Jump to content

Fortell litt om bue oppsettet


Litago

Recommended Posts

Her kan folk fortelle litt om bue oppsettet, Bue med utsyr osv

her er mitt oppsett

 

Bue:Mathews Helim med Svart Riser og Lost Camo lemmer (50-60Lbs)

Sikte: Spot Hogg - HoggFather (Farge:Svart

Stabilisator: Archer Xtreme Carbon Triad (Farge:Svart)

Pilhylle: Quality Archery Design - Ultra Rest Hdx (Farge Svart)

Pilholder: Archer Xtreme Carbon Vapor

Piler: Easton Dangerous Game Full Metal jacket

 

Fortell litt om deres oppsett :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

To buer på ei ku

05022010005.jpg

 

Dere må fortelle om "oppsettet", ikke bare liste opp deler? Fungerer det bra?? får dere god presisisjon, gode samlinger? Hvor gode samlinger?

Hva slags hastigheter får dere, og med hvilke piler? va slags spisser og vanes/fjær bruker dere?

 

Ei flaksesamling fra 12m

5a9375e0.jpg

 

Buen er en Mix & Match sak.

12112011177.jpg

 

Streng

Strengene lager jeg selv, av Brownells TS Plus-tråd, HAr et par "flemish" (ikke endless loop) strenger med 3 kordeller/15 tråder, den har en lang surrring på midten, 2 messing nockpunkter, og 4 lyddempere av strikkegarn. Med 625grs piler den nær lydløs, men det er ikke en rask streng - Akkurat nå bruker jeg en "tynn" streng med 12 tråder, mindre serving, og uten dempere, og "endless loop", den gir litt andre egenskaper, emn har ikke bestemt meg om hva jeg liker best. Det er stor forskjell i lyd også, men lyden er (særlig med den "harde" strengen) ekstremt variabel med strengehøyden. Kjører 7 3/4" akkurat nå.

 

Midtstykke

Midtstykket er et gammelt 1. gen. Hoyt Excel 21", det var rødt, men er sprayet svart med Quicklakk. Egentlig er dette en barnebue, men den er populær hos buejegere da den er liten, og billig. Men jeg skal ikke legge skjul på at jeg ser på Hoyts "Buffalo", eller på Formula-midtstykkene.. Har jo en Morrison-riser og da - og det besten flaut :oops: å si at jeg skyter bedre med Excelen. Begge buene er forresten stilt med nær minimum preload, pga. den lange dralengden.

 

Lemmer

Lemmene er Border Hex V, rene karbonfiberlemmer med trekjerne, 38# @ 70" står det på dem, de er altså 38pund, ved 28" på på en 70" bue (25" midtstykke)

Disse er høytytende (hastighetsmessig) lemmer, de er ment for barebowskyting, og mangler endel av den torsjonsstabiliteten recurveskyttere ofte vil ha, men ikke trenger om man ikke har store stabilisatorer. De er uansett langt mer torsjonsstive en noen glassfiberlemmer jeg har sett. Men jeg ønsker meg nok enten noen av de nye langbuelemmene til Border, eller (og) Hoyts F7

Borderlemmene på Morrisonen er jo fett i teorien, men jeg kalrte ikke å få den kombinasjonen stille, hva jeg enn prøvde.

WinACT lemmene er ikke sinker de heller og skyter faktisk raskere, selv om de også er 38#, men så er jo midtstykket 1" kortere, og det står vel litt mer preload på også.

 

Piler

Goldtip XT Hunter 32" (full lengde) 75-95, med 3 stk 5 1/2 fjær, og inserts (4 stk 50grs) til de er 625gr, dette er EFOC så det holder, og selv om de er stive som telefonstolper flyr de bra. De veier 42g, til evt. jakt putter jeg 90gr vekttuber inni - da blir de

hardtslående.

 

Annet utstyr

Jeg bruker en "Damascus" skytehanske, og på Excelen oftest en 12" Black Sheep stab (det er vel en "sidebar" men jeg har skrudd den rett fram), til småskyting bruker jeg ikke hanske. Sikte bruker jeg heller ikke, jeg finner ikke at jeg skyter noe bedre med sikte, så da gidder jeg ikke.

 

"Om eg var ei rik mann", så hadde eg vel også Morrison lemmer til Morrison-midtstykket, og ikke WinACT, med 3M "Save-A-Snake", limt oppå :roll:

IMG_5157.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Mitt oppsett til jaktbuen er slik:

 

PSE EVO 60-70#, justert til ca 63#. 29" dralengde,Links.

HHA 5519 1 pin sikte

QAD Ultra Rest Pro HD hylle, camo

Simms stablisator, 3 moduler,camo

Apex nano 5 pil quiver

TruFire Edge Hybrid Foldback release.

Jim Fletcher Tru-Peep

 

Pilene som eg bruker er

 

Easton Flatline 386 grains inkl. Saunder 100grs spiss,3 stk 2" Norway Predator vanes.

Desse gir snitt på 305 ft/s @ 63#/29"

Har tuna desse til Rocket steel head 100grs, og Saunders 100 grs spisser.

Skyt frå 0-32 meter uten å justere siktet. Då held eg med innanfor 12 cm skive.

 

 

Maxima Hunter 410 grains inkl. Saunder 100 grs spiss, 4 stk 2" Norway Predators vanes.

Har ikkje fått kjørt desse gjennom kronografen med pålitelig målinger, pga for dårlig lys i kjelleren.

Men fekk eit par usikkre målinger 290-294 ft/s. skal sjekke dette nærmare utendørs, når det eingong sluttar å regne her.....

Pilene flyg veldig bra, så lenge operatøren gjer jobben. Maxima Hunter går litt lavere enn Easton Flatline men ikkje mykje.

Vis eg justerer siktet opp til 32 meter, når avstander er 30 meter,går dei heilt likt.

 

Har papirtuna buen frå 1 meter til 7-8 meter.

 

Sikter er kalibrert for Easton Flatline pilene og det fungerer 100%.

Siktet stemmer heilt flott ut til 80 meter, då slutter skalaen :-)

Kan virkelig anbefale 1 pin sikte. Ryddigt og mykje bedre oversikt på målet.

Men bere husk å stille det ned frå 60 meter, når du skal skyte i kjelleren på 10 meter :-))))))

Link to comment
Share on other sites

Mitt nybegynner oppsett: 2011 Martin Saber Mag 45-60. (Magnesium riser). For tiden satt til 57 pund.

Next g1 camo riser og lemmer.

3 pin jaktsikte med lys.

Octane Hostage pilhylle.

29" DL

Vforce V6 400 piler, totalvekt 403 grain med 125 grains spisser.

Kronografmålt til ca 250 f/sek

Satser på GK Silverflames jaktspisser.

 

Funker greit for meg, setter lett 3-5 cm samlinger på 10 m. (5-6 på 15).

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ikke så dreven som M67 enda, så kan ikke gi ett så bra og utfyllende svar. Startpakka mi som kom i begynnelsen av februar består av;

 

Hoyt Rampage 26,5` dralengde og 60# dravekt (ikke målt, skrudd til max som etter lemmene skal være 60#).

Nap Apache drop-away pilhylle.

Logix 5pins sikte med lys.

Easton Flatline piler. (Gjorde 224fps på 50#, foreløpig ikke fått målt dem på max men etter "treff-lyden" å dømme så har ting skjedd ;) )

Nap Thunderheads (skal bare få ligge til pynt en god tid enda hehe).

Tru-Fire Hurricane Extreme Buckle Web avtrekk.

Apex Nano MQX pilholder i AP HD Camo.

TruGlo Nullifier 4" stabilisator.

Jim Fletcher thru-peep.

 

Hadde før dette bare såvidt skutt noen få piler med en brukt billigrecurve jeg kjøpte i januar. Utrulig glad jeg tok skrittet ut og gikk rett til innkjøp av en grei RTH-pakke istedenfor en billigbue når jeg skulle ha meg compound\jaktbue (ja da, vet at det finnes dyrere buepakker enn Rampage også, men dere vet hva jeg mente ;) ). Tankene om en jaktbue har ligget i meg i minst 10år, og når jeg så at DN gikk god for planene så begynte letinga etter bue med en gang. Så blir det trening, trening og atter trening fram til formen er god nok for en IPEB-prøve, håper på å kunne gjøre ett forsøk i høst. Går den bra, så blir det en tur til Finland neste år. Skyter hver dag bokstavlig talt, lagd innendørs "bane" i kjelleren der jeg får opptil 18m. Blinkene står alltid klar, slik at det å skyte noen skudd ikke krever noe planlegging (utenom å låse døra ned til kjelleren så kone og unger ikke kommer ned mens jeg står der med buen klar........ :? ) Fokuset de siste ukene har vært avtrekk, og ser utrulig forbedring de gangene jeg klarer å få jevne avtrekk uten å nappe. Skyter på blinker med 5blinker, så slipper jeg å ødelegge nocker\piler (skyter langt ifra pil i pil gang på gang, men med serier på 5 så hender det og da er det greiere å skyte på 5 blinker og slippe ødelagte piler ;) har ellers mobile blinker jeg enkelt kan ta med i bilen for å få skutt på lengre avtsander, men 18m har holdt så langt, spesielt siden jeg heller har lagt fokuset på avtrekk\ankerpunkt og slikt. Kommer til å lage mange faste blinker på ulike hold og ulike skytestillinger på hytta til våren.

 

Håper å kunne få ett miljø for buejakt\3d-skyting her i distriktet rundt Stavanger, men enn så lenge så ser det ikke så sprekt ut hehe (ref. egen tråd...). Kommer seg vell når\hvis jakt blir lovlig tenker eg.

Link to comment
Share on other sites

Håper å kunne få ett miljø for buejakt\3d-skyting her i distriktet rundt Stavanger

 

He-What!? På stevner her på Sørlandet blir vi stadig vekk invadert av meget dyktige skyttere fra Stavangerområdet. Klepp Bueskyttere, http://www.kleppbueskyttere.no/ har en veldig flott utebane hvor de skyter på alle hold. Jeg har vært på et 3D stevne der for lenge siden (NM, skrapte med meg en medalje også 8) ), og såvidt jeg vet har de stadig 3D og feltstevner.

Sett herfra så ligger Klepp/Trollvika solid i Stavangerområdet... Men det kan jo være langt å kjøre fra andre sida også.

 

Jeg er litt oppgitt over buejegerenes tilsynelatende motvilje mot NBF, og NBF-klubber. De fleste klubbene er veldig imøtekommende, og det er jo ikke DFS hvor en kun kan ha EN rifle - alle buer er tillatt. En må regne med å bli sett litt rart på om en kommer kamokledd med pilene i buekogger, og men kamo-piler (som er håpløst tåpelig fordi de er umulige å finne igjen), med bue en ikke kan dra opp, eller med jaktspisser montert :roll: , man går ikke på skytebanen i Ghilliesuit (ikke ofte iallefall)

Bueskyting er egentlig veldig universelt, for grunn-teknikken er den samme uansett bue, og uansett hensikt. Og mange buejegere skyter unødvendig dårlig fordi de ikke får med seg hva som egentlig lager et godt skudd. (På engelsk snakker man om "a strong shot", og mener da ikke dravekta) Og i NBF -klubbene finner en oftest minst et par instruktører som vet va som skal til.

Og teknikken er selvsagt den samme om en skyter på et 3D dyr eller ei farget skive, bare at det er mye billigere å skyte på skiva.

 

Når det er sagt, så vil jeg oppfordre buejegerfolket til å "strømme til" de bueskytterklubbene som fins. Mange klubber sliter litt under at det er få voksne som skyter og det trengs voksne folk til å organisere klubben. Fornuftige voksne er alltid velkomne, som regel er det også noen "buejeger-spirer" i klubben, og driver ikke klubben med 3D så er det fordi det er fordi det er for få der som er einteressert i det - kommer det to buejegere så er det kanskje det som skal til.

 

Forøvrig er det tirsdag, og trening i Odderøyhallen i Kristiansand 1800-2000.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Håper å kunne få ett miljø for buejakt\3d-skyting her i distriktet rundt Stavanger

 

He-What!? På stevner her på Sørlandet blir vi stadig vekk invadert av meget dyktige skyttere fra Stavangerområdet.

 

Beveger oss litt off topic her, men tillater meg å svare på denne så får heller moderator flytte dette om noen klarer irritere seg... ;)

 

Joda, er kjent med at det finnes gode bueskytterklubber i distriktet så som Klepp, Stavanger Buekskytterklubb og Gjesdalbuene. Sistnevnte hadde blitt det nærmeste for meg, men deres treningsdag krasja med andre ting for meg. Likevell er det ikke bare treningsplass jeg er ute etter når jeg vil starte en lokal avdeling av NBJF, men mer ett sosialt samlingsted for dem som er interesserte i buejakt. Samt muligheten til å arrangere rene 3d-stevner, felles jakt-turer, fronte buejakt i distriktet slik at flere skal få øynene opp for det, osv, osv... Selve bueskytinga er jo bare en liten del av hele denne pakka, derfor hadde en egen buejegerklubb vært ønskelig :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...