Jump to content

Førstegangskjøp hagle og rifle


skrufff

Recommended Posts

Ja,fikk svar på det jeg lurte på=D. Er førstegangsrifle ja=)

 

 

Tror jeg kommer til og ende på 30-06. Har sett på T3. Men,ikke prøvd denne.....

 

Hvis du vurderer plastikkstokk på T3en, så ville jeg heller ha gått for en av de to andre. Forutsatt at du ikke har tenkt å sette på en demper. Da er det i så fall omtrent hipp som happ. Rekylen fra 30-06 er ikke noe å skrive hjem om, men det kan være litt uggent hvis du ikke er vant til det. 308 har litt mildere rekyl, om enn noe "raskere", og 6,5x55 er bare fryd og gammen.

 

Dette herhttp://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32341716 er for eksempel ikke helt ueffent. Ikke rent røveri, men med tanke på at rifla knapt er skutt varm, så er det etter mitt skjønn mye rifle for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja da er det bare å kline til med noe verre! Hver sin smak. Jeg ser null nytte av rekylen i seg selv. Eller mener du at 6,5x55 har litt for lite kraft til å ta livet av viltet fort nok? I så fall skal jeg IKKE komme med hverken det ene eller andre argumentet for eller mot, da forumet har nok av tråder som omhandler det. Har selv alle tre alternativene, men bruker demper, så da er det egentlig samme hva jeg skyter med. Velger børse ut fra hvordan jeg tenker å jakte, altså ut fra vekt, kikkertsikte osv, ikke ut fra kaliber, da forskjellen er minimal.

Link to comment
Share on other sites

Men mener du at det er svakt å skyte med rifler som ikke har kraftig rekyl? Altså at folk som skyter med 6.5x55 er pingler? Eller mener du at det er for lite effekt i 6.5x55? Jeg for min del synes ikke det er tøft med rekyl. Og jeg vet ikke om noen som ikke skyter dårligere dersom det er mye rekyl. 6.5x55 som storviltpatron er diskutert maaange ganger her på kammeret. I den grad det er noen enighet om dette virker det som de fleste synes det er en brukbar, men dog ikke optimal elgpatron. Det er fint liten forskjell på 308 og 30-06. Elgen brygr seg ikke om en 180 grains .30 kule i 800 m/s kommer ut av en patron det står 308 eller 30-06 ¨på.

Link to comment
Share on other sites

Men mener du at det er svakt å skyte med rifler som ikke har kraftig rekyl? Altså at folk som skyter med 6.5x55 er pingler? Eller mener du at det er for lite effekt i 6.5x55? Jeg for min del synes ikke det er tøft med rekyl. Og jeg vet ikke om noen som ikke skyter dårligere dersom det er mye rekyl. 6.5x55 som storviltpatron er diskutert maaange ganger her på kammeret. I den grad det er noen enighet om dette virker det som de fleste synes det er en brukbar, men dog ikke optimal elgpatron. Det er fint liten forskjell på 308 og 30-06. Elgen brygr seg ikke om en 180 grains .30 kule i 800 m/s kommer ut av en patron det står 308 eller 30-06 ¨på.

 

Nei,mener ikke det. Men,for meg personlig,liker og kjenne jeg skyter. Ikke att det er som ett luftgevær. :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Ach so. Jeg spår at du blir mer opptatt av følelsen av å treffe der du sikter enn å kjenne på rekylen etter hvert, men da kan du jo kjøpe deg en lyddemper, så gå for 30-06 du. Det er et veldig fint kaliber. Lykke til med skytinga! :wink:

 

 

 

Ja,er nok 30-06 søknaden blir sendt på.

 

 

 

Takker,for alle svar :D

Link to comment
Share on other sites

Det er da heller ikke rare rekylen i 30-06 etter mitt subjektive skjønn. Jeg har hatt børser fra 458 Lott og nedover. Det var morsomt å skyte med Lott'en en stund. Men heftig rekyl mistet fort sin underholdningsverdi for meg, det å treffe er det viktige og da kommer rekylen i veien. Det går an trene seg god på kalibre med mye rekyl, og dersom jeg skulle skyte elefanter så ville det vært tilnærmet nødvendig (skjønt jeg ville nok brukt 375 H&H løpet med demper til min Blaser R93). Men rekyl i seg selv er ikke mye morro synes jeg, det er bare noe som følger med.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
6,5X55, .308 og 30-06 er de aktuelle brukte kalibrene til storvilt der 6,5x55 har minst rekyl og 30-06 har mest. Opplevelsen av rekyl er høyst individuell, så du burde prøveskyte venner sine våpen for å få dannet deg et bilde av hva som er best for deg.

Hvis du vurderer lyddemper montert nå eller i fremtiden blir 6,5x55 for svak til storvilt, men er et utmerket kaliber hvis du ikke monterer det.

 

Har en genial ide for dette problemet, tyngre kule, mindre krutt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...