Jump to content

Hvilken innvendig diameter til hvilket kaliber?


EarthBridge

Recommended Posts

Hei

Finnes det en oversikt (som også jeg forstår :)) noe sted på nettet som kan fortelle meg hvilken innvendig diameter lyddemperen bør ha?

F. eks: Skal kjøpe demper til ett våpen med kaliber 308. Hvilken diameter skal en da velge:

M 6 mm

M 7 mm

M 8 mm

M 9,5 mm

M 12 mm

Etc...

Har sett at noen har en formel for dette (løpsdiameter x 30%). Hvor finner jeg i såfall løpsdiametrene?

 

Joro

Link to comment
Share on other sites

"M" er en betegnelse på metriske gjenger. Utgangshullet i demperen bestemmes egentlig av hvor sikker du er på att den sitter 100% rett på utgangshullet i løpet(hver gang) det blir jo opperert med tiendeler kanskje hundredeler større(enn diameteren på kula) i mange tilfeller, men da skal du være sikker på hva du driver med! Så det er vel stengt tatt ikke noe fasit på dette, bare hulle er større en kulediameteren. Jo trangere hull jo bedre effekt! Dette gjelder også i andre tilfeller;)

 

 

Mvh

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"M" er en betegnelse på metriske gjenger. Utgangshullet i demperen bestemmes egentlig av hvor sikker du er på att den sitter 100% rett på utgangshullet i løpet(hver gang) det blir jo opperert med tiendeler kanskje hundredeler større(enn diameteren på kula) i mange tilfeller men da skal du være sikker på hva du driver med! Så det er vel stengt tatt ikke noe fasit på dette, bare hulle er større en kulediameteren. Jo trangere hull jo bedre effekt! Dette gjelder også i andre tilfeller;)

 

 

Mvh

Aannerud

Sorry, men her tror jeg du ikke vet hva du snakker om :oops:

 

.....................................................................

 

F. eks: Skal kjøpe demper til ett våpen med kaliber 308. Hvilken diameter skal en da velge: Du skal velge demper beregnet for max 8mm kulediameter. Hullet i demperen vil da være ca9mm.

M 6 mm eks 222,223, 22-250

M 7 mm eks 7x57, 6.5x55

M 8 mm eks 308, 30-06, 8x57JS

M 9,5 mm eks 9,3x62, 404 Jeffery

M 12 mm eks 10.75x68, 45-70

 

 

Joro

Link to comment
Share on other sites

Og i ditt tilfelle med 308 er faktisk kulediameteren 0.308 tomme. Dette gir sånn omtent 7.8232 mm.

 

Oppå dette vil du ha litt luft rund kula (da er vi vel over 8 mm allerede).

Oppå dette igjen skal du ha litt sikkerhetsmargin pga montasje som ikke er helt rett i forhold til hullet i pipa. Er du tøff i trynet og har brukt en god smed til å gjenge pipa og kjøper kvaitetsdemper og du er nøye med renhold og du passer på å holde demperen riktig tilskrudd hele tiden, så kan denne gjøres liten. Hvis ikke ville ihverfall jeg ha litt slakk her (og da sier magefølelsen min at hullet er ihverfall ikke mindre enn 9 mm).

 

OK, føler du deg kvalifisert til å svare på spørsmålene over?

Ikke jeg heller.

 

Jeg var på villmannsmessa på Lillestrøm og hilste på høvding, gründer og sjef for Hausken. jeg fortalte han hvilke kaliber jeg skulle skyte med demperen og han sendte da demperen i posten noen dager senere. Jeg sjekket at det var grei plass for kula i hullet (at Hausken ikke hadde levert meg feil demper) og så gikk jeg på skytebanen.

 

Edit:

Du skal velge demper beregnet for max 8mm kulediameter. Hullet i demperen vil da være ca9mm

Men da stemmer ihverfall magefølelsen min sånn passe :D

Link to comment
Share on other sites

Sorry! men som verktøymaker forbinder jeg M betegnelsen med Metriske gjenger, har ikke sett den bli brukt i demper sammenheng før. Men kulehullet må ikke være 9mm på en demper til .308. men kjøper du demper med standard mål til ett bestemt kaliber f.eks .30 kaliber har man jo ikke noe valg så da er jo saken grei. Men sånn jeg tolket spørsmålet, "Hvilken innvendig diameter lyddemperen bør ha?" (tolket tydeligvis feil, sorry for det!) så blir vel svaret att hullet må være større enn kula de, og utover det så er det jo mange faktorer som avgjør hvor mye.

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...