Jump to content

Førstegangskjøp hagle og rifle


skrufff

Recommended Posts

Hei. :)

 

Holder på med jegerprøven,og lurer veldig på hva slags hagle og rifle jeg skal få i mitt nye våpenskap.

Kommer til og være flittig bruk både på skytebanen, og til jakt. Har tenkt meg 12/76 o/u i hagle, max pris rundt 15 000,-Eks,beretta,skb,miroku, trenger ikke være ny,men god stand.

 

Har sett på flærne på blannt annet xxl. Men,føler ikkje att silma o.l sitter bra i hendene mine.

 

I rifle er vell det vanligste 308,30-06? men,har ikke allverdens greie på rifler.Har vært med en god del på jakt,men det er småvilt.

 

Håper jeg får noen gode råd. Dette er mitt første innlegg,så var ikke sikker på hvor jeg skulle legge posten. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha mykje rifle for pengane, og kjøpe noko anna enn halve Norge (Tikka T3 i 6,5X55), så kan du ta ein titt inne på salgssidene her på kammeret.

 

Der ligg det blant mykje anna fint ein Brno small ring mauser mod 21. Børsa er laga i 1954, liten og smekker, veg 2,9 kg og er kanskje den beste sivile mauseren som nokon gong er laga. Den er rekna som ein klassikar. Kaliberet er 8X57 IS, heilt kurant og få tak i ammo til, og ytelsen er ganske likt ein 30.06.

 

Kontrollert mating med plass til fem skot er også kjekt å ha.

 

Aner ikkje kva "Jonasten" skal ha for den, men marknadsprisen for ein strøken slik ein ligg på sju-åtte tusen kroner.

Link to comment
Share on other sites

Du bør ha is i magen. Med 25 lapper og innvilgede kjøpetillatelser klare kan du gjøre et kupp på bruktmarkedet. Det er kjøpers marked i dag og strøkne kvalitetsvåpen selges ofte til meget gunstige priser. Ikke minst i Sverige der prisene nesten kan være sjokkerende lave sett med norske øyne.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips fra en som har gått på smell for førstegangsvåpen! IKKE KJØP 3006, altfor kraftig til en nybegynner, ville jo kjøpt en 308, eller en 6,5 55 som du har fått anbefalt, og det er også billigere ammo til slikt, kjøpte en brukt sako 308 etter mye om og men, men den er jeg en bedre skytter med, også ett annet tips, kjøp ett billigere våpen, og heller bedre kikkert, og pass på og ha god øyeavstand (også en nybegynner feil jeg gikk i fella på) men den rugeren som linken viser, er en veldig bra rifle, men aller viktigst sansyneligvis god optikk til en rimelig pris

Link to comment
Share on other sites

6,5X55, .308 og 30-06 er de aktuelle brukte kalibrene til storvilt der 6,5x55 har minst rekyl og 30-06 har mest. Opplevelsen av rekyl er høyst individuell, så du burde prøveskyte venner sine våpen for å få dannet deg et bilde av hva som er best for deg.

Hvis du vurderer lyddemper montert nå eller i fremtiden blir 6,5x55 for svak til storvilt, men er et utmerket kaliber hvis du ikke monterer det.

Link to comment
Share on other sites

Det lurer jeg på også? Bare tull at 6,5 blir for spe med lyddemper på storvilt. Men jeg anbefaler deg og kjøpe lyddemper med en gang!, du vil ikke angre på det. 6,5 og 3006 er mer flatbanet enn det 308 er. Men jeg personlig ville gått for 308 så lenge du ikke skal skyte på lengre avstander en 250M.Tikka T3 (308) med en Hausken std. lyddemper. Blir som og skyte med 22LR. Tipset mitt er ihvertfall og investere i en lyddemper med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Kulebanen faller mer med en 308. Men dette har ingen ting og si så lenge du kjenner våpenet ditt. For og forklare det enkelt så hvis du skyter inn våpenet på 100 M. Og du da skyter på noe på 200M så vil kulen i 308 falle mer enn kulen i 6,5 og 3006. Kommer jo selvfølgelig an på kulevekten (kruttmengden). Derfor er det viktig og variere når man trener med og skyte på ulike hold. For da vet du hvor mye du må forlegge til en hver tid. Men det viktigste er vel at du får deg ei rifle du er fornøyd med og treffer godt men den, og det gjør du garantert bedre med en lyddemper. Det gjør ihvertfall jeg.

 

 

Det fornuftige til jakt i Norge er et enkelt og robust boltrifle i et. 308 eller 30-06 hvis elg er målet, er mindre hjortevilt favoritten er 6,5X55 førstevalget. Tilgang på billig treningsammunisjon og stort utvalg i jakt-ammo er årsaken til at mange er best tjent med de vanligste kaliberne.

Link to comment
Share on other sites

Vel..kommentaren min om 6,5x55 gjelder selvfølgelig hvis man kapper løpet, noe som er relativt vanlig å gjøre ved montering av lyddemper. At 6,5x55 ikke er noe idealkaliber hvis man snuser på en fremtidig dempermontering er jeg strengt tatt ikke den første som påstår?

Link to comment
Share on other sites

I forhold til rekyl så er ikke den merkbar på kroppen før lenge etter at kula har forlatt løpet. Så i forhold til selve skyteprestasjonen har det ingenting å si. Det som kan spille en rolle er hvordan du oppfatter rekylen. Er du "rekylredd" (som meg) så vil du anta at rekylen kommer før du trekker av, noe som kan påvirke avtrekket. Er du ikke rekylredd så spiller det altså ingen rolle. Det samme gjelder forøvrig med smellen. Alt dette er individuelt.

 

Lyddemperen i seg selv påvirker ikke våpenet i nevneverdig grad. Du kan altså fint skyte elg med 6,5x55. Men hvis du i tillegg kapper løpet, blir det noe annet. da må du regne litt anslagsenergi :)

 

Det kan tenkes at treffpunktet endres noe med lyddemper. Dette må du teste ut selv, da det varierer fra våpen til våpen.

Link to comment
Share on other sites

Relativt enkelt å kjøpe fra Sverige.

Noen flere papirer, men med en god dialog med bevilgningskontoret ordner det seg greit.

Jeg betalte for noe de kalte utførselspapirer i tillegg til søknad og frakt. Reiste bort og henta våpenet med meg hjem. I tolla sa de at det holdt med kvittering på våpen samt godkjent søknad. Men ikke alle svenske butikker vil selge til nordmenn uten utførselpapirer.

 

 

Lykke til, dette trenger ikke være komplisert i det hele tatt ;)

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

Var i samme situasjon som deg tidligere i år, og kjøpte Yildiz SPZ B71 i 12/76. Har ikke hatt noe problemer ennå, selv om mange tydligvis har hatt det (bortsett fra to skudd som ikke ville gå av, mest sannsynlig ammoens skyld), og er i det store og hele knallfornøyd :lol:! Er forresten lettvektshagle, og jeg betalte 4600.-

 

Av rifle ville jeg ha gått for .308, det gjorde jeg, og har ikke angret. Jeg kjøpte en brukt Ruger M77 Mark II, og satte på demper. Nesten ikke rekyl i det hele tatt, og veldig presis. Hele pakka kom på snaut 9000.-

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

 

Akuratt tatt jegerprøven. Og skal til innkjøp av jaktrifle. Har skutt endel med 308. men,synnst det er litt "tamt". Er hovedsaklig storvilt,og bane. Er 30-06 det rette for meg? eller andre grove kaliber? Men,30-06 blir iallefall "rimelig" ammunisjons messig?...

Link to comment
Share on other sites

Skal du lade ammunisjon selv? Eller skyte veldig mye med fabrikk ammo.

 

Hvis du lader selv eller ikke skyte flere 100 fabrikk skudd i året vil jeg si kjøp 9,3x62 om du vil ha mye rekyl. Er du avhengig av fabrikk ammo så kjøp en superlett 30.06 rifle og skyt deg selv sår og ør i skulder og hode.

 

Men du skal vite det at alt i norge dør av en vellplasert 6,5x55 patron :wink:

Link to comment
Share on other sites

9,3x62 skyter en tyngre kule, med større diameter enn 30-06/308. Den har typisk litt lavere fart enn de to. Ammunisjonen er betraktelig dyrere med mindre du lader selv. Den har mer rekyl, men er håndterlig for de fleste med litt trening, slik jeg ser det. Med lyddemper er rekylen ikke noe problem.

Skal du jakte vanlig norsk vilt og er førstegangsjeger anbefaler jeg deg å gå for en av de to andre eller 6,5x55. Da får du råd til å trene en del, du får massevis av rimelig kvalitetsammo, og du har ingen problem med å ta livet av noe som går eller flyr omkring i Norge. Du får det også triveligere på skytebanen, da rekyl er noe som gjør deg til en dårligere skytter, og som for de fleste gjør skyteopplevelsen noe dårligere. Det med at rekyl gjør deg dårligere til å skyte handler ikke bare om at det faktisk er vanskeligere å håndtere en børse som sparker, men også om at du nok vil tillegge deg en del uvaner for å "møte skuddet" hvis du får deg en kilevink hver gang du drar i avtrekkeren. Dette sprer skuddene dine.

 

Forskjellen mellom 30-06 og 308 er liten. Stort sett samme kule i mer eller mindre samme fart, dvs 30-06 er stort sett litt kraftigere, altså flyr kula litt fortere og du kan skyte med litt tyngre kuler hvis du vil, uten at det har så mye å si.

 

Var det dette du ville ha, eller mer detaljert i forhold til kulevekt og fart?

 

Edit:

300winchester magnum har samme kulediameter som 30-06/308, men alt er litt større og kraftigere. Dyrere ammo, høyere smell og en del verre rekyl. Frarådes hvis du er førstegangsjeger.

Link to comment
Share on other sites

Hæ? F'er?

 

til spørsmålet ditt: Anbefaler deg å kjøpe noe veldig standard, brukt. Det blir litt som å kjøpe bil, den synker veldig i verdi det første året. Dersom du kjøper deg standardutstyr brukt og finner ut at du ikke vil jakte allikevel, eller at du vil oppgradere, så er det enkelt å selge igjen og du går ikke på noe stort tap. Den viktigste grunnen til at noe standard er at det funker, og gir god valuta for pengene. Dersom du handler brukt fra butikk så gjelder kjøpsloven, i tilfelle det er noe galt med det du handler. Den gjelder jo også mellom private, men det er vanskeligere å komme med krav til en privatperson enn overfor en butikk. Det pleier å bli januarsalg i butikkene, så det er viktig å følge med nå.

 

Hagle: Jeg hadde satset på Beretta. Rifle: Brukt Tikka T3 eller lignende i et standardkaliber. Spiller ikke så stor rolle hva slags kaliber du velger av de tre store kalibrene (6.5x55, 308, 30-06). Jeg holder en knapp på 6.5x55, men jeg har jaktet og skutt med alle tre (og maaange til) og synes det er ørsmå forskjeller mellom disse kalibrene. Når det gjelder rekylopplevelsen er stokkformen viktig.

Link to comment
Share on other sites

Hadde Tikka T3 6,5X55, å den syntes jeg slo litt (Liggende)

Likte den ikke.

Mest grunnet hul plast stokk, som virker litt billig.

 

Men når jeg prøvde Mauser M98 (30-06) ble jeg litt overasket!

Trodde det skulle sparke, men nei..!

Helt konge å skyte med..Eneste det kjennes som noe dulter nesetippen, ikke vondt, bare rar følelse. :winke1:

Gleder meg til neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...