Jump to content

Antibjeffe-halsbånd?


dreverjeger

Recommended Posts

Noen som vet om det finnes halsbånd som virker i forhold til unødig bjeffing i hundegården? Erfaringer med dette, og om det influerer på hunden, evt losføring? Det markedsføres flere typer, men jeg aner null om dette, og vil ikke bruke slikt utstyr om det ikke er trygt - og virker!

Bikkja mi har et topp, oppvarmet hundehus, en platting i hundegården hvor den kan sitte/ligge høyt og ha oversikten, etc etc., men jeg skulle gjerne se at den var der gjennom dagen uten å plage naboene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mine meninger om sitronhalsbånd og andre tekniske metoder for å "straffe" hunden ved uønsket adferd, så det er sagt jeg tror ikke det noen måte skader hunden, men jeg tror vi undervurderer hunden og jeg tror ikke problemet blir løst på lang sikt. Hunder flest er fullt ut kapable til å skjønne sammenhengen mellom båndet de får på og straffen i etterkant, dersom du ikke har planer om storstilt innkjøp av sitronbeholdere i årene fremover ville jeg vurdert andre metoder. Ved strømbehandling av egen hund benytter jeg ett par batterier som festes på halsbåndet hunden normalt går med noen måneder i forveien, om dette hjelper er jeg usikker på, mulig noe slik kan erstatte sitronhalsbåndet etter en stund? ikke vet jeg.

 

Det jeg vet derimot er at jeg har hatt samme problemet som deg, brukte mye tid på å finne ut om det var kjedsomhet eller vaktinstinktet som trigget denne bejffingen til alle døgnets tider. Jeg landet på vakt instinktet og gikk til innkjøp av en vanntett radio som jeg festet oppe på hundehuset. Tanken var at denne skulle filtrere lyder utenfra og demed ikke trigge vakt instinket så snart det var mennesker eller dyr i nærheten. Dette fungerte utmerket og problemet løst.

Link to comment
Share on other sites

Eg har brukt sitronhalsband i sommar med stort hell på ein støver. Men når eg skulle tilpasse det nye dc40 halsbandet, fekk hunden tydleg angst- trudde det var bjeffhalsbandet. Så eg måtte la hunden bruke dc'n ei stund inne, slik at ho skjønte at det var ufarlig. Så ukritisk bruk av sitronhalsband i jakta, kan kanskje føre til ein hund som ikkje vågar å lose med dc40'en på seg

Link to comment
Share on other sites

Har brukt canicalm sitt strømhalsband. Hunden forstod rimelig fort at det ikke var gøy og bjeffe med det båndet på. Nå har jeg aldri strømmen på kun pipingen. Hunden har heller aldri problemer med og lose på jakt med dc30 på halsen. Har hørt om hunder som snur seg vekk når de bjeffer med sitronbånd på seg så ikke den dusjen blir sjenerende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...