Jump to content

Luftvåpen på offentlig sted


Maribou

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har et spørsmål. Generelt sier våpenloven at det er forbudt å medbringe våpen (her også luftvåpen) på offentlig sted.

 

Men offentlig sted er jo alt utenfor dørstokken hjemme.

 

Hva med når jeg tar med luffene mine på jobben for å sette dem i stikka for å stille kikkertene på dem?

(Arbeidsplassen min består av flere jegere og sportsskyttere og internt så har dem ikke noe imot at folk tar med jerna sine for å arbeide på dem. Det blir bare hyggelig samtaletema blant kolleger det).

 

Og jeg har blitt stoppet av politiet midt i Oslo sentrum med to riflefutteraler med luftgevær.

Men da har dem ikke gjort annet enn å ønske meg en god dag videre.

 

Men hva sier egentlig loven om dette? Hvor går egentlig grensa for hva som kan anses som aktverdig medbringning?

For ikke å snakke om bruk. Jeg pleier jo å ta med luftbørsene opp i skogen for å skyte på ølbokser, snusbokser eller papirblinker.

Men til nå har jeg hatt det i bakhodet at jeg kanskje risikerer en diskusjon med politiet om de skulle dukke opp.

 

Hvor langt går egentlig strikken?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et spørsmål. Generelt sier våpenloven at det er forbudt å medbringe våpen (her også luftvåpen) på offentlig sted.

 

Det er selvsagt lov til å transportere dem - men de skal være pakket ned og transporteres "skjult"..

Du kan ikke slenge ett luftgevær over skulderen og rusle rundt..

Link to comment
Share on other sites

Det er samme regler for luftvåpen som med alle andre våpen.

Unntaket er såklart fjerning av vital del dersom du forlater våpenet et lite øyeblikk dersom det ligger i bagasjerommet på bil, etc.

 

Labber du rundt på Oslo S med et geværløp stikkende opp av sekken finnes det en viss risiko for at du blir lagt merke til og uglesett for deretter å befinne deg stående i rett foran noen strenge menner som lurer på hva du har med deg og hvorfor du ikke følger våpenloven.

 

I gamle dager var det ingen som bydde seg, selv om du gikk inn på en postkontor med børsa i stropp var det vel knapt noen som hevet mer enn ett øyebryn.

 

Utdrag fra våpenloven:

 

Transport av skytevåpen

 

Endringene er en presisering av lovens kravene om transport av våpen.

Under all transport skal våpenet være pakket inn i futteral, bag, veske, sekk eller liknende.

Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster o.l. som bæres på kroppen.

Våpen som medtas i motorvogn skal være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig.

Når motorvognen forlates må en vital del fjernes fra våpenet og medbringes.

Våpenets hoveddel og/eller ammunisjon kan etterlates innelåst i motorvogn, dersom det skjules på en forsvarlig måte.

Ved transport av våpen som reisegods eller postforsendelse, skal vital del fjernes og sendes/transporteres for seg.

 

 

Og er du særskilt lærevillig og interessert kan du lese mer her:

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok ... ?id=106778

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Det er her snakk om futteral selvfølgelig, selv om jeg etter litt lesing her nå har forstått at futteral er som å be om rust. Men nok om det.

 

Hva da med bruken av luftvåpen? Kan jeg trygt fly et par hundre meter opp i skogen og plinke usjenerende?

 

Takker for link. Skal lese litt på det. :)

Link to comment
Share on other sites

Rustfaren ved bruk av futteral er nok ikke overhengende ved noen timers oppbevaring under transport :wink:

 

Langtidslagring i futteral derimot er vel ikke nødvendigvis noe å satse på.

 

Så med mindre du bor i Honningsvåg og går til jobben i Horten så vil neppe våpna dine ruste i futteral på vei til og fra jobb.

Link to comment
Share on other sites

Oslo kommune kan du glemme å spørre.

 

I Oslo kommunes skoger er det forbudt å bære våpen, også luftvåpen.

 

Og så selger de selvsagt retten til å jakte og da gjelder ikke regelen om våpenforbud, uten at det fremgår noen som helst sted.

Og så sier vel loven at man kan gå over annen eiendom med uladd våpen for å komme til eget terreng.

Så du kan lure litt på hva Oslo kommune kan om lover og regler for jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...