Jump to content

Pilvalg til compound bue.


jegerparanoid

Recommended Posts

Sliter litt med å finne ut hva slags piler jeg skal kjøpe til min Mathews solocam bue, har hatt den endel år men lenge siden den har vært i bruk, så har glemt det meste om piler. Bua har 28" dra lengde og er stilt inn på 55 pund. Har tittet på piler på nettet men blir jo helt svimmel av spine, gpi og alt mulig annet, så gode råd mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Her har du et godt alternativ:http://vestgard.no/butikk/index.php?main_page=product_info&cPath=81_100&products_id=274

Har skutt med disse og 125 grains spiss i mange år til min Mathews Drenalin LD 70 pund

Da med 7595 skaft. Jeg vil tro 5575 passer deg best med 55 pund. Uansett vil du få god hjelp av ham som eier nettbutikken jeg refererer til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker også de pilene Skaumann referer til.

Spine er ikke så forbanna nøye til compoundbuer etter min erfaring (dvs. ikke så nøye som til buer der en har assymetrisk hylle), bare de er stive nok. Det er så mye å stille på at en får skrudd seg inn - men jeg har ikke allverdens erfaring med det så kan ha vært heldig.

Men vet at 55-75 i full lengde med 125grs spiss funker, og 75-95 funker også i full lengde med spiss fra 125 til 325grs - på den 60-70# Hoyt Vectrixen jeg hadde før.

Spine henger jo nøye sammen med lengde også - du må ha stivere piler jo lengre de er, og seff jo tyngre spisser.

 

Jeg bruker GT XT Hunter 75-95 i full lengde til recurvebuene mine, med 200grs skru-inn lodd og 125grs spisser, + evt 90gr vekttuber inni. Da er de meget hardslående...

Det settet jeg har nå har vært meget seigliva, og fikk nettopp sitt 2. sett med fjær. De er også på 2-3. runde med nocker, og spisser er det og blitt noen nye av, veldig bra skaft rett og slett.

 

K

Link to comment
Share on other sites

...

Spine er ikke så forbanna nøye til compoundbuer etter min erfaring (dvs. ikke så nøye som til buer der en har assymetrisk hylle), bare de er stive nok. Det er så mye å stille på at en får skrudd seg inn - men jeg har ikke allverdens erfaring med det så kan ha vært heldig.

K

 

Om jeg ikke husker helt feil, så var det vef fingerrelease man måtte tune mest kritisk da strengen ville rulle av fingrene og skape en oscilerende sideveis bevegelse ( heter vel noe sånt som "Archer's paradox") som pilen måtte tunes til for å "gå klar" av hylla man hadde også dette på compound, mens ved mekanisk release ville strengen gå stort sett uten sideveis bevegelse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...