Jump to content

Ny på forumet og har en del spørsmål...


Oddeiste

Recommended Posts

Hei!

Er 26 år og fra Nord Troms. Har null jakt/skyteerfaring fra tidligere annet enn bitte litt skyting på blink med en gammel salongrifle for noen å siden. Holder på å ta Jegerprøven, er ferdig med den i slutten av januar. Håper på et par måneder med småviltjakt før våren- hovedsakelig rype, hare og annet spiselig vilt.

Har lest og søkt en god del på forumet, men har en del ubesvarte spørsmål i mange kategorier, gidder ikke lage nytt emne for hvert spm, da jeg regner med det er mange allsidige hoder som leser her inne også :D

 

Hagle er vel det mest fornuftige for en nybegynner, men må innrømme at jeg liker tanke på sniping :winke1: Gjerne fra lengre hold- over 100meter. Blir nok å bruke noen lapper på utstyr, men det baller jo fort på seg med jegerprøve, våpenskap, våpen, kikkert osv, så ønsker i første omgang rimelig og treffsikkert utstyr uten rykte på seg for å ha mye problemer.

 

Har vurdert CZ 455 american med 17hmr og 22lr løp. Har hørt at det ikke er så bra med "systemrifler", da treffsikkerheten ikke blir like god som med et fast løp, stemmer dette? Tenkte da å bruke .17 til jakt og .22 til trening.

 

Har også lest at Stevens Savage 93r17 er et greit og rimeligere valg til nybegynnere, men har kun funnet det i 22lr. Noen som vet hvor de selger det i kaliber .17hmr og til hvilken pris?

 

Er .17hmr vanlig ammo som de fleste små sjapper har inne?

 

Har også funnet Stevens Savage 200 30-06 eller .223( hva er forskjellen?) til 3000kr. Er dette kaliberet bedre egnet til jakt på småvilt på fjellet hvis det er litt vind? Fra hvilket hold kan man skyte med denne riflen, minimum og maksimum (det må være spiselig etterpå:)

 

Håndkikkert: Har funnet en opticron countryman 10x42 til en fin pris- er dette en god kikkert til å speide etter rype i fjellet(blir å jakte i dagslys).

 

Lurer også på om Nikko kikkertsikter duger til jakt(selges på ebay til 400kr)

Har funnet en med fast forstørrelse 4x40 samt en 3-9x40. Har forstått det slik at det er bedre med fast forstørrelse på et billig kikkertsikte.

 

Det ble mange spørsmål, håper mange tar seg tid til å svare :lol:

Link to comment
Share on other sites

Digger slik spørsmål, mest for at jeg selv kan lære litt da :) Så ta alle mine tips med en stor klype salt :)

 

I forhold til kaliber: Velg et litt grovere kaliber, kanskje så langt opp som 6,5x55. Har bodd i Nord Troms og vet at det kan være nokså vindfullt på fjellet :)

 

Kjøp våpen brukt. Du sparer mye penger på det. Hvilket budsjett har du?

Link to comment
Share on other sites

Har egentlig ikke noe budsjett da jeg som alltid finner rom for noe bare jeg ønsker det nok(kan resultere i vann og brød i en måned :lol: )

Men hadde egentlig håpet å finne en rifle til 3000, maks 5000. Blir ganske sikkert ikke å jakte på noe annet enn fugl, så trenger ikke større kaliber enn det. 6.5x55, blir ikke det litt grovt? ( har egentlig ikke peiling:)

 

Ja, har lett litt på finn, ligger mye fint der!

Link to comment
Share on other sites

Rifle.

Hvis du syns at 6,5x55 er for stort så kan jeg opplyse om at 30-06 er enda større.

Tror nok du med fordel kan søke gjennom finn.no og se om det ligger noe brukt der.

 

Håndkikkert.

Hvis ikke den Opticron saken koster halvparten av det forhandler ønsker så kan du heller lete på finn.no.

 

Kikkertsikte.

Nikko kikkersikte på ebay..... :?

 

Du nevnte rifle fra 3000-5000,-

Kikkert som har forhandlerpris rundt 4000,-

Kikkertsikte til 400,-

Totalt. 7400-9400,- altså.

 

Forslag:

Kikkert: Zeiss Conquest 12x45 kr. 2750,-

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=32128886

 

Rifle kaliber .222 med kikkertsikte ferdig påmontert. kr. 6000,-

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=31775427

 

Det følger jo med ammunisjon nok til å holde deg gående en stund også ser jeg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ok :forvirra::lol:

 

Kan vel avsløre at opticron`en koster langt under halvparten av det forhandler forlanger :)

 

Blir ikke 12x45 litt overkill?

 

Rifla så veldig flott!:) Ammunisjon er vel ikke lov å sende i posten, så det blir vel litt vanskelig, i og med at jeg bor 200 mil unna, hehe:) ganske irriterende, spør du meg..

Link to comment
Share on other sites

Okay, jeg skrev halvparten fordi den da ville være i nærheten av Zeiss'n i pris. :)

Når det gjelder den Opticron saken så er jeg omtrent like skeptisk til den som til Nikko siktet fra ebay, og du skal ikke se bort fra at prisen ut fra produsenten er omtrent den samme som Nikko'n er avertert for.

 

12x45 håndkikkert er ikke overkill når man skal speide etter rype på fjellet, men kanskje du vil syns at den er tung å bære.

Selv liker jeg litt tyngde i kikkerten for å holde den stødig, men det er jo en smakssak.

 

Det er mye som ikke er lov å sende i posten, ihvertfall om man spør postvesenet...noe jeg fikk erfare da de ringte fra byen og ba meg hente en pakke som det trillet ammunisjon ut av..."For den har ikke vi tenkt å kjøre ut til deg!"

Altså hadde avsenderen nede på Finnskogen slurvet med innpakkingen... :roll:

Nå skal jeg ikke oppfordre til lovbrudd, men det finnes heldigvis andre transportører enn posten da. :)

 

Som sagt, det finnes plenty gode tilbud på nettet, både her og på finn.no.

Siden du satser på fugl kan du jo søke på .17hmr, .222, .223 f.eks.

 

Fordelen er at om du finner en brukt rifle med kikkersikte så sitter det allerede en montasje på den, så sparer du pengene til den om du skulle finne ut at kikkertsiktet er søppel. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ok!

 

Ja, det er mye å finne på nettet- altfor mye vil jeg si:)

 

Men siden jeg alt har kommet i kontakt med en våpenkyndig kar :winke1: så lurer jeg på hva som er forskjellen på de forskjellige kalibrene. .17, .20, .22lr, .222, .223, 308, 6.5x55 osv win, mag, hmr ++. Er det noe i tallene og bokstavene som sier hvor stort det er og hva det egner seg til.

 

Har vel egentlig lest meg frem til at .17hmr er uaktuelt pga følsomheten for vind, da det fjellet jeg hovedsakelig har tenkt å gå på nesten aldri er vindstille. Så hva er det optimale kaliberet for meg? Kunne gjerne tenkt meg et kaliber hvor lyddemper gir effekt på kula og ikke bare på kruttsmellet. Pris på lyddemper og ammunisjon teller mye, da jeg ikke har lyst å betale 20kr skuddet( i alle fall ikke de jeg bruker til trening)

Link to comment
Share on other sites

Ang Nikko:

 

Nikko siktene fungerer utmerket som et "begynner"sikte til et småkalibret våpen.

Jeg kjøpte et nytt for ca tusen kroner og har brukt det på jakt og trening i ti år, skutt tusenvis av skudd. Solgte det videre til nestemann og nå skal han bruke det på masse gøy!

Eneste grunnen til at jeg solgte det var at jeg fikk et "bedre" ledig via et annet nykjøp.

Link to comment
Share on other sites

Har også funnet Stevens Savage 200 30-06 eller .223( hva er forskjellen?) til 3000kr. Er dette kaliberet bedre egnet til jakt på småvilt på fjellet hvis det er litt vind? Fra hvilket hold kan man skyte med denne riflen, minimum og maksimum (det må være spiselig etterpå:)

Savage Stevens 200 i 223 er et suverent våpen til småvilt. Rifla føles litt billig, men nøyaktigheten helt er topp. Kikkerten som følger med er ok, og jeg tror du skal være heldig om du finner bedre kjøp for 3000 på bruktmarkedet.

 

Angående kaliber så blir 223 for veikt til storvilt (klarer vel krav til anslagsenergi på rådyr, bever o.l?), da må du ha 6.5x55, 308, 30-06 eller noe grovere. Det går an å jakte småvilt med disse, men er vel en grunn til at jegere flest foretrekker noe mindre og lettere. Det er utallige tråder med diskusjon om kalibervalg inne på rifle-forumet og nettet ellers.

 

CZ 455 er nydelig. Det er ikke noe å utsette på nøyaktigheten, men må du må vel regne med å stille inn kikkerten på nytt ved løpsbytter. Jeg villle uansett kjøpt en 22lr for billig skytetrening. Hvis du er sikker på at det bare blir småviltjakt i nærmeste fremtid, så hadde jeg også kjøpt meg en Stevens 200 i 223.

 

Det koster det samme å levere 6 søknader om jaktvåpen som å søke på ett, så når den tida kommer foreslår jeg at du søker på 1x o/u hagle, 1x pumpehagle, 1x rifle i 22 lr + rifler i 223, 6.5x55 og 308 eller 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...