Jump to content

På jakt etter sikte til min nyervervelse.


klumsen

Recommended Posts

Hei

Er på jakt etter et sikte til min "nye" Sako .338 win mag.

Det jeg vil ha den til er postjakt, og gjerne tårnjakt. Ønsker villsvinjakt og da er vel skumringsverdi et tema?

Har sett på litt forskjellig og fått noen anbefalinger, men vil ikke selge sjela for å få en kikkert.

For meg var det i grunnen klart at jeg ville ha en med lysåpning på 50 eller 56, og 30mm mellomrør.

Vil ikke legge mer enn 6000,- i den syntes det og egentlig er noe mye.

pga at kaliber er nytt er jeg usikker på rekyl, og vil da ha litt øyeavstand. Det som og vil bli et spm er er det plass til det på børsa? Står en Docter 4x32 på den nå, og der er det kort øyeavstand og den står relativt langt fremme.

Var å kikket på en Leopold i dag http://www.pvas.no/?PageID=2285&ItemID=1692 Det var et flott sikte, men når jeg så i det første gangen føltes det helt riktig, men når jeg tok det ned og opp igjen fikk jeg ikke fokusert korset mot bakgrunnen. Reagerte da på at det var veldig tynt kors. Er det vanlig? Samt at det bare er lysåpning på 40mm trekker og noe ned.

Et annet alternativ er Vortex som mange snakker varmt om. Hadde bestemt meg for det merket egentlig, men vil ikke kjøpe uten å ha sett i det. En annen ting er at føler ikke de har riktig forstørring på de. er enten veldig lav eller super zoom. Tror 3-9 eller 4-10 rundt der er greit.

 

Noen andre tips, eller forslag til et bra sikte?

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan jo foreslå en Meopta. Jeg kom i skade for å kjøpe meg en meget pent brukt Meopta Meostar 3-10x50 for litt siden, og den virker som et veldig hyggelig sikte. Øyeavstanden opplever jeg som god og den har retikkel #4 som synes bra i dårlig lys. Retikkelet er forresten ikke medforstørrende.

Jeg har ikke fått prøvd optikken så mye i mørket ennå, men den virker å være noe bedre enn min gamle Meopta 2000 7x50. En Meostar får du ny for rundt 6000,-.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Se etter brukt Zeiss, Swarovski, SuB eller Kahles. 2,5-10 eller 3-12 x 50 eller 56. Retikel 4, 4A eller med lys. Bør få tak i noe sånt for 5-6000,- Har skutt en del med en 338 win med en 2,5-10x50 Zeiss, ingen problem med øyeavstand, den var tilstrekklig. Liker godt Kahles selv, synes de er kompakte og fine.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...