Jump to content

9,3x62 til 9,3x64


Larseren

Recommended Posts

Har en forholdsvis nyanskaffet 9,3x 62 som jeg har jakta endel med nå og er rimelig godt fornøyd med den. Eller egentlig svært godt fornøyd. Men så er det nå engang slik at mye vil ha mer. Lurer litt på 9,3x64. Vil det være en enkel jobb for en børsemaker å broche opp denne til 9,3x64, eller blir det en mer omfattende jobb? Børsa er bygd opp på en mauserkasse i særdeles god stand.

 

Noen som har erfaringer med 9,3x64? Er dere fornøyd med kaliberet? Pluss og minus med dette kaliberet? Regner med ammo tilgangen er et minus, men lader selv så det skal gå greit så sant det er hylser tilgjengelig. Ser RWS leverer hylser, er det andre som gjør det ?

Link to comment
Share on other sites

ingen problem med å opne frå 9,3*62 til 9,6*64,men hvorfor.det u ikkje legger med ei vanlig 9,3 gjør du ikke bedre med 9,3*64,da er det bedre å gå opp i caliber.9,3*62 har du bedre sjans å finne ammo hvor som helst i verden,har sjøl 9,3*62 og den har fungert på tiur,rådyr,bjørn,stooore ville highland cattle samt afrikajakt med lange hold på antiloper,ikkje på the big 5.Men tror jammen den skulle fungert til det også,om en ikkje optimalt. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjørte et søk på omkamring fra 9,3x62 på Ammoguide. Konklusjon: 9,3x64 krever omarbeiding av sluttstykke i tillegg pga. større støtbunn. Det er absolutt mulig, men jeg må nok si meg enig med skattebo - kan ikke se at en slik omkamring gir deg noe annet enn problemer med tilgang på ammunisjon og hylser, + redusert annenhåndsverdi på våpenet fordi kaliberet er ukurant.

Du kan forresten kamre den om til 9,3x66 Sako uten å gjøre noe med sluttstykket, men de samme betraktningene gjelder.

Alternativt, hvis du vil ha en 9,3 som ikke alle andre har, så vurderer jeg å selge rimelig en Sako i 9,3x53R bygget på en Mosin-Nagant låskasse. Send meg en PM hvis du vil vite mer :D

Link to comment
Share on other sites

Ved å gå til x64 vil du gå fra 5 til 3 skudd i magasinet på din m98.

Ikke sikkert dette er viktig, men du bør da ha tenkt over det.

Du må, som sagt, åpne støtbunn, justere mating og skaffe deg egnet ladeverktøy. Hylser fra RWS koster ca 12-15 kr stk, ferdigammo fort rundt 40 kr stk. Du får økt rekyl og litt flatere kulebane.

 

Jeg har Mauser M98 i 9,3x64 og Blaser R93 i 9,3x62. Mauseren er bygd i klassisk britisk stil, og er et godværsvåpen. Blaseren er et skikkelig jaktverktøy. Hadde jeg skulle bare hatt en av de ville de blitt Blaseren. Ingen praktisk forskjell i effekt på vilt mellom de 2 patronene. Tok med x64 til Namibia pga faren for lengre hold. I dag vet jeg at x62 klarer seg godt ;)

 

M

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke ta steget opp til 9,3x66?

 

Har skutt en del elg med det kalibret i høst, og er strålende fornøyd. Litt kostnad med å skaffe hylser første gangen, men de kan du jo bruke opp mange ganger.

Jeg kjøpte noen esker med ferdigrulla amo, så hadde jeg treningsskudd av de, og lada jaktamo etterhvert som tomhylsene fløy ut

 

Da slipper du å åpne støtbunn, og du får 5skudd i magasinet.

Rekylen er ikke stort værre en du er vant til.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode og informative tilbakemeldinger. Tror nok jeg skrinlegger 9,3x64 prosjektet da. Og enten beholder våpenet som det er. Som nevnt i et innlegg gjør jo 62en jobben mer enn godt nok. Men dt er den havesyken da 8)

 

Kanskje det blir pipebytte en gang med tiden og ombygging til for ekempel 375 ruger? Tiden vil nå vise :D

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke ta steget opp til 9,3x66?

 

Har skutt en del elg med det kalibret i høst, og er strålende fornøyd. Litt kostnad med å skaffe hylser første gangen, men de kan du jo bruke opp mange ganger.

Jeg kjøpte noen esker med ferdigrulla amo, så hadde jeg treningsskudd av de, og lada jaktamo etterhvert som tomhylsene fløy ut

 

Da slipper du å åpne støtbunn, og du får 5skudd i magasinet.

Rekylen er ikke stort værre en du er vant til.

opp til 9,3x66???? 9,3x64 har større hylse pga bredde, selv om den er 2mm lengre.

jeg har hatt 9,3x64 i mange år, og skutt mine aller fleste med den. at ikke flere har oppdaget den, er merkelig. men -62 knapt klarer 700m/sek med 286gr( mange fabrikkpatroner gjør ikke det), kan du sende den ut med 830m/sek i 64. du får med 64 nesten en 375H&H i en vanlig låskasse.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...