Jump to content

9.3X62 lading


StianSH

Recommended Posts

Heisann.

 

Har anskaffet meg 9.3X62 rifle og skal begyne å lade amo til denne.

 

Men jeg ser det koster 10,- pr normahylse fra Winge våpen og 16,- pr normahylse fra Midway.

Jakt og friluft selger Norma jaktmatch for 14,- pr skudd. (Selvfølgelig i ei normahylse....)

DVS at det ikke lønner seg å kjøpe hylser, kuler, krut og hetter for lading den FØRSTE gangen, da er det billigere å kjøpe Norma Jaktmatch og skyte opp disse før jeg begyner å lade selv. Prisen blir litt dyrere enn å lade selv + at jeg sparer meg arbeidet med lading når prisen blir ca den samme.

Min konklusjon er at jeg kommer til å kjøpe N.Jaktmatch og skyte opp disse for så å starte å lade på disse hylsene.

 

Noen som har endre priser/erfaringer? Jeg SKAL ha norma hylse.

 

Mvh

Stian

Link to comment
Share on other sites

Er jo ei grei løysning. Kjøpe 100 stk jaktmatch, og få hylser til lading.

 

her får du kule til 4 kr per stk

 

http://www.hjemmelading.no/produkter/11 ... 1213962653

 

Denne kan du bruke til trening og oppskyting.

 

Viss du e heldi så går den likt med denne, som er ei bra jakt kule.

 

http://www.hjemmelading.no/produkter/11 ... 1213179852

 

Dette er og ei god jakt kule

 

http://www.hjemmelading.no/produkter/11 ... 0gr_tsx_tp

Link to comment
Share on other sites

Har absolutt ingen andre ideer å komme med, din løsning fungerer utmerket.

 

Det er vanskelig å finne billigere løsninger for å få tilgang til Norma hylser, så jeg brukte samme løsningen.

Fordelen her er at når du har brukt opp pakken med Norma Jaktmatch i din rifle så siter du igjen med 50 førsteklasses tomhylser som er avfyrt i kammeret på ditt våpen og derfor matcher dette, altså trenger du ikke helpresse hylsene dine til fabrikkstandard, bare til de passer i kammeret.

 

Det du kan gjøre nå er å lete etter gode tilbud på passende jaktkuler, krutt og alt det andre du trenger, for det eneste som er sikkert med nyttårsforsetter er at prisene har steget når vi skriver 2010... :roll:

Avhengig av hvilken kulevekt du tenker å bruke til jakt så bør du satse på en god konstruksjon på jaktkulene og et billig alternativ til trening.

Deretter blir det litt forskning for å finne treningsladninger som duplikerer jaktladningene dine sånn nogelunde.

Om du satser på 18,5 grams kuler til jakt (Oryx, Mega, etc.) kan du godt bruke billige 18,5 grams kuler fra Sellier & Bellot eller lignende som treningskuler, om de ikke har optimal funksjon på elg for eksempel, så har de ganske god presisjon på bane.

De gjør like vondt i skuldra på banen som Oryx og Mega, men ikke like vondt i lommeboka. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor SKAL det være Normahylser? IMO er Lapua jevnt over bedre. Jeg har vært borti Jaktmatch i 9,3x62 der hylsehalsene har sprukket etter kort tid. Da skaper det bare usikkerhet, og er ikke verdt de få kronene en sparer. Lapuahylsene mine kan jeg glatt lade 10 ganger. En ser fort at innkjøpet av hylsene ikke har stort å si på gjennomsnittsprisen pr. smell. De koster 8,60 fra hjemmelading.no Lad de ti ganger, og hylseprisen pr. smell blir 86 øre. Og for å få til det smellet trengs det krutt for et par kroner, og ei kule til minst 4 kr. Så vidt jeg kan se i farten er 286 gr Partizan det billigste på markedet. 398,- / 100 stk. hos hjemmelading.no

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært borti Jaktmatch i 9,3x62 der hylsehalsene har sprukket etter kort tid.

 

Bare et kjapt spørsmål. Har du sjekket lengden på hylsene dine? Jeg hadde samme problemet, men fant ut at normahylsene strakk seg en god del i starten. Måtte trimmes ganske mye.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke de hadde strekt seg noe unormalt, nei. Jeg pleier å sjekke ganske ofte, og trimmer hele batchen hvis ei hylse er for lang. Men her var det sprekker ned mot overgangen hals/skulder, og antydning til irr. Jeg syns i grunn jeg har sett det på mange Normahylser i ulike kaliber, og derfor er jeg ikke så glad i disse hylsene. Dog kjøpte jeg ei pakke med 50 Jaktmatch for 2-3 år siden, og de har vært helt ok.

Link to comment
Share on other sites

Lader en drøss av amo til DFS skyting gjennom året, her bruker jeg Norma hylser. Det samme gjør jeg til jakt for 3006.

Har ladet en del Lapua hylser til 3006 men disse er forholdsvis "harde" så det blir en del bryting samme hvor mye jeg smør og pusser. Mulig det er bare en prinsippsak for meg at jeg skal ha Norma hylser, men det er nå bare sånn.... :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...