Jump to content

Tar våpen skade av en skikkelig regnskyll?


Shaug

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt meg en ny Beretta og behandler den bedre enn samboere. Hittil har det bare vært en fineværshagle, men dessverre bor jeg på vestlandet, så dersom fridagene skal klaffe med fineværsdager så blir det lite jakt :)

 

Så spørsmålet er om en hagle (eller rifle) tar skade av å bli brukt i skikkelig regnvær.. Og dersom en skal jakte på en regnværsdag, burde haglen være tørrpusset eller innoljet? Og hvordan skal haglen rengjøres i ettertid?

 

Takker for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Kan gi deg min oppskrift:

- Før du går ut gir du alle utvendige metallflater et strøk med olje eller fett. Beretta sine skjefter er oljebehandlet, hvis dette vedlikeholdes tåler det vann (se Raudnakke sin tråd om sesongforberedelser). Innvendig bør løpene være tørrpusset - Beretta sine løp er innvendig forkrommet og godt rustbestandige.

- Når du kommer i hus gjør du en normal demontering og tørker bort alt vann, deretter gjentar du første punkt slik at den er klar til neste dag. Den kan godt ligge adskilt frem til du skal ut igjen.

Link to comment
Share on other sites

Kan legge til at det kan være greit å plukke våpen (generelt) fra hverandre i deler (eksempelvis ta låskasse/ løp ut av skjeftet, plukke fra hverandre sluttstykket etc), og sette alt inn med hensiktsmessig rustbeskyttelse. Hva som er hensiktsmessig beror på miljøet du jakter i (tørt vs. fuktig, kulde vs. varme etc.). Tar du en slik runde før hver sesong / en gang i året, samt vedlikeholder utvendig etter hver jakttur, går det bra. Unntaket kan være jakt på sjøen, hvor jeg anbefaler våpen som en (i verste fall) kan leve med at får noen rustflekker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...