Jump to content

der var lutefisken i box


Tyren64

Recommended Posts

Etter 8 døgn er endelig lutefisken ferdig å pakket. Ble over 30 kg, så det bør rekke en stund :D

Da gjenstår bare mandelpoteten som må kjøpes før jul......

Å god drikke selvfølgelig :winke1:

Her oppe i Lofoten er det bacon å grønnerter stuing som er tilbehør. Men vet det er mange skikker rundt i det langstrakte land.

Hadde vært artig om DU kunne fortelle hva DERE bruker...samme hva dere bruker å drikke ved siden av.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører ens æren ned til Sortland å kjøper lutefisken som dem lager på Nordmela hvært år.

Fra Bardu og ned blir det 40 mil t/r..men det er værdt det :mrgreen:

Lutefisken skal være fast og finn..ikke som en kokt glassmagnet på fatet.

Den bakes selvsakt i stekovnen med folie åver.

Som tillbehør bruker jeg HJEMMELAGET potetstappe av ottar-potet,stekt bacon og søt erterstuing.

Drikke?? Ikke akkevitt iallefal. Til nød en alkoholfri pils..eller bare vann.

Dette er tradisjonsmat lille julaften her i huset :D

 

Kanske jeg skulle prøvd litt av de andre tradisjonene fra det langstrakte land.

Rødbeter? Lefse? Sennep? Sirup? Mer?

Link to comment
Share on other sites

Ertestuing er en ting som har kommet de senere år her oppe i Lofoten. Jeg husker da jeg vokste opp at vi kun hadde lutefisk, mandelpotet og løksmør. Om denne tradisjonen kom herfra eller fra Helgeland (der min mor kommer fra) skal jeg la være usakt.

Ellers så prøvde jeg med Akevitt gele i fjor, .....vel, blir nok ikke noe tradisjon det nei.

Akevitt gele er laget av .....man varmer opp vann, gelatin og sitronsyre. Når dette begynner å kjølne litt, heller man akevitt oppi til ønsket styrke. Så står dette kaldt til til det blir gele.

Link to comment
Share on other sites

Drar seg mot middagstid her nå. I dag er det lutefisk på menyen. Gleder og gruer meg, maten er jo topp, men blir så mett at jeg har vondt lenge etterpå.

Tilbehøret her er:

Mandelpotet, erterstuing, bacon/ribbefett, sterk sennep, grov pepper.

Ved siden av; juleøl og gammel oppland.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...