Jump to content

Zastava M70


canaldigital

Recommended Posts

Er vel relativt mange grunner til at jeg IKKE hadde kjøpt meg en Zastava. Jeg har holdt i noen slike, og har aldri fått godfølelsen.

 

Liker ikke stokkform, sikring, avtrekk........ Kassene er blitt kontrolert og funnet skjevheter i.

 

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/rifler/vanguard-synthetic-308-win-9004420

 

Her er en av grunnene, MYYYYYe mere våpen for pengene.........

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Zastava, og er kjempefornøyd. Selvfølgelig er det ting som ikke er bra, men til prisen var det ikke noe å si på det. Litt rå i glideflatene, men etter et par hundre skudd og noen ladegrep så gikk det seg til. Overflatefinish på synlige flater er meget bra, faktisk bedre enn mange betydelig dyrere rifler jeg har sett på. Avtrekket ut av esken er helt latterlig, men det er justerbart og enkelt, så etter en runde med skrujern så ble det ganske bra, iallefall mer enn godt nok til mitt bruk. Stokken er god å skyte med, men liker ikke montecarlo-formen. Men på den vanguarden er stokken enda verre. Nettskjæringen på min er også litt grunn, slik at den blir litt glatt. Heller ikke noe problem å fikse på.

 

At kassene er funnet skjevheter i ser jeg ikke på som noe argument mot i det hele tatt, for hvilken rifle i den prisklassen finner man ikke skjevheter i kassa på?

 

Som en skriver over her, bedding og avtrekksjustering, så går disse riflene helt fint i årevis.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en M70 i .375 H&H Mag. i 1988, den gange det fortsatt het Jugoslavia. I følge børsemakeren min så var det godt stål med 'riktig' herding i kassen, og utvendig polering/blånering var veldig bra. Nøttetrestokken var også bra.

Har polert sluttstykke og glideflater, fjernet lakk og forbedret nettskjæring, satt inn ekstra rekylbolt og litt ibenholt som fortreavslutning og på pistolgrepet (mest for det kosmetiske). Beddet stokken og montert afrika express skur og svingmontasje.

Er godt fornøyd med rifla, og sikringen har fungert OK, men jeg kommer helt sikkert til å sette på en 3-veis M70 sikring og Timney avtrekk. De som liker M98 mekanismer kommer sikkert til å like en M70.

PS! Lenge siden jeg har sett på nyere Zastava modeller, så jeg veit jo ikke om de er like bra nå som for 20+ år siden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...