Jump to content

Rope på løpende dyr..


sveinmk

Recommended Posts

Er litt overrasket over hvor lett det er å få dyr som har blitt støkket til å stoppe bare ved å rope.

Flere av rådyrene jeg skøyt i år var dyr som hadde sett meg og så lagt på sprang, men som stoppet når jeg ropte.

Den ene gangen kom jeg gående på vei til post og gikk over en liten kul i terrenget med busker på og gikk meg rett på fire dyr.. Ei rå med tre kje. De var ikke mere enn 5-6meter unna og vi ble først stående å se på hverandre en liten stund før de løp avgårde. Jeg heiv fram børsa som jeg hadde på skuldra og ropte "heeey" mens jeg la med ned.. den andre gangen jeg ropte stoppet de opp på ca. 60 meters hold og jeg skøt det ene kjeet. Kjeet datt i smellen og de andre satte avgårde igjen. Jeg kjenner terrenget mitt godt og visste hvor de kom til å løpe, så etter en spurt på 100 meter lå jeg klar igjen. Jeg hadde ikke før lagt meg ned før dyrene kom løpende fra høyre og jeg ropte igjen.. De stopper opp på ca. 120 meter og jeg skøyt et kje til. De to siste løp videre, stoppet en gang til, men da stod de med ræva mot meg og da lot jeg være å skyte..

Link to comment
Share on other sites

Ropte på begge elgene jeg skjøt under elgjakta i år :) Den først jeg skjøt stoppa, den andre var en skadskutt kalv som ikke stoppa men den haltet stygt så var ikke stor fart på den! De andre på laget satt og venta på at de skulle høre at jeg ropte på den kalven for de viste at den kom til meg :P

Link to comment
Share on other sites

Dyr har en tendens til å stoppe opp for å lokalisere lyden. Det gjelder derfor å rope høyt og kort. Dyr som er skadd, stopper ikke like lett, da det virker som om de allerede har peilet seg ut en fluktrute. Så dette i høst, da en skadd okse kom i min retning. Jeg løp langs en vei rett forran den, men den fortsatte rett frem. Fikk den på 40m før den svingte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...