Jump to content

Spets


CatLikeFox

Recommended Posts

Finns det noen med erfaring med spets (norrbotten, finsk) her inne?

 

Sitter å vurderer hvilken rase jeg skal gå for når neste hund skal i hus. Driver med det meste av jakt (elg, rådyr, rev, hare, gås, rype, skogsfugl+++), har hatt en breton, harnå en dunker og har vokst opp med elghunder. Har myst litt på spets siden jeg jakter endel skogsfugl. Terrengene jeg jakter i er blandingsterreng med mest orre men også endel storfugl.

 

Hvordan fungerer spetsen på orrfugl?

Fungerer det å kombinere hunden både på fugl og elg?

Hvordan er spetsen som familiehund (lynne, skarphet, dresserbarhet ol.)?

 

Alle tips, råd og innspill mottas med takk

Link to comment
Share on other sites

I finland jagas älg och fågel med finsk spets, men man kan ju inte garantera att de jagar älg iom att de i första hand är fågelhundar.

 

Jag föder själv upp finsk spets och mina är lugna, stabila och sociala hundar samt goda jakthundar.

Det jag anser är att man bör skaffa en finsk spets med mycket finska linjer i sig, då jag upplever dessa som mycket mer stabila.

Link to comment
Share on other sites

Ofta får finsk spetstikarna 2-4 valpar, så efterfrågan är alltid större än tillgången. Jag tycker nog att finsk spets är den bättre rasen av de två, men jag får väl erkänna att jag nog är partisk :mrgreen::lol:

 

Ska inom kort para min äldre tik för sista gången och hon har tidigare lämnat mkt tidig jakt i kombination med bra exteriör och stabila psyken. Hanen som jag ska använda är dock helt oprovad i avel och ska patellaundersökas först. Båda är bra jakthundar och trevliga hanterbara stabila familjehundar.

 

Referens finns till tidigare valpköpare om man vill ha det.

Link to comment
Share on other sites

Det har vært stor etterspørsel etter FS i mange år, og erlativt få kull i norge. Ta kontakt med Per M. Korsmo, han har kontroll på det meste som skjer innen parringer. http://www.nsfn.no/avlsrad/avlsraad_avlsradet.htm

Forhør deg alltid med disse før du handler, enten det er fra Norge, Sverige eller Finland.

 

De første 5 årene bodde jeg i rekkehus med min FS, og det gikk helt fint. Måtte være streng når det gjaldt gneldring, og det var en liten utfordring. Det er tross alt hunder som skal bruke kjeft. Men det skal sies at jeg har vært borti mange andre raser som er minst like ille som spetsen. Det finnes selvfølgelig ytterpunkter hos alle. Den første FS min vokste opp med både barneskole og barnehage i umidelbar nærhet, i tillegg var det veldig mange barn i nabolaget. Hun elsket oppmerksomheten disse ga henne.

 

Dresur er vel ikke det som ligger enkles for spetsen, men jobber man med hunden så får man til det aller meste.

Link to comment
Share on other sites

spetsen fungerer bra på orrer den,men orren sitter som oftest litt dårligere,men for all del det blir skutt en del orrer,har forøvrig skutt mest orrer for min.....bare det er skog og skogsfugel så kan du jakte med spets glissen skog så er det vel en fordel at du har ei riflekule i lomma eller løpet :lol: jeg går selv med kombi og har skutt med rifla to ganger på 8 år ellers bruker jeg hagla.....ta kontakt med per m korsmo i nsfn for info om valpekull......skjekk nsfn.no

Link to comment
Share on other sites

Har og en stor smule lyst på en Finsk Spets. Er kansje litt påvirket av filmen i skogsfuglensrike, men synes jaktformen virker utrolig spennende.

Indre Troms som jeg jakter mest har greit med både storfugl og orrfugl men bestandene svinger her som andre plasser. Og så er det mye mår i skogen, ut fra spor å bedømme. Kunne vært greit å fått skutt noen av de.

Men så er det det med rypejakta, så måtte nok hatt en finsk spets sammen med en stående fuglehund, og spørs om man hadde fått brukt begge nok eller om den stående hadde blitt brukt mest.

Synes jeg ser for meg bedende finsk spets øyne når jeg tar på meg jaktklærne og tar med den stående bikkja mens spetsen måtte bli hjemme. Tror jeg hadde hatt dårlig samvittighet da.

Link to comment
Share on other sites

Har og en stor smule lyst på en Finsk Spets. Er kansje litt påvirket av filmen i skogsfuglensrike, men synes jaktformen virker utrolig spennende.

Indre Troms som jeg jakter mest har greit med både storfugl og orrfugl men bestandene svinger her som andre plasser. Og så er det mye mår i skogen, ut fra spor å bedømme. Kunne vært greit å fått skutt noen av de.

Men så er det det med rypejakta, så måtte nok hatt en finsk spets sammen med en stående fuglehund, og spørs om man hadde fått brukt begge nok eller om den stående hadde blitt brukt mest.

Synes jeg ser for meg bedende finsk spets øyne når jeg tar på meg jaktklærne og tar med den stående bikkja mens spetsen måtte bli hjemme. Tror jeg hadde hatt dårlig samvittighet da.

bare å kjøre på problemer løser en underveis,spets jakt er så morro at det er verdt det,,,,,+at du kan få renska opp med noe mår og få en enda bedre fuglestamme :D
Link to comment
Share on other sites

bare å kjøre på problemer løser en underveis,spets jakt er så morro at det er verdt det,,,,,+at du kan få renska opp med noe mår og få en enda bedre fuglestamme :D

 

Ja får se litt fram i tid, slik vi bor nå er det uansett ikke aktuelt.

Men innjagingen på disse, er mye elg i våre områder, men blir ikke plaget med at man får elghund istede :P

Og disse røde pelsdottene av noen ekorn kryr det jo av, klarer man å unngå timesvis med los på disse krypa ? :)

 

Ellers når det gjelder innjagingen på disse hundene, er vel stort sett bare å gå masse i skogen og så kommer vel ting av seg selv???

Link to comment
Share on other sites

bare å kjøre på problemer løser en underveis,spets jakt er så morro at det er verdt det,,,,,+at du kan få renska opp med noe mår og få en enda bedre fuglestamme :D

 

Ja får se litt fram i tid, slik vi bor nå er det uansett ikke aktuelt.

Men innjagingen på disse, er mye elg i våre områder, men blir ikke plaget med at man får elghund istede :P

Og disse røde pelsdottene av noen ekorn kryr det jo av, klarer man å unngå timesvis med los på disse krypa ? :)

 

Ellers når det gjelder innjagingen på disse hundene, er vel stort sett bare å gå masse i skogen og så kommer vel ting av seg selv???

elgloser kommer nok til å skje ja,men er du heldig og får skutt fugl tidlig for hunden så vil den miste interessen for elg så noen loser må en nok regne med,var fryktlig mye elg i terrenget mitt å,men har mistet interessen for den han gamme`rn min......noen loser ikke elg i det hele tatt.

 

Å ekorn loser vil du nok regne med der også,men det er som med elg noen viser større/mindre interesse der også....men bedre med en ekornlos en ingen los....en får i det minste smyget på los :twisted: men når en får ekornlos så må en bare få bikkja der i fra og jakte videre og si pent i fra....sånne jakter vi ikke på....dette med ekorn ligger i genene dems fra ørten år tilbake,,,,, :?

 

innjaging er ganske enkelt.....en får ikke vært nok i skogen,,,,eneste dressuren en skal tenke på er innkalling...ellers så er det så sterke innstinkter i dem at det ordner dem selv med å få løpe i skogen....

 

et eks. har ei tispe valp nå og når hu var 12 uker så forfulgte hu ei røy og var borte i over 1 minutt.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Spetsen er en herlig hund, men det er ikke alle naboer som mener det samme etter en stund.

Masse lyd og tonnevis av personlighet.

 

Bedre hund på fugl får du ikke og jaktopplevelsen er helt unik. Å smelle ned din første tiur mens en ilter spets står og loser... vil påstå at det er noe av det beste du kan få med buksa på.

Men det er av de vanskelige jaktformene. Ha det i bakhodet. Bikkja vil skjønne gamet, men nissen som kommer bak med børse har en tendens til å koke det skikkelig til. :lol:

Snakker av erfaring der :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

gordon setter skrev:

Men så er det det med rypejakta, så måtte nok hatt en finsk spets sammen med en stående fuglehund, og spørs om man hadde fått brukt begge nok eller om den stående hadde blitt brukt mest.

Synes jeg ser for meg bedende finsk spets øyne når jeg tar på meg jaktklærne og tar med den stående bikkja mens spetsen måtte bli hjemme. Tror jeg hadde hatt dårlig samvittighet da.

Denne problemstilllingen har jeg tenkt ganske lenge på, og jeg har snakket 3-4 personer som har prøvd dette. De rådene jeg har fått er at det er umulig å kombinere trening og jakt med stående fuglehund og spets (evt. kortbeint rådyrhund). Jeg forutsetter at man er yrkesaktiv og har høye ambisjoner med begge hundene. Forutsetter også at man ikke har partner eller andre familiemedlemmer med stort engasjement. Samtlige av de jeg snakket med som hadde erfaring med denne kombinasjonen hadde omplassert spetsen til en i jaktlaget og fortsatt videre med stående fuglehund.

 

Disse hundene er så ulike at det er vanskelig å trene dem sammen. Derfor blir det veldig mye å gape over for en gj.snitt Nordmann. For de fleste ender det med at man prioriterer en av hundene, og den andre blir en gnagende dårlig samvittighet.

 

Jeg har konkludert med at det er bedre å "lure" en kompis til å kjøpe og trene en spets slik at vi kan byttelåne hunder. Det er utvilsomt en bedre løsning for meg.

 

Nå skal det også sies at det er mange priviligerte mennesker her i landet som kan gjøre det som passer dem hver dag hele året, og bor slik til at terrenget er utenfor stuedøra. Da stiller det seg selvfølgelig anderledes.

Link to comment
Share on other sites

Ligger et kull med Norrbotnenspets valper til salgs på hjemmesiden til spetsklubben...sukk blir dårlig :|

 

http://www.nsfn.no/avlsrad/avlsraad_valpekull_nobs.htm

 

 

Bortsett fra sånn jaktlig hvordan er rasene ellers, røyting feks? er det forskjell på lynne til en finske spets mot en norrbotenspets?

Hvordan er de mot barn, virker som små iltre hunder, stemmer inntrykket eller??

Link to comment
Share on other sites

Mina finnar är helt pålitliga, sociala, barnvänliga och väldigt hanterbara. Så är även de valpar som jag sålt. Mentaliteten måste vara med i aveln och tyvärr anser många att det är "normalt" för finsk spets att vara ettrig och ha lätt att ta till tänderna :shock::?

 

I mångt och mycket så tillåter även ägarna sina hundar att bete sig illa, istället för att ge dem en korrekt uppfostran just pga ovanstående dessutom :|

 

De ska (enligt mig) vara mentalt stabila, sociala och trygga hundar med mycket skärpa i jakten.

 

Har de inte en bra mentalitet, så anser jag inte att de tillför något i avel..

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dette høres veldig spennende ut. Vurderer sterkt å konvertere fra stående til bjeffende fuglehund :wink: Det er ingen her som har spets i trøndelagsdistriktet som kunne tenk seg å hatt med en observatør på jakt/trening utpå høsten engang? Kunne tenkt meg å få litt innblikk i både rasen og jaktformen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dette høres veldig spennende ut. Vurderer sterkt å konvertere fra stående til bjeffende fuglehund :wink: Det er ingen her som har spets i trøndelagsdistriktet som kunne tenk seg å hatt med en observatør på jakt/trening utpå høsten engang? Kunne tenkt meg å få litt innblikk i både rasen og jaktformen.

 

Det er del i trøndelag som har spets ja og det er helt sikkert mulig at det er en som kan ta deg med så du blir bitt av bassillen :mrgreen: skal sende deg pm

Link to comment
Share on other sites

I Fredrikstad

Vit Mossens Birk er far til valpen min.

 

Jeg har ei lita finsk frøken på 11mnd. må si jeg GLEDER meg til jakta og treninga framover ja.

Dette er en veldig fin rase.

Det bli spennende vettu....mi blir 5 mnd og gleder meg som en unge :D

Hvor har du fått tak i din valp??

Link to comment
Share on other sites

I Fredrikstad

Vit Mossens Birk er far til valpen min.

 

Jeg har ei lita finsk frøken på 11mnd. må si jeg GLEDER meg til jakta og treninga framover ja.

Dette er en veldig fin rase.

Det bli spennende vettu....mi blir 5 mnd og gleder meg som en unge :D

Hvor har du fått tak i din valp??

 

Ja dem kjenner jeg,birk er fin han ja....bli spennende det ja....lykke til....

 

du kommer vel kanskje på ei jaktprøve i høst da,på finnskogen, er sikkelig trivelig det,,,,,,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...