Jump to content

Jakte med 60 Lbs hva kan man ta?


Litago

Recommended Posts

I RSA og andre land som har detaljerte regler kan man f.eks. ikke ta kafferbøffel og elefant med 60lbs. Hørte også noe om at de hadde stanset buejakt på elefant og flodhest flere steder pga. mye skadeskyting. (har sett video av en som skyter en flodhest, hvor pila forsvinner helt inn, helt vekk, på et sted som ser ut som god skuddplassering - flode er like sprek, men nå sint, og det er en .500etellerannet som avslutter diskusjonen)

Jeg husker ikke akkurat hvor grensa går, men RSA har flere nivåer, små dyr, små antiloper etc er en grense, vortesvin og mellomstore antiloper er neste, så er det store antiloper osv.., og så har de en "for voksne" dvs. bøffel og giraff- er bra sikker på at det er over 60lbs. Tror det er 80lbs for bøffel og 90 for giraff - jeg har forresten en 90# langbue du kan prøve om du vil... om jeg klarer å få streng på den :roll:

 

Reglene for dette varierer fra sted til sted, og outfittere vil ha sine egne i tillegg. Vanligvis vil de se deg skyte også, og i buejaktcamper er det som regel en god del skyting på blink.

Noen steder er det regler om pilenergi i tillegg (det er det i RSA) eller det er kun regel om det, eller det er ingen regler i det hele tatt...

 

I USA er det nokså tynt med regler, men mange steder må du ha "hunting certificate" og slikt om du er født etter sånn og sånn dato, noen steder må buen være over 40lbs. Kanerne pleier å anbefale over 50lbs for de store dyrene sine, Moose og Elk - Villsvin mente guiden det var greit om det var "minst 40 for de var ganske hardskutte"...

 

En må rett og slett bare sjekke der en skal jakte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

personelig tenkte jeg meg engang til amerika på jakt hører at canada skal være et flott sted planlegger en liten liste over dyr jeg vil felle gjenom livetsgang

til nå er både Puma,svart/brun bjørn, elk og Moose på denne listen valgte 60 på den nye mathews'n forde jeg tror det er en bedre allround bue

da jeg for det meste skal skyte med 50pund noe jeg vet skal være greit nok hører folk rundt omkring snakke om at 70 er must for jakt men

det er virkelig ikke grunn til og dra seg ihjel heller har prøvd det :| afrika tør jeg virkelig det? :lol: tror jeg holder meg til amerika jeg :P

jeg har ikke noe imot og teste en 90punds langbue men ikke forvent at det skal gå bra :lol:

Link to comment
Share on other sites

jeg er langt i fra en bue ekspert,bare ganske intresert:)

men jeg leste for lenge siden i et jaktblad at til villsvin og hjort så holdt det mellom 40-60lbs

 

M67, langbue er tøft da! har altid hat lyst på en skikkelig en,leste litt om et funn de hadde i england,fra et skip lastet med krigslangbuer,og siden de på den tiden var aktive med å øve hele liver,hver søndag måtte de øve om jeg husker rett. så var langbuene desto kraftigere, de buene de fant var mellom 115-130 LBs om jeg ikke husker helt feil,måtte være kraftige karer :shock:

Link to comment
Share on other sites

Her er litt info klippet fra Bowhunter info:

 

If two bows have the same arrow speed but one is 50-60 lb. draw weight and the other is 60-70lb. Draw height does this mean that that one is more powerful, or are they equal? I am planning on hunting deer, elk, and black bear. So I think I should have a powerful bow.

 

Answer:

 

Arrow speed is dependent on a number of factors, only one of which is the draw weight of the bow. The draw weight of the bow can vary depending on a number of factors including draw length, and cam type. A moderate cam bow with draw weight of 55 lbs. at 30 inches, might shoot an arrow slower than a fast cam bow with a draw weight of only 50 lbs. at 30 inches. Arrow weight will also affect arrow speed. The lighter the arrow, the faster it will come out of the bow. However, a faster arrow will lose velocity at a more accelerated rate than a heavier arrow. In other words, a fast light arrow may be moving faster as it leaves the bow, but at 40 yards it may be slower than a heavier arrow out of the same bow. Remember that most bows list their speed by IBO and AMO standards. Each are different, and your personal draw weight, length and cam type will most likely result in an arrow speed LESS than either of these standards.

 

Much to consider. Another factor to consider when choosing a bow for hunting is kinetic energy. On smaller game, whitetails, turkey, antelope or mule deer, etc., kinetic energy is not that important. Any bow at 45 lbs. or better within 20-30 yards will do the job nicely, if the arrow is placed right. On bigger game however, Elk, Moose, even big bear, you need more energy to drive the arrow shaft to it's target - the vitals. Take a look at our kinetic energy calculator. It will give you some idea about speed and arrow weight. A lighter arrow will give you a faster flatter arrow flight, and as such is more forgiving of misjudged distance. However, the lighter arrow decreases your kinetic energy. For big game you want to be as close to 65 ft-lbs as possible. To get there you have to consider draw weight, draw length, arrow weight and the distance you will be shooting.

 

A lot of guys will buy a really high draw weight bow to increase their arrow speed. They will increase their speed, but I have seen too many guys with over powered bows unable to keep their shots on target. Always choose a bow you can shoot, comfortably AND accurately. We owe that to the game we hunt! I personally hunt with a high energy cam bow. I do hunt both Elk and Moose, so I use a bow in the 65 lb. range at my draw length of 27 inches, and I use a 2314 aluminum arrow. I limit my range and practice till my arms fall off!

Link to comment
Share on other sites

my god lesning der tools

men etter det jeg forstår så skal 60 være plenty på alt som går i nord amerika

jeg planlegger og bruke Easton Archery Full Metal jacket dangerous game piler 300Gr

noen veldig gode pil spisser og anbefale?

 

men iværtfall 60 skal være plenty til amerika på det som kan jaktes 8)

Link to comment
Share on other sites

Med en bue på 60-70 pund kan du nedlegge det meste i rsa!har selv skutt livingston eland som største dyret med :wink: bue.Alle de phene som driver med buejakt som jeg kjenner krever at du setter 5 piler innenfor en 20 cm ring på 30 m for å få lov å jakte m dem! :mrgreen: Noe som ikke er ett problem med litt trening! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

noen veldig gode pil spisser og anbefale

Har vel egentlig ikke greie på det men legger merke til at de erfarne buejegerne tar fram to-blads cut on contact spisser når det skal skytes stort og alvorlig vilt. Når gamle NAP Spitfire (mekanisk treblads) fans skal drepe bøffel, da kommer det toblads, fixed-blade på pilene.

De mest populære, og dyreste, er da German Kinetics Silverflame, http://www.german-kinetics.com/ Det er iallefall de skarpeste, jeg har sett, og trolig de med best stålkvalitet. Jeg har de og noen Magnus to-blads i skuffen, og Magnus regnes for å være OK saker, men fy.. for en forskjell.

 

De fleste er enige om at en bør ha mer energi bak en mekanisk spiss enn en med faste blad, og mer bak en fasett-spiss enn en cut on contact. Noen steder er det også regler som krever dette.

 

En annen ting med piler er at de aller fleste tar fram tyngre piler når stort, dyrt og farlig vilt skal drepes, flattskytende er sikkert fint, men da er det fort både 6 og 700grs piler i koggeret, gjerne med ekstremt tunge spisser, og store fjær for å sikre perfekt flukt - noe som er en forutsetning for maksimal inntrengning.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...