Jump to content

Hjelp trengs, har installert 2 fot adopter på R93


TH1

Recommended Posts

Hei

 

Kjøpte vektor maskin sitt 2 fot adapter forleden

Bet i det og boret, dessverre utløste dette noen nye problemer.

 

 

1 kjøpte ny fast nøkkel til jobben, men det er ikke plass til å skru med denne eller andre inne i skeftet.

Går fint å bruke fingrene men den blir ikke skikkelig fast da

 

plass_inne.JPG

 

den runde delen mrk i rødt på bildet passer ikke mutteren.

 

normal_8mm.JPG

 

2 vet ikke om dette kommer av at mutteren ikke er teitet, men det virker som at det kommer mye bøy på festet ved bruk med to foten.

 

vinkel.jpg

 

Hva tror og vet folk?

Link to comment
Share on other sites

Mutteren skal trekkes til med ca. 6Nm, eller så hardt at underlagsskive for mutter lager godt avtrykk i skjeftet slik som når reimbøylen satt der. Fyll gjerne opp med epoxy i hullet under montering.

 

4kt mutter kan strammes med hammer og skrutrekker om du ikke har 12kt pipe og lang forlenger.

Link to comment
Share on other sites

Du får på mutter på innsiden ? Hold igjen mutteren med noe, sett noe i klem mellom mutteren og innsiden, og skru det på utsiden rundt....

 

Fastnøkkel med skrallefunksjon da ? Hvis bolten er for lang inni slik at du ikke får fastnøkkelen innpå kan du vel kappe bolten litt.

 

11-320_m.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kan/kunne du ikke bruke en tofot som festes i montasje under ? Da bruker du bare et remfeste, den lille knotten med hull i.

Blaser Proff har ikke vanlig reimfeste under forstokken. Dessuten gir det bedre balanse å montere en Versa-Pod type tofot nærmere løpet fremover å skru på den noe klumpete adapteren under forstokken. Tanken med fast montert pinne er at den altid sitter der uten å være i veien; da er det bare å smette på tofoten ved behov (hvilket da bare tar et par sekunder).

Link to comment
Share on other sites

Jo jeg skjønner det. Men et feste til reimfeste vil jo også alltid sitte der, og være klart :) Og det er mindre også. Det stikker vel kun 5-6mm ut. Og, man kan feste reima i det uten at foten er på, eller ha reima på selv om foten er der :) Og vektmessig ? Hvor mye har det å si at festet sitter noen få cm lengre bak ?

 

Ikke at jeg er så fan av reimfester, jeg bare lurer på om ikke den løsninga der er litt snodig/lite monteringsvennlig :)

Link to comment
Share on other sites

Vekt er ikke noe issue for min del, men den store plastklumpen som fungerer som adapter for Versa-Pod er ikke smidig å ha sittende fast under forstokken. Samtidig er den knotete å montere og det er ikke noe man gjør i felt bare for at man pltselig ser dyr en bit unna. Omvendt liker jeg ikke å ha tofoten sittende fast på riflen under smygjakt slik som man vel må med Harris etc.

 

Se roe sine videoer med Blaser eller Poacher sin hjemmeside; der er mange bilder som viser hvor smidig denne form for to-fotsmontasje er.

 

Montering nær løpet er også viktig, ikke minst med stor kikkert hvilket gir vekt en del over pivotpunkt uansett. Desto nærmere mellom tyngdepunkt og akse for tofoten desto mer stabilt å skyte med.

 

Om festet er litt knotete å montere en gang for alle gjør meg intet; når det sitter slipper man å tenke på det en god stund fremover.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker å skyte med "lang arm" ved stående skyting. Selv om jeg er høyst normal i størelse ender handa da opp helt forran på forskjeftet. På rifler med reimfestet under forstokken kommer jeg da ofte i konflikt med reimfeste/reim. Ved litt rekyl kan det også bli litt ubehagelig... Derfor foretrekker jeg reimfeste forran på forrstokken, som på Blaser og Sauer.

Har man så reima i festet forran på forrskjeftet, vill rifla bli veldig ukomfortabel å bære på tradisjonellt vis om det er en Harris montert i et reimfeste midt under forskjeftet.

På en Blaser tror jeg Vektors tofot adapter er den beste løsningen, i alle fall for meg :)

Vektors råd om å fylle opp med epoxy ved montering av adapter er velkommen. Vi har jo sett at selv Roe har vært på jakt med løs tofot adapter, uten riktig verktøy til å feste den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...