre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...