Jump to content

Er .22 Stinger en Løp sliter eller ikke ?


S.O.N

Recommended Posts

.22 Stinger spenner jo avsted med over 1640 ft/s er nærmere 500m/s.

Sannsynlegvis målt i et rifleløp på kanskje 60 cm eller deromkring.

 

Men det er veldig mange som er raskt ute med å si at desse stingerene

ødelegger løpet, noe som jeg finner litt merkelig da en 223 kaliber f.eks ligger

på nærmere 1000 m/s ut av et rifleløp. Det er også en helt annen problemstilling

hvorvidt rekylmekanismene i et håndvåpen er designet for å ta en stinger.

Så la oss holde den problemstillingen ute av diskusjonen, og bare konse

på løpet. Presisjon er heller ikke tema. Vi vet at den kanskje ikke går så

bra i noen våpen, men den kan gå bra i andre.

 

Er det noen som faktisk vet om det er noe signifikant ekstra slitasje

ved å sende gjennom 500 skudd med .22 stinger på et pistol løp, og

hvorfor skulle det bli mere slitasje i et pistol løp en i et rifleløp ?

Link to comment
Share on other sites

Vi holder oss til løpet:

Ekstraslitasjen i forhold til standard er ubetydelig. Ingen .22 rimfirepatroner påfører nevneverdig slitasje på løpet i seg selv (forutsetter at vi diskuterer normal løpskvalitet). Det som fåfører slitasje i .22 løp er ting som at det eventuelt er rusk og rask på prosjektilet (f.eks du har mistet patronene på bakken), pussing med feil / møkkete utstyr, rust o.l.

 

Forøvrig, skal du skyte mye med stinger kan det være lurt å installere buffer f.eks. fra Buffer Technologies etc eller en litt hardere rekylfjær for å forhindre "metallklakking" da de fleste (eller alle) .22 våpen ikke låser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker noe i den samme gata. Får det ikke til å stemme når noen hyler

om at løpet blir slitt. Lurte på om det kunne ha noe med riflestigninga, men

det er vel samme stigning på¨en pistol som på et rifleløp.

 

At mekansimene i en match pistol 'kanskje' ikke er dimensjonert for langvarig

bruk av desse greiene er en helt annen diskusjon.........kanskje til og med

det kan brukes, bare man tar dem riktige forholdsreglene med fjærer og buffere.

 

Men la oss holde oss til løpet og se om vi har en 'mythbuster'.

Link to comment
Share on other sites

stinger har bittelitt lenger hylse enn LR, men såpass lite at det ikke blir problemer med kamring. De kamrer jo på kraven uansett. Kula er derimot litt kortere og lettere, og det er først og fremst derfor utgangshastigheten er større. Hvordan dette skulle påføre økt slitasje kan jeg ikke forstå. Normal LR ammo er utvendig smurt, mens stinger er forkobret. Men den er vel fortsatt ikke mantlet i ordets egentlige forstand, så kula blir ikke vesentlig hardere enn LR.

 

Det er velkjent fra pistolskyting at presisjon når man veksler mellom mantlede og blykuler ofte krever en grundig puss imellom.

På de rimeligste .22 våpnene er det grunn til å lure på om stålkvaliteten er like god som andre skytevåpen så det er mulig at disse løpene slites lettere.. Men det har lite med stinger å gjøre...

 

Har i liten grad brukt stinger selv, men det har med kost/nytte å gjøre. I min boltsalong har jeg problemer med å treffe en låve fra innsiden med stinger, og i halvautoen gidder jeg ikke belaste aluminiumskassa med slik kost. Den børsa er dempet uansett, så stinger blir totalt kontraproduktivt.

 

I de våpnene som takler stingeren virker den spennende, og jeg ville ikke vært bekymret for urimelig høy slitasje på løpet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at om du bruker kobberbelagte kuler, enten det er federal bulk, winchester lazer eller stinger så vil det slite mer enn om du bruker en blykule innsatt med fett. Det virker hvertfall logisk for meg. Om du kommer til å skyte ut salongen din får være en annen sak... Jeg bruker federal bulk i min, og kommer til å fortsette med det.

Link to comment
Share on other sites

Med normalt vedlikehold tror jeg ikke du gidder å bære hjem nok Stinger til at du greier å slite ut et .22 løp. Rundt om i verden finnes det endel .22 våpen der man kan dokumentere mer enn en million skudd avfyrt. ( Bl.a engelske og Sør-Afrikanske klubbvåpen, i disse tilfeller ; Ruger pistoler. Andre deler kan ryke, men løpet holder.)

I familien finnes ei salongrifle som har vært eid av min farfar, og far og hans tre brødre lærte å skyte med denne på tidlig 30 tall og framover. Den er fortsatt i jevnlig bruk, har nok gått langt over 100,000 skudd. Avtrekksdelene er (nesten) farlig slitt, men børsa går meget bra den dag i dag.

 

 

It takes but one shot...

Link to comment
Share on other sites

Men en porsjon sunn fornuft......kan vi vel da parkere desse ryktene, advarslene

og synsingen om at stinger i et pistol eller revolver løp er så innmari skadeligt.

 

Det er kanskje ikke førstevalget...det kan man vere enige om, og at

man ikke behøver og utfordre noe man ikke vet noe helt sikkert om. Men det henger

ikke på greip at et pistol/revolver løp skal ta mere skade av dette en i et rifleløp der

hastigheten er dobbelt så stor, og kruttmengden 10-20 ganger større. Iallefall må

noen fortelle hva som da er skadeligt.

 

Det neste blir da det enestående fenomen at kanskje ikke alle pistoler er like egnet

å få påført den belastningen i sluttstykke og rekylmekanismer, og at det er der

man må vere litt mere forsiktig. Man ikke underslå at det kan gi uheldige slitasjer

og til og med skader når man nesten dobler desse kreftene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...