Jump to content

Beste Tlf til Pointer?


Fenris 3006

Recommended Posts

At GPS-peilerne er kommet for å bli, er unektelig et faktum. Robuste og driftssikre er de også blitt!

Det svakeste leddet i denne sammenheng anser jeg nå for å være telefonen/ jegerenheten.

Selv har jeg den gode gamle Benefon ESC'en som aldri har sviktet meg. Men etter hvert som man blir litt kresen vil jeg ha en mobil nr 2 med fargekart :mrgreen:

Har erfaringer med Nokia N95 og 6110 Navigator med tildels varierende resultater. N95 føler jeg er litt mye datamaskin og sårbar for fukt og hard bruk. Denne ligger også høyt på reklamesjonstoppen. 6110 Navigator trodde jeg var hakket bedre på disse tingene, men da jeg fikk rede på at man får ikke inn egen posisjon med mindre det er gsm-dekning(Assistert-GPS), fallt denne mobilen lengt i kurs. N95 skal ikke ha dette problemet.

Nå kommer imidlertid arvtakeren ,6220, som etter det jeg kun har hørt skal ha samme GPS-modul som N95, og jeg håper at denne telefonen funker bedre i så måte. I tillegg har man Sony Ericson c702i som ser lovende ut men jeg frykter at denne også sliter med samme problemet som 6110.

 

Hva er deres erfaringer med tanke på batteri, GPS, fukt, robust og driftssikkerhet?

Link to comment
Share on other sites

Min gps tlf N82 best i test og alt det der freaket ut i displayet etter en tur på riflebanen, at den blir slått ut i 20 minutter av lydbølgene som kommer av gamlekaras hardtladede patroner sier vel sitt..

 

Den er inne på reperasjon nå, med knust display etter ett opphold i lomma under trening med salongen på utmark.

 

Så vet du ihvertfall hvilken telefon du ikke skal kjøpe inn til friluftsbruk 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo Twig telefonen til min Pointer , og den er jeg faktisk godt fornøyd med. Minuset synes jeg er at man ikke kan lagre mer enn 1 stk waypoint ( tror jeg det heter ). Og for meg som vet av noen hundre revehi ville jo gjerne ha lagt de inn på kartet :wink: Nå har jeg jo hørt en stund at det skal komme en oppdatering med en forbedring på nettopp dette , vi får se.

 

Jeg har bestilt med en Sony Erikson C702 , men den er ikke ankommet ennå. Nå var det ikke for å skifte ut Twigen men ha en tlf som tåler litt mer fukt enn den vanlige mobilen jeg har. Vi får se når den kommer og har brukt den endel.

 

Kjøpte et nytt halsbånd i vår , som ifølge OVF , er forberedt for GPRS. Forberedt for GPRS , når kan man bruke det og hvordan vil det fungere ? Vil man måtte oppdatere softwaren på de telefonene man har og vil det evt koste noe ?

Link to comment
Share on other sites

Min gps tlf N82 best i test og alt det der freaket ut i displayet etter en tur på riflebanen, at den blir slått ut i 20 minutter av lydbølgene som kommer av gamlekaras hardtladede patroner sier vel sitt..

 

Den er inne på reperasjon nå, med knust display etter ett opphold i lomma under trening med salongen på utmark.

 

Så vet du ihvertfall hvilken telefon du ikke skal kjøpe inn til friluftsbruk 8)

Mandagsprodukter finnes i alle merker. Kan bare si såpass at jeg bruker Nokia om om de ER vanntette..., på jobb blir de utsatt for støv og varme om MYE misting i golvet.(av og til smelter plastdeler...) stort sett kan jeg si at jeg er overrasket over hva de tåler.

Vann er forresten ingen problem for telefoner, det er oksideringen som oppstår på kretskortet PGA. vannet.

Hvis du mister telefonen i vann; Ta ut batteriet, åpne og tørk den langsomt ikke over 50 grader. Kan du ikke få åpnet den med en gang; Kast den i en pøs med vann...Ja, du skal ha vekk oksygenet, vennet gjør ingen skade.

Som eksempel kan nevnes min Nokia 6110 som datt oppi pøsen med blodvann under slakting. Tok ut batteriet og la den oppi igjen :shock: Der lå den over den helga, og etter 3-4 dager tok jeg den opp og skyllte den og tørket den seint. Virker 100% ennå. Nå er den reservetelefon. Min N73 har vært ute i hardt vær.

 

Kort sagt; Telefoner er forbruksvare...BRUK de som det, ikke som et smykke

Link to comment
Share on other sites

Kort sagt; Telefoner er forbruksvare...BRUK de som det, ikke som et smykke

 

Sant nok! Jeg må si jeg er imponert over at Navigatoren din overlevde ei halv uke i blodvann... :shock:

Men det er nok mye sant i det du sier, for jeg har selv dykket etter min fars mobil to ganger og han bruker den enda. Riktignok en førkrigsmodell, men her prater vi saltvann...

 

Uansett kan det fort bli litt i overkant dyrt dersom man må kjøpe flere mobiler hver høst. Det verste er jo imidlertid irritasjonen når du står ute i heia og driten konker ut. :evil:

Jeg har enda ikke funnet den ultimate jaktmobilen, men en ting er sikkert ; jeg gir ikke ei krone for en GPS-mobil som ikke finner posisjonen sin dersom den ikke har mobildekning...

Link to comment
Share on other sites

synes det høres rart ut at 6110 ikke finner sin posisjon hvis den ikke har dekning. har da slått min på flere ganger i tetteste pasvik og funnet posisjonen. og der er det ikke akkurat flust med dekning. men har ikke testet den nok inne på pointer programmet. så kan hende det er der du ikke finner posisjonen.

 

det største minuset jeg finner med den telefonen er batteriet. offisielt suger det. ble egentlig anbefalt N82 pga dette. men det var jo så klart etter jeg hadde kjøpt 6110. også koster det 2000 mer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...