Jump to content

Mimek støpetenger.


.30 Herrett

Recommended Posts

Har fått tak i noen tenger fra Mimek. Kjempefine og lette å støpe med.

Skulle ønske de fortsatt ble produsert. Den eneste plassen jeg vet de fortsatt har noen få, er Gun-Trans i Sverige.

Noen som vet om andre plasser?

Og er det noen som vet hvor utstyret for å produsere formene ble av? dvs fresene/brosjene til kuleformene.

Er det andre produsenter som har kjøpt det opp? eller ligger det og ruster bort :(

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk ganske mange der ute, men du må over fjorden.

Jeg har vært borti noen av dem, men den som yter best og raskest service er:

Accuratemolds.com

Kontaktpersonen heter Tom. Han svarer på mail, gir råd og anbefalinger. De har en ganske bra samlig i katalogen. Du kan endre disse som det passer deg uten tillegg i pris eller få laget en "ny". Prisen er ihvertfall ikke skremmende når du ser på hva vi er vant med i Norge. Jeg kommer neppe til å kjøpe en laget av Lee, Lyman osv. igjen.

Katalog 38-345B side 4 og 48-520N side 7, fikk jeg laget spesiellt til meg i samarbeid med dem.

Den ene formen er i aluminium og den andre er i messing. Hva metall du velger på støpeformen er egentlig en smaksak utfra "støpestil". Begge har sine fordeler og ulemper.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har forstått det på Clarry (tidligere Mimek-importør/forhandler), var Mimek et svensk enkeltmannsforetak, hvor den skyteinteresserte innehaveren drev et mekanisk verksted, og startet med produksjon av støpetenger som en bigesjeft, inntil han fant andre interesser. Clarry er vel den som vet mer, også om verktøyet er overtatt av andre.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har forstått det på Clarry (tidligere Mimek-importør/forhandler), var Mimek et svensk enkeltmannsforetak, hvor den skyteinteresserte innehaveren drev et mekanisk verksted, og startet med produksjon av støpetenger som en bigesjeft, inntil han fant andre interesser..

 

Stemmer dette :D

 

Når det spørres om hvem som overtok vektøyet til Mimek, så er vel svaret at det ikke ble brukt noe spessielt verktøy.

Formene er frest ut med en liten fres i en CNC maskin.

En kan tydelig se sporene etter fresen i godt støpte kuler :wink:

 

Så hvem som helst som har tilgang på en særs nøye CNC maskin kan lage sine egne former :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...