Jump to content

Luftpistol - replikavåpen


ehagen

Recommended Posts

Colt Government 1911 er et greit alternativ, fås både i sort og crome.

Hastighet: 110m/s.

Vekt: 1080gr.

Kaliber: 4,5.

Magasin: 8 skudd. CO2.

 

Har en slik selv.

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=1103

 

http://www.nettsport.no/colt-government ... c-176.aspx

 

Nyere modeller er merket med Umarex, men det finnes originale Coltmerkede.

Link to comment
Share on other sites

Det er samme modell, du vil ikke kjenne noen forskjell på treskjefte eller plast da disse bare sier "poff" og har tilnærmet null rekyl. Den ser kanskje penere ut med treskjefte.

Dette er en Umarex-utgave som er merket UMAREX, den originale Colt er litt vanskeligere å finne, skal legge ut bilde av en jeg har selv.

 

image2bs.jpg

 

Disse er alle laget i Tyskland, usikker på hvor de produserer Umarex

 

image3qj.jpg

 

Skjefteplatene er ikke av plast, de er av noe mykere greier.....

Godt grep.

Link to comment
Share on other sites

Overprisa leiketøy.. ja, kanskje. Men eg ser på det slik at dersom disse har samme vekt, balanse og avtrekk som skikkelige våpen (eg veit ikkje, har ikkje prøvd), så er det en billig måte å få mengdetrening på å skyte, direkte overførbart til ekte pistol. Når rekylen slår til er jo kula stort sett vekk ut av løpet.. Dersom nokon kan sei i kor stor grad avtrekket er likt eller ulikt et ekte våpen vil eg gjerne høyre.

Link to comment
Share on other sites

Dersom nokon kan sei i kor stor grad avtrekket er likt eller ulikt et ekte våpen vil eg gjerne høyre.

På de Colt 1911-replicaene jeg har prøvd er avtrekket ugjenkjennelig i forhold til originalen. Hvis du skal ha luftpistol spesifikt som treningsvåpen for 1911 vil jeg si du gjør et bedre valg ved å fire på utseendet og kjøpe en HW45. Den har vekt, grepsprofil og balanse identisk med 1911, avtrekket er godt sammenlignbart, og det er en stempelmekanisme der stempelet slår bakover og genererer en riktig rekylbevegelse.

Hvis målet er en replica som føles mest mulig lik originalvåpenet i vekt, balanse og avtrekk og uavhengig av rekyl, så er etter min erfaring Umarex sine SIG 226 og Walther P99 modeller bedre enn 1911-en.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener vel at "colt" "S&W" osv softairguns produserers på nøyaktigf samme fabrik som Umarex... men at man skriver litt forskjellig på dem... :roll:

 

Det er godt mulig, men uansett er versjonen som er produsert under lisens fra Colt godkjent av Colt, det vet jeg ikke om Umarex er. Om det er forskjell på dem?? Aner ikke.

Link to comment
Share on other sites

Når de første replikaene av Colt kom var det vel ikke noe som het Umarex tror jeg, de første modellene er relativt gamle...

Vekta på en original Colt 1911 er vel rundt 1100gr uten magasin, samme som replika.

Ble opplyst om at enkelte etater brukte disse som treningsvåpen i enkelte settinger da vekt og våpenfølelse var viktig.

 

En annen ting er selve demonteringen/adskillelse av original/luftversjon, den er ganske lik.

Link to comment
Share on other sites

Til Umarec-Colten får man kjøpt et tunet avtrekk bla som gjør pistolen utrolig mye bedre. Man får også kjøpt justerbar baksikte og lengre løp-en liten dært foran på sleiden som skjuler løpet. (Compensator) den Cmpensatoren kan også monteres uten det lange løpet, men det har ikke noe for seg.

Man får da også dobbelsidig sikring samt oversized bevertail og en annen hammer som er raskere. Det byttes antagelig noen fjærer til selve ventilen også skulle jeg tro.

 

Kjøper man dette tilbehøret samt det "fete" gummigrepet har du plutselig en Umarex Colt Gold Cup. Dyrt som fa....

 

Man fikk kjøpt den ferdig som Gold Cup også, fremdeles like dyr...... http://www.co2airguns.net/collection/co ... /index.htm" target="_blank" target="_blank og her http://umarexboysclubforum.myfineforum. ... ra6468.php" target="_blank

 

Men, avtrekket og siktemidlene er bedre, og det gjør jo litt. Men, du trener ikke presisjon med dette her... Jeg har hatt min siden 1998 og kjenner den godt :mrgreen:

 

Colt.jpg

Link to comment
Share on other sites

...... så er etter min erfaring Umarex sine SIG 226 og Walther P99 modeller bedre enn 1911-en.

 

Det finnes også en "Umarex cp99 sport", avtrekket på denne kan best beskrives som å trekke en pøs med skruer etter pekefingeren, gjennom ei steinur.... Sånn nokså objektivt beskrevet...

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, avtrekket på Colt er ganske greit, den har DA og bruker ikke så mye C02 som gjør den tildels økonomisk å skyte med. Alle funksjonene som sikringsfunksjoner er på plass og en av få utseendemessige forskjeller er vel kun ribbene bak på sleiden, på luftutgaven skrår de lett fremover og etter hva jeg har observert står de rett opp på de ekte.

Link to comment
Share on other sites

ribbene bak på sleiden, på luftutgaven skrår de lett fremover og etter hva jeg har observert står de rett opp på de ekte.

På militærspec, Government Model og Super 38, ja. Men ikke på Gold Cup, Enhanced Government Model etc. Så de er nok riimelig tro mot enkeltmodeller utseendemessig. Men double action avtrekket er nettop det som gjør at de oppleves radikalt forskjellig fra en ekte 1911.

Link to comment
Share on other sites

Husk hvis man spenner hanen på disse "Coltene" så blir det som man har tatt ladegrep eller avfyrt et skudd med en kruttdrevet halvauto Colt, bare nesten selvfølgelig. Hanen er da spent og avtrekker går i bakre stilling og avtrekket er da veldig mye lettere enn hvis man skal spenne hanen via avtrekker (noe som er jalla egentlig) Og presisjonen øker selvfølgelig.

 

Her er et bilde som viser avtrekkerens posisjoner (Min "Colt" Og man ser på det ene bildet at jeg har frest bort den vesle leppa på "magasinet" dvs den greia man vipper ned for å løse ut co patronen. Kan være lett å hekte fast og løse ut ved et uhell...

 

forøvrig. Kjøp et Houge gummigrep med gummi foran også, slik som Gold Cupen har. Men Orginalt Houge passer rett på og er 1000 ganger bedre å holde i. Jeg vet, for jeg har testa det :)

 

Hanen er ikke spent

DSC_04922.jpg

 

Her er hanen spent og avtrekker er i bakre posisjon

DSC_0493.jpg

 

Filt vekk leppe på "magasin"

DSC_0494.jpg

 

Og her er en Colt 1911 A1 som disse skal være kopi av. Legg merke til avtrekkerens posisjon. Siden disse kun har SA avtrekk trengs selvfølgelig ikke en lang oppspenningsbevegelse :) + at de fjollete rillene foran på sleiden ikke er på et ekte våpen. Disse fjollete rillene er antagelig for å øke friksjonen når man skal lukke co pistolen

colt1911a1.jpg

Og co utgaven

clt.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men den har fortsatt, i likhet med de fleste double action avtrekk, et lite kryp når hanen er spent. Det gjør at den ikke føles som en ekte 1911, avtekket minner mer om en P38 eller Beretta 92. Og hvis du ser nøye etter, så ser du at under dette krypet spenner den hanen litt til før den slipper. Dette skjer ikke i et ekte single action avtrekk som man finner i en 1911 og alle andre Browning-konstruksjoner.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo være forskjeller ute og går på akkurat det, så der er jeg helt uenig :D

 

På min er det under 1mm kryp, dvs omtrent ikke merkbart, det er veldig lett, og hanen spennes ikke. Den slippes. Her er det bare for de tvilende å komme til Østfold og prøve :)

Link to comment
Share on other sites

De selger Umarex i Bergen også :wink: Jeg har prøvd den, og 1911 trenger jeg bare låse opp skapet for å kjenne på. Det kan endelig være godt avtrekk på pistolen din, men det oppfører seg forskjellig fra en ekte 1911, og det føles tilstrekkelig forskjellig til at den etter min mening ikke er egnet som treningsvåpen for 1911. Som nevnt over, da er en HW45 et bedre valg. Eller, hvis du klarer å finne en, Crosman/Blaser sin CO2-topp til 1911-ramme. Min er IKKE til salgs 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte min i 1998, og den har alltid vært slik :) Jeg har pilla på 1911 i militæret Gikk et kurs i Bodø, flysoldat)samt en tunet 1911 og forskjell mellom en tunet 1911 og en jallaumarex må det være. Det er nå alltids forskjell på plast og stål :)

Link to comment
Share on other sites

Bare så det er sagt, å lage en klink lik c02 vs ekte saker er vel omtrent klin umulig, min påstand er også at c02 versjonen er omtrent så nærme man kommer.

Ikke mye plast på de sammelignet med andre varianter av ymse våpen.

Forøvrig har jeg sjekket min c02 og det finnes ikke noe haneløft der heller, bare ørlite kryp og hanen faller.

Har også testet D52 sin og den føles lik min, knaskje litt mer "smidig" da den er litt eldre.

Blankskudd-versjonen smeller høyt og napper, kanskje litt fastere avtrekk på den, men dønn upraktisk til rening innendørs..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...