Jump to content

22lr M67 klikk


sjorgen

Recommended Posts

Prøvde no ny ammo på geværet i dag, funka fint dårlig. 9 klikk av 10 kuler. La merke til at stiften nesten ikke laga merke i hylsa, skyldes dette slitt stift, eller er det noe annet? Koster det forresten mye for en sånn liten stift? Ser for meg spissen på den kan være noe slitt; har gått flere tusen kuler gjennom uten at den noen gang har vært skiftet.

Link to comment
Share on other sites

funker annen ammo?

Jepp.

 

f

vanligvis er feilen dårlig puss om M67 kal 22LR klikker.

den tennstiften koster endel penger ja.....

Seriøst? Den lille der? Hvor mye er det snakk om da? Har forresten gått over og pussa stift + hølet den sitter i, så det ikke er noe dritt inni der.. Ikke noe forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Hehe 400 for den lille der? Da lager jeg meg heller en ny sjøl.. :lol: Har utstyr til det og så..

 

Helt billig ammo har jo funka greit, har glemt merket, men vi kjøpte et annet merke sist gang. Var et par klikk der og. Fjæra ser ut til å funke greit though. Slår godt. Men det er mye rom i mellom selve stiften og "hammeren" som slår på den.

Link to comment
Share on other sites

Klikker du ofte med børsa uten klikkpatroner? Dette har en lei tendens til å ta livet av en del 22 våpen siden de slår på rimmen på hylsa isteden for midt i. Da treffer tennåla rett i stål, isteden for messing.

samme med M67 kal 22lr. siden anslaget fra hanen er såpass hardt blir det kraftig belastning på tennstempelet om det ikke har messing å banke på

Link to comment
Share on other sites

Klikker du ofte med børsa uten klikkpatroner? Dette har en lei tendens til å ta livet av en del 22 våpen siden de slår på rimmen på hylsa isteden for midt i. Da treffer tennåla rett i stål, isteden for messing.

Ah... Min kjære bror har nok en tendens til å gjøre det litt når han ikke har ammo ja... Tørrtrene, som han kaller det.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Siden tørtrening (klikk klikk klikk :D ) kommer opp, når du ser på patronen, er merket etter tennstiften jamnt?

Er ikke sikker på om du har rund eller avlang tennstift på en M67 i 22lr. Det som man stort sett er enige om, er at en avlang tennstift (som ett flatt skrujern) er det mest effektive (gir sikkrere tenning). Og med en lik anslagsflate (ikke forskjellig høyde på merket). Sjekk om tennstiften har merker (hakk) etter kammer kanten, om ikke så er det ikke tørrtreningen som har skylden (selv om det ikke er mange tennstifter som tåler slikt uten om på det fleste av Brno og CZ sine salongmekanismer).

Link to comment
Share on other sites

funker annen ammo?

Jepp.

 

 

Om børsa virker med annen ammo er det neppe noe galt med børsa.

 

EN tennstift som er så lang at den treffer enden på løpet er for lang eller feil formet.

Link to comment
Share on other sites

funker annen ammo?

Jepp.

 

 

Om børsa virker med annen ammo er det neppe noe galt med børsa.

 

EN tennstift som er så lang at den treffer enden på løpet er for lang eller feil formet.

Den nye ammoen ble kjøpt av det lokale skytterlaget, er visst den de konkurrerer med. Merkelig om ikke den skulle funke.

Link to comment
Share on other sites

funker annen ammo?

Jepp.

 

 

Om børsa virker med annen ammo er det neppe noe galt med børsa.

 

EN tennstift som er så lang at den treffer enden på løpet er for lang eller feil formet.

 

 

Om fjæra til stempelet er litt slakk så kan den klare enkelte typer ammo medan andre ikkje går. Me har jo samme fenomen med tennhetter. Er ikkje alle sivile rifler som har sterk nok slagfjær til å skyte militær ammo. I min Browning a-bolt så har eg aldri opplevd klikk før eg skulle skyte Partizan ammo, da fekk eg klikk på 4 av 5 skot. skifta ammo og fekk ikkje fleire klikk.

Link to comment
Share on other sites

Den nye ammoen ble kjøpt av det lokale skytterlaget, er visst den de konkurrerer med. Merkelig om ikke den skulle funke.

 

Forsåvidt enig med deg i det. Er kammer og enden av løpet i kammerenden rent og pent og uten grader? Har du prøvd samme ammo i andre børser? Har du prøvd annen ammo i denne børsa etter at du begynte å få klikk?

Link to comment
Share on other sites

om ikke noen har klipt av slagfjære på M67 en hans, eller noe annet lurt, så er den slagfjæren kraftig nok til å sette av hvasomhelst av kal 22LR ammo. det er en orginal M98 slagfjær. halve sluttstykket er et ombygd M98 skuttstykke, med et orginalt M98 anslag, som pleier være kraftig nok til å sette av hvasomhelst av ammo våpenet er kamret for. problemet med disse M67 er at tennstiften er ganske svak, å at den er utskiftbar. om du har møkk i hullet den ligger i eller om tennstiften er for kort, vil du kunne få klikk. disse våpna er jo 20-30 år gamle, så de kan godt være slitt......

Link to comment
Share on other sites

Dette kan også være et tegn på at det har blitt klikket mye med salongrifla uten patroner. Tennåla i 22 lr tenne ikke i senter av hylsa, men på kanten. Har du ikke klikkpatron i salongrifla når du "klikker" vil du slite kanten på løpet der hvor patronen skal ligge. Her vil det da etter ei stund bli en glippe som gjør at du vil oppleve klikk fra tid til annen.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan også være et tegn på at det har blitt klikket mye med salongrifla uten patroner. Tennåla i 22 lr tenne ikke i senter av hylsa, men på kanten. Har du ikke klikkpatron i salongrifla når du "klikker" vil du slite kanten på løpet der hvor patronen skal ligge. Her vil det da etter ei stund bli en glippe som gjør at du vil oppleve klikk fra tid til annen.

 

 

Da er tennstiften for lang, den skal ikke kunne nå fram til enden av kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...