Jump to content

Forsvarlig å slippe hund i ljørdalen?


klang

Recommended Posts

Vet ikke noe om sannsynligheten, men det er vel det stedet i landet det er mest sannsynlig å treffe på ulv!!

 

Hvorfor slippe der? Ser du bor i Lindesnes, og det må være vanvittig mange andre ulvefrie steder mellom Lindesnes og Ljørdalen og jakte på. Mulig du har noe tilknyttning til stedet.....

 

-olan

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet et par, tre ganger oppi der i høst, nærmere bestemt ved Skardfjellet langt nord i Ljørdalen og nærmere svenskegrensa. Har sluppet fuglehunden min der, men ble litt betenkt sist jeg var der, for jeg traff på en som gikk med setteren sin i bånd. Han turte ikke slippe den, for et par uker før, hadde en kamerat av han hatt ulv etter hunden sin ikke langt unna.

 

Når det er sagt, vet jeg ikke om det er der det er størst sjanse for å finne ulv. Det er ikke noe fast revir i nærheten, i hvert fall ikke på norsk side. Det nærmeste er vel Slettås, et godt stykke vest for Trysilelva og lengre sør, i Varåholla/Värmland, samt Julussdalen. Dette er i hvert fall registrerte revir i "nærheten" av Ljørdalen.

 

Link: http://www.ostlendingen.no/nyheter/her-holder-ulvene-til-1.5955784

 

Uansett. Hvor enn man befinner seg i Hedmark, er det mulig å komme på ulv. Utenfor revirene er det streifdyr, så helt sikker blir man aldri.

 

Jeg ligger selv i løypa for å finne meg en åremålshytte, og jeg har sett på en mellom Østby og Innbygda. Spørs om jeg ikke går for den. Regner med at det går bra. Men nå er det jo en "lydløs" fuglehund jeg har, og ikke en losende hund, og det er større sjanse for losende hund å bli tatt.

 

Har for øvrig trasket rundt i Kynnareviret med hunden i hele høst, men har hørt lite fra folk som faktisk har vært borti ulv der heller. Og det er landets største revir. Mener det er født nærmere tjue valper de siste to åra (11 i 2010). Langt fra alle har vokst opp har jeg hørt, men det er likevel mye.

 

Det er vel, for å si det sånn, større sjanse for at du får motorhavari på tur opp til Trysil, fremfor at hunden blir tatt av ulv der. Men, så lenge du jakter i Hedmark, er det jo alltid en viss fare. Jeg velger å bruke hunden min i hvert fall. Skulle jeg hatt meg jaktområde uten rovdyr som kan ta han, må jeg vel jakte på en øy i havgapet, men der er det vel havørn som tar stakkaren i stedet...

Link to comment
Share on other sites

 

Har for øvrig trasket rundt i Kynnareviret med hunden i hele høst, men har hørt lite fra folk som faktisk har vært borti ulv der heller. Og det er landets største revir. Mener det er født nærmere tjue valper de siste to åra (11 i 2010). Langt fra alle har vokst opp har jeg hørt, men det er likevel mye.

 

 

23 valper de tre siste årene har visstnok dette kullet satt til livet. Alle ble visstnok merket leste jeg et sted. Jakter selv i nedslagsfeltet for dette reviret. Så for første gang ulv i år. Den traska over veien ca 50 meter foran bilen. Klipp,klipp G.Larson Men vi kjørte til et annet sted i terrenget for å slippe bikkja

Link to comment
Share on other sites

For å dra det litt mot trådstarters spørsmål igjen... Tenkte ikke på å sjekke hva som foregår på svensk side! Det er jo et ulverevir ikke langt unna egentlig, Fulufjellet, som er "delt i to" av grensa. Forhåpentligvis holder de seg på østsiden av fjellet, men en og annen reiser vel på omvendt harrytur i blant, forhåpentligvis ikke for å få med seg litt hundebiff tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer herifra og har jaktet her i høst.. Vi jakter med NEG løshund og har ikke blitt påvirket av ulven.. Det har blitt observert et par ulver, og det var blant annet en som hadde en noen meter bak fuglehunden for en tid tilbake. Ellers har det ikke vært noen som har vært plaget med ulv i stor grad, men jeg vet at folk med hund i nærheten av hvor ulven har vært observert har latt være å slippe hund. Men slik det er nå så ser jeg ingen problemer med å slippe hund!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...