Jump to content

Begynne å skyte med salong rifle?


Prnkstr

Recommended Posts

Hei

 

har søkt opp og ned på forumet uten å egentlig funnet noe threads som passet, men har jeg bommet på noen skiver her så er det bare å si ifra...

 

Er en 23 år gammel mann[er vel strengt tatt ikke lenger gutt :roll: ] som bor i Oslo som godt kunne tenkte meg å ta opp skyting som en hobby. Av skyte erfaring har jeg vel fyrt av en del skudd i forsen i min tid, men bortsett fra det begrenser det seg vel til luftgevær. Baneskyting med salongrifle virker som en morsom hobby, men da jeg er helt lost i terrenget her ville jeg satt pris på noen tips og råd...

 

- Hva begynner jeg med? Må jeg melde meg inn i en skyteklubb først?

- Må jeg ha en bestått jegerprøve for å kunne skyte på bane [har egentlig liten intensjon om å dra på jakt ]

- Ser i henhold til våpenloven at det ikke er pålagt med våpenskap, men har en liten skjult safe som er boltet fast...for ammunisjon/sluttstykke...eller er det alt for dårlig?

- Søknad om "våpenkort"/lisens for våpenet hos politiet....som konkurranse under bruksformål?

- Noen ideer om en grei starter salong rifle? Tenker jeg kan greit bruke 7000-10.000 evnt mer om det anbefales...

- Evnt hvis ikke jegerprøve trengs, er det noe kurs eller lignende i Oslo/akershus - som kan gi noen innledning i skyting med salong, envt sikteteknikker? [Regner med at jeg ville kunne greie å sette sammen den gode gamle AG'en i blinde enda, og har relativt ok teknisk forståelse, men greit med noen pointers?

 

Det var det jeg kom på...setter pris på all tilbakemelding:)

Link to comment
Share on other sites

Skytterlagene i Oslo holder generellt sett til på Løvenskiold banen i Bærum, unntatt herifra er Oslo Østre (egen bane på Kjelsås) og Nordstrand som pt er uten utendørsbane.

 

"Ren" .22 rifleskyting er en "relativt" sjelden/lite utbredt sport i Norge, programmene forvaltes av Norges Skytterforbund, men er som regel en rekrutering/sideøvelse/treningsgreie for DFS skyttere, når det er vått og kaldt ute...( :mrgreen: Grov generalisering for å trekke høgger`n litt i beinet...).

 

Du er eldre enn hva som er normalt til å begynne, men det spiller ingen rolle. Antagelig den kjappeste veien inn er ved å ta kontakt med Oslo Skytterkrets som driver ekebergbanen, Torsdager og Fredager er det miniatyrskyting der og antagelig det stedet hvor det er enklest å komme i kontakt med miniatyrmiljøet. Fredager er det (hvis det er som før) Nordstrand Sportsskyttere som holder hus dernede og de er en direkte avlegger av Nordstrand Skytterlag, de arrangerer skyteskole rettet mot juniorer men det er sikkert mulighet for å snike seg med som senior også.

 

For å erhverve våpen i Norge, må du ha ett behov, dette behovet skapes i utgangspunktet i enten konkuranseskyting eller jakt. Dette betyr i praksis at du som ikke er spesiellt interessert i å ta jegerprøven og drive med jakt, må drive med konkuranseskyting - hvilket igjen utleder ett behov for å være medlem av en klubb/skytterlag som danner basis for å søke om erhvervstillatelse på rifle uansett om det er miniatyrgevær eller grovere.

 

For den summen du er interessert i å bruke på rifla får du ett brukt frigevær eller ett nytt standardgevær av enklere type som dekker behovet innen NSF.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...